Aviseringar
Rensa alla

Vad är övergödning?


Ämnesstartare

Hej!
Jag håller på med ett skolarbete om övergödning men jag förstår inte riktigt vad det är. Överallt där jag läser så står det med massor av svåra ord som jag inte förstår. 

Kort sagt så förstår jag att övergödning uppstår i mest sjöar och hav (men också på mark) på grund av växtnäringsämnen som göds.. mer vet jag inte och det är ca en tiondel av det jag BORDE veta.

Någon snäll själ som kan förklara med lite enklare ord än vad det står på alla faktasidor? 


   
Citera

Fråga din lärare, hen är till för att få dig att förstå i stora drag. 🙂


   
SvaraCitera
Exner

Har läraren sagt hur långt hum vill att arbetet ska vara?


   
SvaraCitera

man göder något eller någon för mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ska väl vara runt ett A4 tror jag. Det är ett grupparbete men de andra i gruppen jobbar med försurning och annat. Jag har inte tid att fråga läraren eftersom vi inte har någon mer NO-lektion tills det ska vara klart. Jag var sjuk den dagen vi fick uppgiften.


   
SvaraCitera

OK, madame. VI tar det här kort så att du får en start. Växter (även vattenlevande) och alger behöver givetvis en massa ämnen för att kunna leva och växa och bilda nya växter. Tre grundämnen har de ofta brist på: kväve, fosfor och kalium. När man göder åkrar sprider man gödning som innehåller dessa ämnen för att grödan ska kunna växa bättre. Problemet blir att dessa hamnar i sjöar. Då tillgången på näringsämnen blir stor där växer massor av växter och alger och riskerar att mer eller mindre växa igen av all näring. DU ser bara du titta på en sjö om den är näringsrik genom att den är fullständigt igenväxt. Djurlivet blir ofta lidande i övergödda sjöar. De mår inte bra av alla växterna och algerna och dess utom blir sjöarna syrefattiga vilket ytterligare gör att vattenlevande djur har svårt att klara sig.


   
SvaraCitera

Vad övergödning är som ex när man ser stora människor sitter och hamstrar på McDonalds   Galen


   
SvaraCitera
GraGo

Honey boo boo är ett finfint exempel på övergödning.


   
SvaraCitera