Aviseringar
Rensa alla

Vad är "tunga droger" för dig?


Hänskapt:

ofta [tired]

Om han definierar tungt som:

Nachac:

Men rent spontant sådana som gör dramatiska, negativa och permanenta förändringar på ens person eller kropp.

så skulle det vara så.

Själv så tycker jag att det är oväsentligt vilka droger som är tunga eller inte, dödsknarket måste illegaliseras totalt! Allt ska bort!


   
SvaraCitera

Nachac:

Mycket ofta. Följderna av alkoholmissbruk skrämmer mig.

ja, det är väl klart att missbruket är förödande, men du får ställa det i förhållande till missbruk av andra droger också om du nu tvunget måste tänka på missbruk... man kan inte jämföra antal päron med färgen på äpplen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Men rent spontant sådana som gör dramatiska, negativa och permanenta förändringar på ens person eller kropp.


   
SvaraCitera

Mawns:

så skulle det vara så.

så du tar en tung drog om du tar en öl på krogen? [tard]


   
SvaraCitera

Hänskapt:

så du tar en tung drog om du tar en öl på krogen? [tard]

Kan du läsa?


   
SvaraCitera

Hänskapt:

ja, det är väl klart att missbruket är förödande, men du får ställa det i förhållande till missbruk av andra droger också om du nu tvunget måste tänka på missbruk... man kan inte jämföra antal päron med färgen på äpplen

Finns det någon drog som är katastrofal även vid enstaka intag?


   
SvaraCitera

Mawns:

Kan du läsa?

du citerade mitt svar om att det är orimligt att alkohol skulle definieras som tung drog om man jämför med andra droger


   
SvaraCitera

Nachac:

Finns det någon drog som är katastrofal även vid enstaka intag?

skrev ju heroin och crack
katastrofalt är det nog säkerligen inte, men långt mycket svårare att hantera än t.ex. alkohol
jag gillar inte alkohol heller, så det är inte direkt så att jag försvarar något här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Finns det någon drog som är katastrofal även vid enstaka intag?

det finns det antagligen, men jag skulle inte tro att det är någon av de traditionella drogerna tex tjack, meth, horse, lsd osv... då skulle knappt någon bruka dem [smile]


   
SvaraCitera

Hänskapt:

skrev ju heroin och crack
katastrofalt är det nog säkerligen inte, men långt mycket svårare att hantera än t.ex. alkohol
jag gillar inte alkohol heller, så det är inte direkt så att jag försvarar något här

Kanske, jag vet inte. Har ingen koll på följder alls, men av vad man sett (främst på film, vilket ju inte är en särskilt bra källa, och läste lite på wikipedia nu) så gör heroin en till ett vrak. Man är hela tiden ute efter nästa sil och så vidare, magrar och allt det där. Ändå är väl huvudet rätt intakt? Alkohol har ju möjlighet att totalt göra en dum i huvudet och dessutom radera många aspekter av ens tänkande, samtidigt som det bränner testosteron.


   
SvaraCitera

Hänskapt:

du citerade mitt svar om att det är orimligt att alkohol skulle definieras som tung drog om man jämför med andra droger

Det stämmer, och om du läser vidare så ser du att jag utgick från vad Nachac definierade som en tung drog. Om detta skulle vara en korrekt definition så skulle alkohol vara en tung drog.

Vad har då detta att göra med att "ta en öl på krogen"? Vi snackar inte någonstans om mängden av den drog man intar, det är underförstått att vi menar droger som vid missbruk:

Nachac:

gör dramatiska, negativa och permanenta förändringar på ens person eller kropp

Hit hör alkohol, men inte till exempel cannabis, ecstasy eller LSD.

Med missbruk av alkohol så menar jag 2-3+ glas vin per dag eller 1-2+ fyllor i veckan, under en lång tid. Inte ett glas öl till maten.


   
SvaraCitera

thcl:

det finns det antagligen, men jag skulle inte tro att det är någon av de traditionella drogerna tex tjack, meth, horse, lsd osv... då skulle knappt någon bruka dem [smile]

Nej, var det jag tänkte. Det lär ju krävas missbruk för att få ordentliga bieffekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kokain och heroin kanske [rolleyes]


   
SvaraCitera

Nachac:

Ändå är väl huvudet rätt intakt?

Mnja, tankelivet begränsas nog en aning av att ha ett missbruk.

Nachac:

Alkohol har ju möjlighet att totalt göra en dum i huvudet och dessutom radera många aspekter av ens tänkande, samtidigt som det bränner testosteron.

typ, men inte direkt vid lågfrekvent användning bara så du vet


   
SvaraCitera

cannabis


   
SvaraCitera