Aviseringar
Rensa alla

Vad är rättvisa?


Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Har du känt det någon gång?

Jaa asså man känner ju på sig vad som egentligen är rättvist, sen är det bara att handla efter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rättvist är att vi alla behandlas lika i vårt samhäll och att ingen blir diskriminerad, trakasserad eller kränkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

m någon, utan närstående som kan sörja, blir mördad är det fortfarande en "rättvis" handling eftersom ingen efteråt upplever det som orättvist?

de mänskliga rättigheterna är tydligast på rättvisa(men utan reell förankring) är ett steg mot allmän rättvisa, och säger tydligt att "var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.", vilket är en grundpremiss i samtlig rättvisa.

dessutom, personen som utför dådet - hur kan man vara säker på att denna ej dödar någon med anhöriga?
eller lever ett bristfälligt liv då denna ej kan försonas med sin samvete elller lever i konstant rädsla om fängsling?
mordet tyder på en tendens.

OCH
DESS
UTOM

om aktionen var gjort i försvar så är det den attackerades rätt till liv som bör prioriteras rättsligt, även om attackerarens död var en kvot som behövde fyllas.

har jag gjort mig själv klar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Jaa asså man känner ju på sig vad som egentligen är rättvist, sen är det bara att handla efter det.

Men många känner olika. Betyder det att det finns flera typer av rättvisa och att alla är lika rätt - eller finns det en liknande inneboende känsla hos alla tänker du?

MarisenF:

Rättvist är att vi alla behandlas lika i vårt samhäll och att ingen blir diskriminerad, trakasserad eller kränkt

Men vad innebär det att bli lika behandlad?

mopsen:

har jag gjort mig själv klar?

Jag tror det. Du anser att FNs konvention för mänskliga rättigheter (eller liknande) är det som ligger till grunden för ett rättvist samhälle och sedan bör varje enskilt fall övervägas för sig för att se om (och hur) parterna har förhållit sig till dessa rättigheter - om jag förstår dig rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Men många känner olika

Hur kan du veta det? :›


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Hur kan du veta det? :›

I den här tråden uttrycks ett antal olika åsikter för att ta ett exempel. Eller i tråden kring dödsstraff för att ta ett annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

åsikter

Åsikter är inte känslor

Jag är ensam och rädd:

dödsstraff

Mh det finns alltid frågor att tvista om, men menar mer i vardagen så kan man känna vad som är rättvist, för man vet ju hur man själv vill bli behandlad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Mh det finns alltid frågor att tvista om, men menar mer i vardagen så kan man känna vad som är rättvist, för man vet ju hur man själv vill bli behandlad.

Fast det uppstår situationer hela tiden när två träter och både känner sig orättvist behandlade. Om man då vill ta det ett steg längre och ställa sig över de direkta känslorna så kommer åsikterna in i bilden - eller resonerandet om man så vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

Fast det uppstår situationer hela tiden när två träter och både känner sig orättvist behandlade.

Ja man behandlar folk orättvist hela tiden, men det betyder ju inte att man inte vet och känner vad rättvisa är. Bara för att man vet en grej betyder ju inte att man automatiskt handlar efter den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ensam och rädd:

u anser att FNs konvention för mänskliga rättigheter (eller liknande) är det som ligger till grunden för ett rättvist samhälle och sedan bör varje enskilt fall övervägas för sig för att se om (och hur) parterna har förhållit sig till dessa rättigheter - om jag förstår dig rätt.

nu pratar vi om rättvisa i teori och jag använde artikel tre som referat på ditt hypotetiska fall. om inte sörjer över någons död så har den döde även blivit orättvist behandlad då den fråntagits sin rätt till sitt fysiska liv - något som alla levande erhåller. rättvisa kan vara flyktig och diffus och behövas modifieras efter individen, men att fråntaga någon liv är det ultimataste av oåterkallelighet.


   
SvaraCitera
mynona

Jag har faktiskt länge funderat på att starta exakt samma tråd!

Jag är ensam och rädd:

- Är rättvisa att samhället har ett antal spelregler som man kommer överens om och sedan är man fri inom regelverket (såsom rättssystemet idag fungerar)?

Reglering är nödvändigt för att undvika djungelns lag, och därmed en förutsättning för rättvisa.

Jag är ensam och rädd:

- Är rättvisa ett system baserat på kaos och slump (tänk Two-Face från Batman)?

Nej, det är orättvist: slumpen rår vi inte för och kan inte påverka, det är därför det kallas en slump då någonting sker utan att vi har påverkat den.

Jag är ensam och rädd:

- Är rättvisa att alla är helt fria att göra vad de vill och sedan är det djungelns lag som gäller?

Nej, för djungelns lag innebär att alla handlar enligt sina medfödda förutsättningar: någon är född starkare, någon är född handikappad osv, vilket skapar orättvisa eftersom det handlar om något man inte påverkat själv.

Jag är ensam och rädd:

Oavsett system känns det som att några kommer åtnjuta fler vinster och några fler förluster - hur väljer man mellan dessa egentligen?

Det enda samhället kan göra för att minimera orättvisor är att ge alla samma möjligheter oavsett de villkor slumpen har tilldelat dem: att ge alla samma möjligheter oavsett om de har blivit födda friska eller sjuka, starka eller handikappade, män eller kvinnor, fattiga eller rika.

EbbaPersson:

Rättvisa är frihet och rättvisa sett från ett politiskt perspektiv i Sverige innebär även att varje individ ska få behålla det han eller hon förtjänar.

Utan att bidra till välfärden, som är en förutsättning för att även de som har fötts fattiga ska ha samma möjligheter som de som har blivit födda i rika familjer?

EbbaPersson:

Skulle det vara moraliskt rätt att tvinga en rik man att skänka pengar till en fattig tiggare på gatan? (ta från de rika, ge till de fattiga-principen) Ska vi inte tro på mänskligheten och låta denne man ge av det han har frivilligt?

Se på samhällen utan välfärd, och se på samhällen med välfärd? Vilka samhällen verkar mest rättvisa tycker du? Samhällen med välfärd, som ser till att alla har vad de behöver oavsett om de är födda i rika eller fattiga familjer? Eller samhällen utan välfärd, där pappas och mammas plånbok, som inte du utan de har tjänat ihop, avgör vilken framtid du får?

Se på samhällen utan välfärd, och se om den där rike mannen frivilligt ger tillräckligt för att skapa ett rättvist samhälle eller om han fördrar att köpa lyx till sig själv i stället, och tänk efter om det är vänstern som är naiv när de tycker att människans egoism ska motverkas genom välfärd, eller högern, som tror att människan är osjälvisk nog att själv ge ifrån sig vad som behövs när samhällen utan välfärd bevisar att det inte är så.

EbbaPersson:

Skapar vi ett rättvist samhälle genom att stjäla pengar från människors fickor eller skapar vi ett rättvist samhälle genom att man jobbar för det man får?

Skapar vi ett rättvist samhälle utan välfärd, där mammas och pappas plånbok bestämmer vilken framtid vi får?

Vad är mest rättvist som samhälle: att det är din hälsa som ska avgöra när du ska få vård, eller din pappas plånbok?

Dessutom handlar inte rika människors pengar bara om lön för deras arbete, utan om arv och rika familjer. Hur är det med deras arv, tycker du? Har de förtjänat och arbetat för sina arvpengar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Dessutom handlar inte rika människors pengar bara om lön för deras arbete, utan om arv och rika familjer. Hur är det med deras arv, tycker du? Har de förtjänat och arbetat för sina arvpengar?

Och hur många i Sverige lever på arv? inte många, alltså är det inget problem. Såklart att alla ska ha samma förutsättingar, alla ska starta på samma startlinje (d.v.s alla ska ha rätt till sjukvård, utbilning, bostad osv.)
När sa jag att vi skapar ett rättvist samhälle utan välfärd? Självklart ska man betala skatter, däremot tycker jag att alla ska betala samma procentlig andel (platt skatt). Då betalar rikare människor mer pengar, medan människor med mindre pengar betalar mindre. Menar du att det fortfarande är orättvist?

Varför ska vi betala så galet mycket pengar till staten och ha så många statliga företag, & därmed kräva så otroligt mycket pengar från människor, när vi kan öka privatiseringen, uppmuntra människor till arbete och därmed slippa betala ut så många bidrag? Förstår inte logiken.

mynona:

Skapar vi ett rättvist samhälle utan välfärd, där mammas och pappas plånbok bestämmer vilken framtid vi får?

Wtf? Vad har det med saken att göra? Det är väl skit samma hur mycket pengar dina föräldrar tjänar, så länge alla har rätt till samma utbildning så har väl alla samma förutsättningar att lyckas? Tror du missuppfattade mitt inlägg lite hörredu.

mynona:

Utan att bidra till välfärden, som är en förutsättning för att även de som har fötts fattiga ska ha samma möjligheter som de som har blivit födda i rika familjer?

Att man ska få behålla det man förtjänar betyder inte att man inte ska bidra till välfärden, åter igen, suck.


   
SvaraCitera