Aviseringar
Rensa alla

Vad är rätt och fel? SCENARION.


Ämnesstartare

Lite etiska situationer där ni får definiera vems som felet är och hur hårt straff personen i fråga bör få.

1Tjejen sover över då hon inte kan ta sig hem då hon är full, killen likaså. Hon har sagt att hon inte vill ha sex innan vilket han är medveten om, han har sex med henne när hon sover. Senare anmäler hon honom.

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

2En kille blir våldtagen av en annan tjej, och han anmäler henne?

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

3Av misstag blir du skyldig till mord, då du råkat snubbla och knuffa en killkompis ner för en trappa. Det är tydligt att det inte rör sig om mord, utan ett misstag.

Borde man straffas?

4Det rör sig om en vårdnadtvist. Utan att veta något om de båda parterna, borde mannen eller kvinnan få vårdnaden, om det är uppenbart att delad vårdnad inte är möjligt? Bör kvinnan prioriteras upp?

Är det rätt att kvinnor idag har möjlighet att förbjuda fadern från rätten till vårdnad, då det var hon som "födde barnet"?

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet? Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Vad tycker ni? Det sista har jag funderat på, och följdfrågan till det är: Tror ni man kan förlora känslorna för någon "bara sådär" när man varit gift/tillsammans i mer än tio år?


   
Citera
Ämnesstartare

Hur så?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

Ja.

Anarkandi:

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

Nej.

Anarkandi:

Borde man straffas?

För vållande till annans död.

Anarkandi:

Bör kvinnan prioriteras upp?

Nej.

Anarkandi:

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet? Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

1Tjejen sover över då hon inte kan ta sig hem då hon är full, killen likaså. Hon har sagt att hon inte vill ha sex innan vilket han är medveten om, han har sex med henne när hon sover. Senare anmäler hon honom.

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

Att överhuvudtaget utnyttja någon som inte kan försvara sig, oavsett om den personen sover eller är full är förkastligt. Att tjejen blev gravid eller inte är egentligen ovidkommande eftersom den första handlingen inte kan definieras av konsekvensen.

Anarkandi:

2En kille blir våldtagen av en annan tjej, och han anmäler henne?

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

Det är ingen skillnad då en kränkning av den sexuella integriteten inte är könsbaserad.

Anarkandi:

3Av misstag blir du skyldig till mord, då du råkat snubbla och knuffa en killkompis ner för en trappa. Det är tydligt att det inte rör sig om mord, utan ett misstag.

Borde man straffas?

Antar att det är "felformulerat" då du enligt lag inte av misstag kan bli skyldig till mord då ett av rekvisiten för mord är att handlingen ska ske uppsåtligen. Annars är det en svår fråga som rent etiskt kan besvaras med nej eftersom konsekvensen i sig blir ett straff. Rent lagtekniskt kan man dömas då vissa handlingar är att anse som brott utan uppsåt. Var ju inte längesen en kille blev dömd för vållande till annans död då han av misstag råkat skjuta sin kompis.

Anarkandi:

4Det rör sig om en vårdnadtvist. Utan att veta något om de båda parterna, borde mannen eller kvinnan få vårdnaden, om det är uppenbart att delad vårdnad inte är möjligt? Bör kvinnan prioriteras upp?

När forskning visar att de bästa föräldraegenskaperna är könsbaserat så kanske men så är ju inte fallet o lär förmodligen inte bli heller. Det är alldeles för lite bakgrund för att öht. göra en bedömning.

Anarkandi:

Är det rätt att kvinnor idag har möjlighet att förbjuda fadern från rätten till vårdnad, då det var hon som "födde barnet"?

Nej, hon skulle aldrig ha fött barnet utan pappan "Det är inte ens fel att två träter"-devisen.

Anarkandi:

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet? Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Varför leva kvar i relationer som också lär bli skadliga? Barn skulle få det minst lika jobbigt om föräldrarna lever ihop under "forcerade former".

Anarkandi:

Vad tycker ni? Det sista har jag funderat på, och följdfrågan till det är: Tror ni man kan förlora känslorna för någon "bara sådär" när man varit gift/tillsammans i mer än tio år?

Nej det tror jag inte, jag tror man omedvetet flätas samman med alla människor man umgås med och det påverkar en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

1Tjejen sover över då hon inte kan ta sig hem då hon är full, killen likaså. Hon har sagt att hon inte vill ha sex innan vilket han är medveten om, han har sex med henne när hon sover. Senare anmäler hon honom.

Sexuellt utnyttjande, finns det bevis bör han straffas. Inte endast på ord mot ord dock.

Anarkandi:

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

Ja, fast inte i straffet utan skillnaden yttrar sig så klart på andra sätt.

Anarkandi:

2En kille blir våldtagen av en annan tjej, och han anmäler henne?

Samma sak ska gälla oavsett kön.

Anarkandi:

3Av misstag blir du skyldig till mord, då du råkat snubbla och knuffa en killkompis ner för en trappa. Det är tydligt att det inte rör sig om mord, utan ett misstag.

Hur ska man kunna bevisa det i efterhand liksom? Om det finns 100 vittnen kanske, tveksamt annars. Vållande till annans död kanske? Finns det tillräckligt med bevis som visar på att det faktiskt var en olycka ska jag ju självklart inte straffas, hur man nu skulle kunna bevisa det. Jag kanske hade planerat att "snubbla" osv?

Anarkandi:

4Det rör sig om en vårdnadtvist. Utan att veta något om de båda parterna, borde mannen eller kvinnan få vårdnaden, om det är uppenbart att delad vårdnad inte är möjligt? Bör kvinnan prioriteras upp?

Kvinnan bör inte prioriteras, utan den som lämpar sig bäst och den som barnen vill bo med.

Anarkandi:

Är det rätt att kvinnor idag har möjlighet att förbjuda fadern från rätten till vårdnad, då det var hon som "födde barnet"?

Nej.

Anarkandi:

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet? Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Jag tror att ett barn kan ta skada mer av att två olyckliga föräldrar lever kvar i en dålig situation och bråkar hela dagarna än en lugn skilsmässa. Jag skulle inte bo kvar med någon jag inte längre kände för, eftersom jag tror att barn rätt snabbt kan snappa upp det och det hela yttrar sig i att valet att stanna inte var vad barnet skulle mått bra av hur som helst.

Anarkandi:

Tror ni man kan förlora känslorna för någon "bara sådär" när man varit gift/tillsammans i mer än tio år?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

den frågan är inte ens värd att svara på!!11


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Var ju inte längesen en kille blev dömd för vållande till annans död då han av misstag råkat skjuta sin kompis.

Det var det jag tänkte på, och därav svar på annan kommenterare:

Homunculi:

För vållande till annans död.

Men samtidigt borde det ju vara straff nog att man har dödat en annan människa - man blir utsött av alla i sin omgivning, man föraktas - är fängelse verkligen lösningen då?

Mataano:

Varför leva kvar i relationer som också lär bli skadliga? Barn skulle få det minst lika jobbigt om föräldrarna lever ihop under "forcerade former".

Fast vad jag hört så visar ju forskning att barn ofta mår bättre i sådana fall, också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paulus Af Tarsus:

den frågan är inte ens värd att svara på!!11

Varför inte? I många fall där män blivit våldtagna sker ingen anmälan, och när anmälan sker får man ta hånskratt och dylikt från vänner och bekanta - det är tufft för en tjej att anmäla, men idag anser ju de flesta rent generellt att det är skillnad mellan män och kvinnor som blivit våldtagna, även om de påstår att de inte gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför inte?

Den var inte värd att svara på för att den var självklar och dum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

Skillnad om snubben använda kondom eller inte

Anarkandi:

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

Tjejen gör snubben en tjänst.

Anarkandi:

Borde man straffas?

Ja, blir otroligt svårt att bedömma om dråp är misstag eller inte, och således borde även dråp ha ett straff, dock kortare

Anarkandi:

Är det rätt att kvinnor idag har möjlighet att förbjuda fadern från rätten till vårdnad, då det var hon som "födde barnet"?

Absolut inte. I ett sådant fall ska man fråga barnet, om barnet inte vill/kan välja så ska man bedömma lämplighet (ekonomisk sittuation/fritid mm.)

Anarkandi:

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet? Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Givetvis är det okej. Om föräldrarna bråkar hela tiden men bor ihop tror jag det gör större "skada" för barnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fast vad jag hört så visar ju forskning att barn ofta mår bättre i sådana fall, också.

Hur kan barn må bättre genom att leva i en relation där man trycker undan känslor? Där gemenskapen endast baseras på vad som skulle kunna vara bäst för framtiden men som saknar egentliga belägg. Är det inte bättre för barn/alla att lära sig värdet av känslor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paulus Af Tarsus:

Den var inte värd att svara på för att den var självklar och dum.

Du läste inte varför jag ställde den frågan, va? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Hur kan barn må bättre genom att leva i en relation där man trycker undan känslor?

Fast oftast trycker man inte undan känslor, utan har bara tröttnat och vill leta efter något nytt, rör det sig om att man endast bråkar med motparten och inte gillar personen är det ju en annan sak än ifall man fortfarande är vänner, trivs tillsammans men vill gå vidare bara för att "leta spänning"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

1Tjejen sover över då hon inte kan ta sig hem då hon är full, killen likaså. Hon har sagt att hon inte vill ha sex innan vilket han är medveten om, han har sex med henne när hon sover. Senare anmäler hon honom.

Är det skillnad ifall hon blir gravid eller ej?

Ja.

Anarkandi:

2En kille blir våldtagen av en annan tjej, och han anmäler henne?

Konstig fråga...

Anarkandi:

Är det enligt dig skillnad ifall det varit en tjej som blivit våldtagen av en kille?

Inte någon skillnad i hur fel det är eller vad straffet bör bli nej.

Anarkandi:

3Av misstag blir du skyldig till mord

Man kan inte bli skyldig till mord av misstag.

Anarkandi:

Borde man straffas?

Anarkandi:

4Det rör sig om en vårdnadtvist. Utan att veta något om de båda parterna, borde mannen eller kvinnan få vårdnaden, om det är uppenbart att delad vårdnad inte är möjligt? Bör kvinnan prioriteras upp?

Hur ofta i en vårdnadstvist vet man ingenting om vare sig mannen eller kvinnan?

Nej kvinnan bör inte prioriteras upp bara för att hon är kvinna.

Anarkandi:

Är det rätt att kvinnor idag har möjlighet att förbjuda fadern från rätten till vårdnad, då det var hon som "födde barnet"?

Det är inte rätt.

Anarkandi:

5Är det okej att föräldrar skiljer sig - trots att det kan ha enorma skador på barnet?

Ja.

Anarkandi:

Skulle du hellre gå ifrån en make/hustru du inte hade känslor för, även om du visste att barnet skulle få det jobbigt?

Ja. I de flesta fall tror jag att barnen får det jobbigare om personer som vill skilja sig inte gör det. Mår man inte själv bra är det inte lätt att ge barnen en bra uppfostran.

Anarkandi:

Tror ni man kan förlora känslorna för någon "bara sådär" när man varit gift/tillsammans i mer än tio år?

Ja, t.ex om man träffar någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Du läste inte varför jag ställde den frågan, va?

nej den var bara dum!


   
SvaraCitera