Aviseringar
Rensa alla

Vad är panikattack?


Ämnesstartare

Hej.
Jag vet inte om jag har börjat få panikattacker. Det händer ganska sällan men när det väl händer är det hemskt. Det kan komma när som helst. Helt plötsligt tar en röst över i huvudet. Det bara dånar och man vill bort, allt känns äckligt, fel, fult. Man vill bara slita sönder något och skrika. Någon som vet vad detta är och kan bero på?[chocked]


   
Citera

emmamedette:

Någon som vet vad detta är och kan bero på[/qu

har varit med om samma, eller är med om det.. e du deprimerad kanske? :/ rädd för ngt?


   
SvaraCitera
Zsasz

Vid en panikattack får man som sagt panik, oftast med en stark dödsångest, hjärtklappning, svettningar och hyperventilering.. Men ibland också med Tunnelseende, känsla av att man inte kan andas, ont i bröstet och/eller Illamående/Yrsel..

Det är ju så klart olika från person till person, och ofta går det ej riktigt förklara exakt vad som hände eller hur det kändes när man väl fick det..

Så jo, visst kan det vara så att du börjat få panikattacker.
Anledningen kan vara en massa olika saker, men oftast är det pga. agorafobi (torgskräck), klaustrofobi (cellskräck) eller om man har social fobi, dock så kan det ju bero på en massa andra saker också, det finns säkert ett dussin diagnoser som kan framkalla det, de flesta fobier, medicin/drog bieffekter etc...


   
SvaraCitera

usch jag vet precis hur det känns! har börjar få det på sistone och man känner sig fan tokig!! började när jag och min nuvarande pojkvän blev tillsammans, brukar få det på pendeln till honom. det som hjälpt mig är att jag ofta ringt nån nära som ajg kan prata med, min mamma är terapeut så hon förswtår, hon brukar alltid gröa mig lugn.

Det man Måste inse är att det Aldrig händer något när man får en panikattack, även om det verklgien verkligen känns så!! det är hemskt ja, men allt sitter i huvudet, det är bara dina dumma tankar som får dej att må så dåligt!

nu har jag börjat vara mer sträng mot röster, och slipper mina telefonsamtal. min pojkvän är också väldigt bra som gör mig alltid så lugn i situatinoner, eftersom ajg ahr lätt för att stresa upp mej 🙂

men i alla fall så har det bästa för mig varit att tvinga mig själv att:

inse att Inget händer, även hur pisst det än är att få en attack.

andas lugnt, fokusera utåt, titta på människor istället, saker du ser.

"låtsas" som att attackerna inte finns. va ltie dum och tänk: vad fan är det? jaha, skit samma då, kom å få mej att må dåligt då, men JAG är MYCKET starkare än så!!


   
SvaraCitera

Man får panik som kommer som en attack.


   
SvaraCitera

antagligen cpmkt ångest...


   
SvaraCitera

fan, efter att jag läst så förstod ja, jag får panikångest[sad]


   
SvaraCitera