Aviseringar
Rensa alla

Vad är rätt sak att göra de närmaste 5 minuterna, dagarna, veckorna?


Ämnesstartare

Hej kära umare,

Jag är sjukt jävla förvirrad. Vad är upp och vad är ner? Det är en bra metafor för hur jag känner just nu. Jag känner inte att jag kan lita på att jag klarar av att fatta korrekta beslut, och att prioritera korrekt. Vad är rätt sak att göra de närmaste 5 minutrarna, dagarna eller veckorna det är en konstant fråga jag ställer mig.

Min världsbild är i total kaos, jag känner mig paralyserad och handfallen. Jag misstror mina egna slutsatser och är i ett krig med migsjälv på flera fronter. KONSTANT!

Jag är inte paranoid, jag är obeslutsam. Jag har inga höga förhoppningar att denna förvirring någonsin kommer försvinna. Men vad ska man göra de närmaste 5 minuterna, dagarna och veckorna?


   
Citera
Ämnesstartare

Måste man göra samma sak hela tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Måste man göra samma sak hela tiden?

Man måste göra något hela tiden? Eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läs marquis de sade. det hjälpte mig att bli beslutsam och handlingskraftig [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lev livet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Man måste göra något hela tiden? Eller?

Men inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men inte samma sak.

Vad är rätt sak att göra de närmaste 5 minutrarna. Det är min fråga. Inte vad jag ska göra hela livet, det är en hopplöst svår fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Vad är rätt sak att göra de närmaste 5 minutrarna. Det är min fråga. Inte vad jag ska göra hela livet, det är en hopplöst svår fråga.

Då formulerar du dig jättekonstigt. Varför tar du övht upp dagar och veckor då?
Läs en bok, ta en prommis, ät ett äpple, ring någon el ngt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då formulerar du dig jättekonstigt. Varför tar du övht upp dagar och veckor då?
Läs en bok, ta en prommis, ät ett äpple, ring någon el ngt.

Jag kan komma på tusen saker jag med. Frågan är vad man ska prioriritera och samtidigt vad man ska strunta i. Och vad som gör det värt att prioritera ect. Vad för effekter kommer det ha. Och varför vill jag ha de effekterna jämfört med andra alternativ.

osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Lev livet!

Väldigt övergripande och säger inte tillräckligt konkret vad det innebär i beslut. Vad jag ska prioritera just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

läs marquis de sade. det hjälpte mig att bli beslutsam och handlingskraftig

Någon speciel bok av honom du tänkte på? Hur menar du att läsa en till filosofisk bok minskar min förvirring? Kan du inte sammanfatta de viktiga poängerna han gör, som har hjälpt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

sen saker jag med. Frågan är vad man ska prioriritera och samtidigt vad man ska strunta i. Och vad som gör det värt att prioritera ect. Vad för effekter kommer det ha. Och varför vill jag ha de effekterna jämfört med andra alternativ.

Men det vet ju bara du själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det vet ju bara du själv

Jag vet inte. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Vad jag ska prioritera just nu.

Ja jag vet inte hur ditt liv ser ut så det vet inte jag. vad finns det för alternativ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Någon speciel bok av honom du tänkte på? Hur menar du att läsa en till filosofisk bok minskar min förvirring?

1. Hm, nej vad som helst egentligen.
2. Därför att ibland kan det vara skönt att fullständigt ge sig hän och acceptera att tankesystem utan alltför mycket ifrågasättande.

Asha:

Kan du inte sammanfatta de viktiga poängerna han gör, som har hjälpt dig.

de Sades filosofi går essentiellt (hatar essenser men vafan) ut på att man skall vara helt egoistiskt. agera så att allting man gör ger en njutning, oavsett hur andra blir påverkade av detta. sadism är ju här en uppenbar "aktivitet".

han motiverar detta genom att visa att den som alltid är egoistisk och sadistisk (höhö) också njuter av smärtan han själv råkar ut för: "how delicious are the irons wrought by the crimes one adore"

så således om alla går runt och är egoistiska och sanna libertiner så kommer det enbart existera njutning. för alla.


   
SvaraCitera