Aviseringar
Rensa alla

Vad är okej för er


Ämnesstartare

För ett tag insåg jag att jag gillar äldre män, jag är 15 år och tycker bara att killar i min ålder och kanske 2-3 år äldre är töntiga och beter sig lite barnsligt ( bara vissa inte alla). Jag har insett att jag bara fastnar för lite äldre män, men vad är egentligen okej? Vad går gränsen för åldern? Finns det verkligen någon ålder i kärlek? Vad tycker ni är okej? 


   
Citera

hur äldre? :S


   
SvaraCitera

jag tyckte max 5-6 år låter, men det beror ju åldern också

t.ex 15åring med 28åring är inte så bra kanshi :p men 1 52årig med 38åring låter ok


   
SvaraCitera

Hu stor som helst inom lagens gränser. Sen beror det ju på personlighet, mognad etc.

Personligen är jag inte tänd av folk som är kanske 20-nåt år äldre än mig, men har inte heller legat med någon över 30. Borde kanske ligga med mer lammkött också, d.v.s. några år yngre.


   
SvaraCitera

finns väl typ någon sådan där "socialt accepterad formel" som lyder typ "hälften +6"

eller, jag har egentligen ingen aning, åldern är så svårt att sätta. Finns så många olika sätt att vara mogen på
tyckte själv att jag var mogen som 15 åring som tog hand om mig själv och hade kille och allt, men samtidigt kunde jag bete mig hur som helst pga hormoner och saknade "vuxen livserfarenhet"
samtidigt kan äldre människor också sakna samma, typ som att jag har bott hemifrån i fyra år, jag lagar min egna mat, jag betalar mina egna räkningar, har egen bostad och jobb. Samtidigt har jag vänner lika gamla som fortfarande bor hemma, kan inte koka makaroner eller betala en räkning, som är mer mogna tankemässigt än vad jag är. 


   
SvaraCitera
Skägg

FruLiten: finns väl typ någon sådan där "socialt accepterad formel" som lyder typ "hälften +6"

Har för mig att den formeln lyder ålder/2+7, men den används bara för att kolla hur ung tjej/kille man kan ha. Tror inte den används för att kolla åt andra hållet Glad


   
SvaraCitera

Skägg: Har för mig att den formeln lyder ålder/2+7, men den används bara för att kolla hur ung tjej/kille man kan ha. Tror inte den används för att kolla åt andra hållet

Åt andra hållet? haha asså va i hela friden.. klart man kan kolla vad som är "socialt accepterat" i hur mycket äldre partner man "kan" ha. Precis som att äldre kan kolla hur unga deras partner "kan" vara. 


   
SvaraCitera

dvs att man tar åldern på den man dejtar/är ihop med/intressead av, delar på hälften och plussar 7, är man äldre än siffran som kommer, borde det vara socialt okej. 


   
SvaraCitera

jag förstår dig ts dagens ungdom är inte värst rolig.

ONT: tycker inte att du ska dejta för gamla killar, bättre att vänta några år än att du blir psykiskt skadad för livet. 


   
SvaraCitera

min ålder minus 7 är femton, femton gånger två är trettio. låter väl ganska vettigt om man ska "åldern ÄR en siffra"


   
SvaraCitera
Skägg

FruLiten: Åt andra hållet? haha asså va i hela friden.. klart man kan kolla vad som är "socialt accepterat" i hur mycket äldre partner man "kan" ha. Precis som att äldre kan kolla hur unga deras partner "kan" vara.

Haha menade inte så. Jag har endast sett den formeln användas för att ta reda på hur pass ung tjej/kille man skulle kunna tänkas bli tillsammans med, har aldrig sett den användas tvärtom men det kan den självklart också användas till om man skulle vilja det.


   
SvaraCitera
Skägg

FruLiten: dvs att man tar åldern på den man dejtar/är ihop med/intressead av, delar på hälften och plussar 7, är man äldre än siffran som kommer, borde det vara socialt okej.

Ja precis! Glad


   
SvaraCitera

http://en.wikipedia.org/wiki/Age_disparity_in_sexual_relationships
Längst ner hittar ni en kortkort stycke om "The half-your-age-plus-seven rule".

Pedagogisk illustration för oroliga själar att tejpa upp på väggen:


   
SvaraCitera

Tycker också om äldre killar men minst 1 år äldre då fast de kan vara ganska barnsliga också haha 😛 Fast jag kollar ärligt talat in typ killar på 20+ men dejtar 18 åringar och neråt 😛


   
SvaraCitera

För de flesta i din ålder är det rätt jobbigt att dejta äldre ''män'', eftersom just i din ålder så händer det en hel del på kort tid (man mognar mycket). Så om du till exempel skulle dejta en 20 åring så skulle det antagligen bli väldigt svårt, dels pga. mognadsgrad, och dels pga. livserfarenheter etc. 


   
SvaraCitera