Aviseringar
Rensa alla

Vad är mobbning för dig ?


Ämnesstartare

Idag när jag satt och spelade kort på lunchrasten så kom jag att tänka på utanförskap och mobbning. För vi satt alla och skrattade och pratade på utom en tjej som satt helst tyst . Jag hade helt omedvetet glömt av att hon satt där och jag fick ganska dåligt samvete. För vi satt ju allihopa och rentutav sket i henne inte medvetet men jag förstår ju hur hon kännde sig. Efteråt bad jag om ursäkt för mitt dåliga beteende , efter känndes det genast mycket bättre.

Jag tror att vissa säkert tänker att men vaddå folk får väl bjuda lite på sig det är väl inte bara jag som ska prata hela tiden och ställa massa frågor . Men liksom om man är osäker och aldrig haft chansen att få bjuda på sig själv är det ju inte så himla enkelt .

Men det kan vara svårt att veta hur man ska göra och bete sig för att inte frysa ut någon eller omedvetet göra så att folk mår dåligt. För alla har ju rätt att känna sig trygga och bekväma med sin omgivning. Men jag tränar på det :).

Ja till det jag då undrar vad anser ni om mobbning och vad är mobbbning för er och hur gör ni för att förhindra det. Dela gärna också med er av åsikter till texten jag skrev :).


   
Citera

bra gjort att du uppmärksammade det[y]

mobbing för mig är när någon mår dåligt till följd av någon annans beteende


   
SvaraCitera

lockbete:

mobbing för mig är när någon mår dåligt till följd av någon annans beteende

Samma sak här


   
SvaraCitera
Hando

Mobbning för mig är när man medvetet trycker ner andra människor för att må bättre själv. Ungefär samma som Lockbete skrev fast med andra ord.


   
SvaraCitera
smisk

lockbete:

mobbing för mig är när någon mår dåligt till följd av någon annans beteende

Typ så. Fast medvetet och under en lång period.


   
SvaraCitera

smisk:

lockbete: mobbing för mig är när någon mår dåligt till följd av någon annans beteende
Typ så. Fast medvetet och under en lång period.


   
SvaraCitera

Det blir lätt att de blyga blir utstötta just därför att de drar sig undan lite och är just blyga. Det kan göra att människor omkring en ”lämnar henne/honom ifred”. Men även om en person är blyg och tillbakadragen så vill hon/han säkert bli omtyckt, sedd och bekräftad även om hon drar sig undan. Oftast brukar ju blyga dra sig undan mot sin egen vilja. Därför är det bra om det skulle finnas någon som skulle kunna dra med henne ändå fastän hon är blyg och lära henne att det faktiskt inte är farligt och på så sätt få henne att stanna istället för att fly.
Det är klart att man ska försöka bjuda på sig men är man blyg så känns det väldigt skönt om någon annan bjuder av sig själv istället.
Alla behöver inte heller vara jättesociala, och detta är rätt viktigt för den blyga att få bekräftat av de andra. Hon/han är okej precis som hon är för att kunna vara en i gänget. När man som blyg känner att man är accepterad som blyg då kan man börja våga visa andra sidor av en, och kanske att man då visar den lite mer sociala sidan.
Så för att få blyga att bli mer modiga så behöver dom känna att de är accepterade trots sin blyghet. Då försvinner pressen på att de måste prestera socialt. Och det är faktiskt då man slutar pressa sig att vara social som man blir social på riktigt.

Det är väldigt bra att du uppmärksammade det! [bigsmile]

krillisen:

Jag tror att vissa säkert tänker att men vaddå folk får väl bjuda lite på sig det är väl inte bara jag som ska prata hela tiden och ställa massa frågor .

Många gör som sagt just så att de försöker vara sociala men får ingen social respond tillbaka från den blyga personen och därmed slutar de vara sociala med henne/honom. Detta är väll en naturlig reaktion, men det kan vara bara att veta att den blyga troligen reagerar på detta och säger till sig själv att hon/han måste vara mer social för att få vänner.
Om personen skulle trots den andres blyghet stannat kvar så skulle den blyga så småningom märka att "den här inte försvinner", och hon/han skulle därmed våga mer när hon/han ser att personen faktiskt VILL lära känna henne/honom och att personen inte bryr sig om att han/hon är blyg. Det är en lättnad för den blyge att få den responden.

Så var trofast och tålmodig när det gäller blyga! De behöver tid för att våga. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Mobbning för mig är när man medvetet trycker ner andra människor för att må bättre själv.

i princip så


   
SvaraCitera

mobbning för mig är när man vägrar att tex låtsas om en person, när man behandlar en person som luft etc. mobbning enligt mig är också när man fryser ut en person. jag tycker tex det är lika illa som när man ger glåpord åt en person varje dag. (I should know, been there done that, both ways)

mobbning är när man ser ner samt klankar ner på en person bara för att den inte råkar ha lika "hög status" som en själv. mobbning behöver inte heller vara som jag sa innan, att man indirekt säger till en person att den är ful etc. det kan också vara så att man tex sitter i grupp, snackar skit om personen, samt skrattar högt åt den när den går förbi tex. jag tycker att allt som har med ignorans, glåpord, samt utfrysning.
misshandel, osv osv. är mobbning.

jag går själv inte i skolan längre så jag ser inte mobbning lika ofta, men om jag själv såg någon som skulle bli mobbad så skulle jag gå fram och prata med personen. dvs få personen att känna att den är sedd, samt få den att inse att alla människor inte är likadana.


   
SvaraCitera

Typ när någon tar sista mjölken så jag ej får någon. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Så var trofast och tålmodig när det gäller blyga! De behöver tid för att våga.

Gud du var som dagesn lyckopiller väldigt klok är du måste jag säga tack för alla de fina små orden 🙂


   
SvaraCitera

krillisen:

Gud du var som dagesn lyckopiller väldigt klok är du måste jag säga tack för alla de fina små orden 🙂

Tackar 🙂

Men jag är själv väldigt blyg och varit lite utstött så eftersom jag har den erfarenheten så var det ganska lätt att skriva det jag skrev...

som sagt..blyga personer vill inte vara utstötta... det är som om man är två personer i en. Och så tar den blyga personen över ens kropp så man snarare känner sig fångad och tvingad till att hålla sig undan från alla andra. Så om någon är jätteblyg och är utstött, drar sig undan så tror jag nog att personen mest av allt önskar att andra ska komma och lägga sig i och därmed få blygheten att försvinna. Det är ungefär som om de ropar: "Kom och rädda mig!"

Gud vad jag pratar 🙂

Nu ska jag vara tyst.. [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Gud vad jag pratar 🙂

Hahaha få människor gör mig så glad som du och nesch tyst behöver du inte vara [bigsmile]


   
SvaraCitera

krillisen:

Hahaha få människor gör mig så glad som du och nesch tyst behöver du inte vara [bigsmile]

Nene men jag vet inte heller så mycket mer att tillägga.

Kan väll skriva lite om vad jag tycker räknas som mobbning eftersom det var den frågan det egentligen handlade om från början.

Ja, mobbning är väll just det att man behandlar någon illa, som mindre värd. Det kan skiljas stort mellan mobbning och mobbning då det finns olika slags mobbning. Det finns mobbning då man blir slagen och så finns det en mobbning som kallas för pshykisk(stavas det så?) mobbing. Många tycker att det phsykiska mobbningen är värre då elaka ord och mindervärdighetsbehandlande oftast brukar stanna kvar djupt inom en. Men självklart är all slags mobbning hemsk, ingen tvekan om den saken! [n]

Och varför mobbar människor?

INGEN mobbar utan anledning.
Och den anledningen finns inom mobbaren.

Om man inte mår bra, kanske har dåligt självförtroende eller annat problem så håller man sig undan från allt och alla eller så ställer man sig i försvarsställning nästan jämt när man möter andra människor. De som möter denna person kan tycka att personen är självsäker, social och kaxig när det hela egentligen är en försvarsuppförande. Genom att ge sig på någon annan så riskerar inte personen att själv bli mobbad. Eftersom personen känner att hon/han är någon som skulle kunna bli mobbad så bygger personen därför upp den här muren och låser in sig själv med kanoner och gevär som skjuter alla som försöker närma sig.

Med enklare ord: De som mobbar är osäkra på sig själva och väljer därför att mobba andra så att ingen ska kunna få chansen att mobba henne/honom. Men det var väll ingen nyhet! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Med enklare ord: De som mobbar är osäkra på sig själva och väljer därför att mobba andra så att ingen ska kunna få chansen att mobba henne/honom

Mycket bra uttryckt tycker jag [y]


   
SvaraCitera