Aviseringar
Rensa alla

Vad är pro ana?


time
 time

För mig är pro-ana när det hetsar till destruktivitet, när det inte längre handlar om nödvändig viktnedgång utan romantisering av hela svältfenomenet.


   
SvaraCitera
time
 time

Med nödvändig viktnedgång menar jag någon som är överviktig och är i behov av att gå ner för att det annars skulle påverka livskvaliteten allvarligt. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Med nödvändig viktnedgång menar jag någon som är överviktig och är i behov av att gå ner för att det annars skulle påverka livskvaliteten allvarligt. [no-no]

så "uhu jag är normalbyggd och drar strl 42, känner mig tjock, vart är världen påväg" räknas som vad enligt dig?


   
SvaraCitera

ingen av alternativen i huvudposten räknas. poster som uppmuntrar till eller sprider anorektiskt, bulimiskt eller annat ätstört beteende (i sin förtäckta form en strävan efter hälsovåldiga kroppsideal), däremot.

v.g. notera skillnaden mellan trigger och pro ana. vad jag vet har detta forum ingen uttryckt regel mot triggande material; jag ser det inte heller som ett problem att även personer med ohälsosamt lågt vikt lägger upp bilder eller mått på sina kroppar, så länge de inte försöker truga andra att skaffa likadana.


   
SvaraCitera

elverpigen:

Är i diskussion med en fellow umare om vad som egentligen klassas som pro ana. Att lägga upp en bild på en (normal)smal kropp, att lägga upp en bild på en kropp och säga vilken storlek man har, eller är inget pro ana så länge kroppen på bilden har hälsosamt bmi?

Att lägga upp en bild på en underviktig kvinna behöver inte vara pro-ana. Det är personens beteende och allt som har för avsikt att uppmuntra andra och sig själv att gå ned mer i vikt. Jag är medlem på många pro-ana sidor, (något som inte är hälsosamt för mig dock) men där försöker jag bara hjälpa andra på ett positivt sätt. Och inte att gå ned i vikt. Många på dessa hemsidor är faktiskt godartade människor som egentligen inte peppar folk att gå ned i vikt. Alltså - många på pro-ana hemsidor är inte "pro-ana".


   
SvaraCitera

vem fan bryr sig
de som ej ser pro-ana fortsätter vara tjocka
de som gör det fortsätter med sin svält

en frisk kvinna kommer aldrig se något vackert i gravt underviktiga.

existerar den fria viljan?


   
SvaraCitera

megatherium:

poster som uppmuntrar till eller sprider anorektiskt, bulimiskt eller annat ätstört beteende (i sin förtäckta form en strävan efter hälsovåldiga kroppsideal), däremot.

v.g. notera skillnaden mellan trigger och pro ana.

aa jag säger som den här


   
SvaraCitera
time
 time

elverpigen:

uhu jag är normalbyggd och drar strl 42, känner mig tjock, vart är världen påväg

Det räknar jag som dåligt självförtroende, inte pro-ana. "jag känner mig tjock" är inte samma sak som att uppmuntra till svält eller romantisera misären som alla varianter av ätstörningar innebär.


   
SvaraCitera

mopsen:

de som ej ser pro-ana fortsätter vara tjockade som gör det fortsätter med sin svält

mopsen:

en frisk kvinna kommer aldrig se något vackert i gravt underviktiga.

är alla friska tjocka? hänger ej med


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är alla friska tjocka? hänger ej med

jag flörstår inte


   
SvaraCitera

mopsen:

jag flörstår inte

du skriver att de som inte ser pro-ana kommer fortsätta vara tjocka och resten svälter sig, samtidigt som de som är friska inte kommer svälta sig av att se pro-ana


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

samtidigt som de som är friska inte kommer svälta sig av att se pro-ana

kvinnor utan fixideér är ej lika benägna till att bli anorektiker och därför kommer de endast se någon ytterst underviktig med medlidande och ej börja begränsa matintaget.

de som är benägna idoliserar.


   
SvaraCitera

mopsen:

kvinnor utan fixideér är ej lika benägna till att bli anorektiker och därför kommer de endast se någon ytterst underviktig med medlidande och ej börja begränsa matintaget.

reagerade mest på det du skrev om att de som inte ser pro-ana kommer "fortsätta vara tjocka"


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

å det du skrev om att de som inte ser pro-ana kommer "fortsätta vara tjocka"

ur ögonen på en ätstörd. men det är okej, vi vill ha er så.


   
SvaraCitera

mopsen:

ur ögonen på en ätstörd. men det är okej, vi vill ha er så.

[bigsmile]


   
SvaraCitera