Aviseringar
Rensa alla

Vad är kapitalism egentligen?


Ämnesstartare

- Razorblade -:

Kort sagt, inga skatter och inga bidrag. Ingen gratis sjukvård.

Vad du pratar om är Ayn Rand libertarianism vilket är puckat helt enkelt. Hon bör läsa Kant ist för att låta som en stalinist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Att dessa onda varelser existerar?!

Hur kan de varaa onda om de inte har destruktiva effekter på omgivingen? Och om de är onda ändå, varför spelar det någon roll i så fall?


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Lever vi i ett kapitalistiskt samhälle idag?

Okej, varför ska ett system fungera för alla? Vad menar du med att ett system fungerar för alla?

Ja, delvis.

Därför att människor behöver varandra, det är som ett samspel. Då måste man också anpassa samhället så att just alla kan ta del av det på bästa sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Vad du pratar om är Ayan Rand libertarianism vilket är puckat helt enkelt. Hon bör läsa Kant ist för att låta som en stalinist.

Ja men det är också ren kapitalism hon beskriver. Hon avskydde Kant...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Lever vi i ett kapitalistiskt samhälle idag?

Ja [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Hur kan de varaa onda om de inte har destruktiva effekter på omgivingen?

När påstod jag det? Påstod att en större del utav befolkningen var onda, inte alla.

Antagligen spelar det ingen roll, vi som annorlunda är förmodligen onda ut deras perspektiv likaså. Lite tråkigt att vi skall straffas hårt för våra handlingar though. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Ja men det är också ren kapitalism hon beskriver.

Precis en person som offrar sitt eget välmående för den kapitalistiska processen som sådan. Eller?

ZHUCHENG-SHANDONG:

Därför att människor behöver varandra, det är som ett samspel. Då måste man också anpassa samhället så att just alla kan ta del av det på bästa sätt.

Inga invändingar där. Hur hotar kapitalism detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Hon avskydde Kant...

Hon var för puckad för att fatta Kant helt enkelt, Nietzsche förstod hon inte heller av samma anledning.

Zapzap:

Ja

Hur kan vi se det?


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Inga invändingar där. Hur hotar kapitalism detta?

Genom hur privata ägare, stora som små kommer få större och större makt över samhället och då finns det inte längre någon kontroll, då är det deras regler som gäller.

I ett helt kapitalistiskt samhälle kommer vi inte heller att ha någon statlig myndighet som kan kontrollera diverse karteller, pengafusk osv. utan bara privata och uppköpta myndigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

I ett helt kapitalistiskt samhälle kommer vi inte heller att ha någon statlig myndighet som kan kontrollera diverse karteller, pengafusk osv. utan bara privata och uppköpta myndigheter.

Där håller jag inte med dig, det är just en statlig myndighet som håller kapitalismen vid liv menar jag. Annars hade vi gjort revolution för länge sedan.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Genom hur privata ägare, stora som små kommer få större och större makt över samhället och då finns det inte längre någon kontroll, då är det deras regler som gäller.

Du menar att de har makt över saker de kanske inte borde har makt över, så som vad kostnärer ska göra, eller vad forskare ska forska om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Precis en person som offrar sitt eget välmående för den kapitalistiska processen som sådan. Eller?

Jag förstod inte meningen. Kan du omformulera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Jag förstod inte meningen. Kan du omformulera?

Jag menar att för en sann kapitalist så är kapitalistiskt värdeskapande överordnat allt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Hon var för puckad för att fatta Kant helt enkelt, Nietzsche förstod hon inte heller av samma anledning.

Kant hade vissa puckade idéer han också. Vad jag har förstått har hon använt sig en del av Nietzsches filosofi när det gäller de existentialistiska tankarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag menar att för en sann kapitalist så är kapitalistiskt värdeskapande överordnat allt annat.

Ja, och det höll hon med om.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Du menar att de har makt över saker de kanske inte borde har makt över, så som vad kostnärer ska göra, eller vad forskare ska forska om?

Ja, inte bara det, banker, företag, vård, utbildning.
Det är rätt sjukt att utbildning och vård ska kosta, och speciellt att man drar stora vinster på det dessutom.

kulturmarxisten:

Där håller jag inte med dig, det är just en statlig myndighet som håller kapitalismen vid liv menar jag. Annars hade vi gjort revolution för länge sedan.

Är inte staten uppköpt i ett kapitalistiskt samhälle då?


   
SvaraCitera