Aviseringar
Rensa alla

Vad är feminism? Helt seriöst?


Ämnesstartare

varför raka benen? det ska vara hår där.

terrormat:
Jag tycker att du ska läsa Lady Dahmers blogg. Har lärt mig massor genom henne, och det var bland annat hon som fick mig att på riktigt börja fundera över jämställdhetsfrågorna. 

en lögnhals, demagog och posör är hon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
en lögnhals, demagog och posör är hon.

utveckla gärna! 
(har aldrig läst hennes blogg undantaget något inlägg här och där, tycker den är för mastig för att "läsa på heltid", men har hört en massa bra om henne). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Tycker att många av de där anledningarna är idiotiska dock. Fler av dem är resultat av brist på rättvisa, demokrati, frihet och mänsklighet, inte brist på feminism. Listan tar upp herrtidningar som exempel, att snygga halvnakna kvinnor finns på omslagen beror på att män gillar att se på snygga halvnakna kvinnor, feminism lär inte ändra på det.

Samtidigt handlar det också om hur vi bygger upp ett samhälle där vi visar att män är makt och kvinnor är kroppar. Feminism handlar ju om jämställdhet inom alla genrer. 

Zodd: Andra anledningar är starkt vinklade, skribenten visar att illustrationer av fittor är förbjudna på facebook utan att nämna att kukar också är det.

Jag tolkar det som att det är fel att visa kvinnor på ett illustrerande sätt, men det är OK att visa kvinnor i ett sexuellt syfte. Dvs, att det är okej att visa upp tjejer som sexuella objekt. Detta är, för mig, självklart fel när det kommer till herrar också. 

Zodd: Vissa anledningar är det svårt att reagera med annat än ett stort "WTF?" på, som den om anorexiamodeller. Eller "vi måste förändra hur kvinnor framställs i dataspel"... "det borde vara självklart att kämpa för feminism" (utan motivering).

Finns mycket att säga om listan men jag har överlag svårt att ta den på allvar.

Jag förstår att vissa saker på listan kan kännas lite sisådär, men samtidigt är det bra för det får vissa att öppna ögonen. Hur vi kategoriserar människor efter kön, att män är på ett sätt och kvinnor är på ett sätt och att vi därför inte skall behandlas som likvärdiga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choords:
I min skola är nästan alla feminister, de flesta är flator…. Vad kan det bero på? 

Politisk åsikt är ingenting som hänger ihop med ens läggning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sorts jämställdhet där kvinnan ENDAST ska ha samma rättigheter som män. Skyldigheter kommer inte på fråga, för vem vill ha det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:

utveckla gärna! 
(har aldrig läst hennes blogg undantaget något inlägg här och där, tycker den är för mastig för att "läsa på heltid", men har hört en massa bra om henne). 

jag följer inte heller bloggen, men de gånger jag tittat in har den förmekat eller nonchalerat biologiska könsskillnader vilka utgör en faktisk och angelägen realitet, exempelvis den jämförelsevis högre - och i nutid olämpliga - våldsbenägenhet som mäns större endogena testosteronproduktion ger dem. det är vansinnigt förenklande och kontraprodukivt att försöka önsketänka bort sådana problem genom att behandla dem som sociala konstruktioner. oavsett hur progressiv denna doktrin utger sig för att vara bottnar den också i gammal kristen dogma om synd, plikt och ansvar, där prioritet ges till att skuldbelägga agenter snarare än att söka kunskap och lösningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan: utveckla gärna! (har aldrig läst hennes blogg undantaget något inlägg här och där,
tycker den är för mastig för att "läsa på heltid", men har hört en massa
bra om henne).

Personligen har jag endast läst ett inlägg av henne, där påstod hon att Tupac var en våldtäktsman och att H&M borde sluta sälja tröjor med honom som motiv. Så i mina ögon framstår hon som en lögnare och en idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Ifrågasättande av tidigare patriarkala normer.

"Tidigare"?


   
SvaraCitera

df rqp:
varför raka benen? det ska vara hår där.en lögnhals, demagog och posör är hon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

"Tidigare"?

vi ska inte klaga för det är värre i afghanistan, antar jag.


   
SvaraCitera

df rqp:
varför raka benen? det ska vara hår där.en lögnhals, demagog och posör är hon.

koalan:

utveckla gärna! 
(har aldrig läst hennes blogg undantaget något inlägg här och där, tycker den är för mastig för att "läsa på heltid", men har hört en massa bra om henne). 

håller inte med LD i allt hon skriver men tycker att hon är duktig på att förklara och att väcka en hel del funderingar (hos mig i alla fall)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: vi ska inte klaga för det är värre i afghanistan, antar jag.

Jo, antar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

håller inte med LD i allt hon skriver men tycker att hon är duktig på att förklara och att väcka en hel del funderingar (hos mig i alla fall)

känns som att när man studerat feminism rätt intensivt ett tag så blir hon rätt dum i huvudet överlag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

män ska också raka benen 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill att kvinnor och män ska vara jämnställda och få samma lön osv. - är jag en feminist då?

Men jag tycker inte heller att allt är svartvitt, kvinnor ska vara kvinnliga och män manliga i varierande grad. För det är väll det som är naturligt? Kvinnor ska inte försöka vara män med kukar liksom.


   
SvaraCitera