Aviseringar
Rensa alla

Vad är kärlek?


Ämnesstartare

Ja, vad är kärlek egentligen? 


   
Citera

När allt är euforiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra fråga


   
SvaraCitera
Paseo

What is löööööv Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en fantasi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

en fantasi.

HA! Bra svar, men då måste jag ställa en motfråga till dig. Vad är inte en fantasi? Är inte alla våra upplevelser mer eller mindre fantasier? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obehagligt i överdos. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
HA! Bra svar, men då måste jag ställa en motfråga till dig. Vad är inte en fantasi? Är inte alla våra upplevelser mer eller mindre fantasier? 

tänker man så är kärlek en fantasi i en fantasi.

Nej men tänker man rationellt så är ju livet verkligt så. Kärlek är inget du kan ta på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Obehagligt i överdos. 

Men du menar att det bara är en känsla eller en förändring i perception? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oxytocin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Men du menar att det bara är en känsla eller en förändring i perception? 

Jag finner svårigheter i att beskriva vad jag menar på ett djupare plan.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

tänker man så är kärlek en fantasi i en fantasi.

Nej men tänker man rationellt så är ju livet verkligt så. Kärlek är inget du kan ta på

Om man tänker rationellt ala Kant så menar man nog att vi inte kan uppleva faktiska verkligheten, utan att vi bara kan ha fantasier om verkligheten med olika kvalité. Jag personligen håller med dig, självklart så förändrar kärleken vår perception, det är en tydlig del i fenomenet. Men jag menar att när vi pratar om kärlek så är det inte främst i termer av förändrad perception eller förändrade känslor, utan också kärleksfulla handlingar. 

Vilket jag menar handlar om att göra saker utan förväntningar på motprestation. Det kan såklart fortfarande vara egoistiskt i den bemärkelsen att man känner att det är belöning att göra något vänligt för någon annan. Men om man förväntar sig motprestation så är det inte kärlek enligt mig, utan då menar jag att handligen i stället blir en typ av cynisk manipulation. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Om man tänker rationellt ala Kant så menar man nog att vi inte kan uppleva faktiska verkligheten, utan att vi bara kan ha fantasier om verkligheten med olika kvalité. Jag personligen håller med dig, självklart så förändrar kärleken vår perception, det är en tydlig del i fenomenet. Men jag menar att när vi pratar om kärlek så är det inte främst i termer av förändrad perception eller förändrade känslor, utan också kärleksfulla handlingar. 

Vilket jag menar handlar om att göra saker utan förväntningar på motprestation. Det kan såklart fortfarande vara egoistiskt i den bemärkelsen att man känner att det är belöning att göra något vänligt för någon annan. Men om man förväntar sig motprestation så är det inte kärlek enligt mig, utan då menar jag att handligen i stället blir en typ av cynisk manipulation. 

Så du menar att kärlek är ett görande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Så du menar att kärlek är ett görande?

Jag vill gärna gå ifrån att tänka på kärlek som en upplevelse, till att tänka på kärlek mer som en handling. Samtidigt så går det inte separera upplevelser, tankar och handlingar ect. De föder varandra....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Jag vill gärna gå ifrån att tänka på kärlek som en upplevelse, till att tänka på kärlek mer som en handling. Samtidigt så går det inte separera upplevelser, tankar och handlingar ect. De föder varandra....

själva begreppet tror jag många ser som en känsla. Sen kan man böja det och göra det till handlingar. I begreppet "kärleksfull", kan jag exempelvis se ett görande i, för det är något du är genom handlingar.

Sen är jag inte ens säker på om kärlek finns "På riktigt" därav anledningen till att jag svarade fantasi.


   
SvaraCitera