Aviseringar
Rensa alla

Vad är ondska?


Ämnesstartare

Nachac:

Ondska är en fråga om perspektiv. Så tycker man något är ont så är det också ont.

like how you'r thinkin'
och en människas tyckande är baserat på dess värderingar - enligt mig


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

like how you'r thinkin'
och en människas tyckande är baserat på dess värderingar - enligt mig

Självklart.

Däremot finns inte onda människor.
Och godhet finns bara i teorin.

Pissig värld.


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

vilken religion "tillhör" du? [smile]

Inte religiös, kanske blir det senare i livet men religionen är Sikhism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Däremot finns inte onda människor.

Nej precis, för det som vi kan klassa som ont kan en annan se som gott.

Nachac:

Och godhet finns bara i teorin.

Eftersom det också är relativt.

Härligt med någon som verkar dela min syn! [bigcheers]

Bajwa:

religionen är Sikhism

Intressant, tack för hjälpen, [smile]


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

Menar du att de som lyckas med lycka är onda eftersom de inte delar med sig av sin lycka?

Nej. Menar att dåliga människor, inte upplever lycka speciellt ofta. Utan istället de känslor som skapar vemod, ångest och trams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Nej. Menar att dåliga människor, inte upplever lycka speciellt ofta. Utan istället de känslor som skapar vemod, ångest och trams.

Är de då onda för att de kanske inte kan uppnå lycka? Är de utsatta på Haiti onda för att deras levnasstandard har gjort det nästan omäjligt att uppnå lycka?


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

Nej precis, för det som vi kan klassa som ont kan en annan se som gott.

Främst för att ingen betraktar sig själv som ond och har alltid en motivering, ursäkt eller rättfärdan för sitt handlande.

GröntSlajm:

Eftersom det också är relativt.

Njae.

Så kan man förstås se det, men jag definierar godhet som osjälviskhet, altruism, vilket jag inte tror på eftersom jag är övertygad om att drivkraften bakom varje människas handlande är egenvinning.


   
SvaraCitera

Min hjärna och mina tankar är ondska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

egenvinning.

när man hjälper någon gör man det för att man själv mår bra av det, atså är det egoisktiskt.


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

när man hjälper någon gör man det för att man själv mår bra av det, atså är det egoisktiskt.

Bingo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Bingo.

[y]


   
SvaraCitera

GröntSlajm:

Är de då onda för att de kanske inte kan uppnå lycka? Är de utsatta på Haiti onda för att deras levnasstandard har gjort det nästan omäjligt att uppnå lycka?

Men vad dillar du om. Jag sade att känslor var onda. Och så tramsar du om att människor skulle vara onda ;p


   
SvaraCitera

Nachac:

Ondska är en fråga om perspektiv. Så tycker man något är ont så är det också ont.

Nachac:

jag definierar godhet som osjälviskhet, altruism, vilket jag inte tror på eftersom jag är övertygad om att drivkraften bakom varje människas handlande är egenvinning.

"Vet du vad du är, Ben? Du är en sån där snubbe som läst Marx kommunistiska manifest och har svar på precis allting, men det betyder ingenting för någon annan, för det är ingen som fattar vad du säger, det är ingen som delar din reflek... Va, ska du bo här?" - Ben & Gunnar

Kan inte folk lägga av med sitt filosofiska tjafs på den här sidan. Om ni fortsätter prata så kommer ni sluta ensamma och "missförstådda".


   
SvaraCitera

T Närkontakt:

Kan inte folk lägga av med sitt filosofiska tjafs på den här sidan. Om ni fortsätter prata så kommer ni sluta ensamma och "missförstådda".

Kanske ska hänga i en annan forumdel om du inte vill läsa om filosofi?


   
SvaraCitera

Nachac:

Kanske ska hänga i en annan forumdel om du inte vill läsa om filosofi?

[smile]


   
SvaraCitera