Aviseringar
Rensa alla

Vad är pro ana?


Ämnesstartare

Är i diskussion med en fellow umare om vad som egentligen klassas som pro ana. Att lägga upp en bild på en (normal)smal kropp, att lägga upp en bild på en kropp och säga vilken storlek man har, eller är inget pro ana så länge kroppen på bilden har hälsosamt bmi?

Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesetiketter

elverpigen:

har hälsosamt bmi?

vad är? typ 19-25 generellt, men individuellt kan det skilja juu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

vad är? typ 19-25 generellt, men individuellt kan det skilja juu

jag räknar med 20-25, bmi på aktuella kroppen är typ 21-22


   
SvaraCitera

timeisrunningout:


   
SvaraCitera

haha hittade en proanasida som säger sig ge "hälsosam" thinspiration [cry][cry]


   
SvaraCitera

elverpigen:

Vad tycker ni?

tycker att pro ana är när man normaliserar svält/självdestruktivitet och gör det till något positivt.
samt lägga upp bilder på smala kroppar i syfte att visa att inga över det bmi:t är okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

haha hittade en proanasida som säger sig ge "hälsosam" thinspiration [cry][cry]

tänker hälsosam thinspiration som "agda vägde för två år sedan hundrafemtio kilo. Idag har hon tappat sextio kilo och se så smärt och levnadsglad hon ser ut! Kan hon, kan du!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

samt lägga upp bilder på smala kroppar i syfte att visa att inga över det bmi:t är okej

lägga upp bild på en normalsmal kropp och säga "det är storlek Large i kläderna på bilden" då?


   
SvaraCitera

elverpigen:

lägga upp bild på en normalsmal kropp och säga "det är storlek Large i kläderna på bilden" då?

nja det handlar ju fortfarande om att pro ana förespråkar ohälsosamt låga bmi.
ditt exempel är ju heller inte ok men skulle inte kalla det pro ana då det inte kan leda till att folk svälter sig till ohälsosamma bmi:n för att nå flickan på bilden om hon är hälsosam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

ditt exempel är ju heller inte ok

varför inte? antar att det beror på kontexten, men om diskussionen lyder "modekedjorna har skitsmå storlekar, kolla det är large i mina kläder och dom sitter tight trots att jag i normala fall inte drar så stora storlekar"


   
SvaraCitera

elverpigen:

varför inte? antar att det beror på kontexten, men om diskussionen lyder "modekedjorna har skitsmå storlekar, kolla det är large i mina kläder och dom sitter tight trots att jag i normala fall inte drar så stora storlekar"

allt beror ju självklart på budskaper bakom uppläggandet av bilder/texter.
tycker inte att ditt exempel är pro ana eller uppmuntrar till sjukdom. isf skulle man ju aldrig kunna publicera bilder på någon kropp alls.

pro ana är väl helt enkelt att med hjälp av bild/text/film/whatever uppmuntra folk till något ohälsosamt och sjukt


   
SvaraCitera

isola:

haha hittade en proanasida som säger sig ge "hälsosam" thinspiration

är den bara för människor som har grav fetma eller?[crazy]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är den bara för människor som har grav fetma eller?[crazy]

Det verkade inte så [n]


   
SvaraCitera

isola:

Det verkade inte så

dumt, falsk marknadsföring då!!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

dumt, falsk marknadsföring då!!

mhm!


   
SvaraCitera