Aviseringar
Rensa alla

Vad är sanning?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder. Vad är sanning för dig?


   
Citera
Ämnesstartare

Det som stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det som stämmer.

Men hur kan du veta vad som stämmer ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Men hur kan du veta vad som stämmer ?

Det gör jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanning är skönhet. Skönhet är sanning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det gör jag inte.

Då vet du ju tyvärr inte vad som är sanning.

Tickstart:

Sanning är skönhet. Skönhet är sanning.

Utveckla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Utveckla!

Sanning = Skönhet


   
SvaraCitera

Att jag tänker, därför finns jag. Cogito, ergo sum.

Eller vi kan inte veta om någonting stämmer alls. Men det är bra att utgå från det, annars blir man tokig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Då vet du ju tyvärr inte vad som är sanning.

Jo, det som stämmer med verkligheten. Jag vet inte om det gör det, men oavsett vad jag vet eller tror är sanningen densamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Sanning = Skönhet

Tur att någon har en så enkel syn på saken!

nessah:

Eller vi kan inte veta om någonting stämmer alls. Men det är bra att utgå från det, annars blir man tokig.

Kan vi inte veta att jorden är rund, till exempel? Eller att månen är rund? Är inte det dagens sanning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jo, det som stämmer med verkligheten

Men hur kommer du fram till vad som är verkligheten? Du får ju förklara vad dina argument för sanning är för något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Tur att någon har en så enkel syn på saken!

Haha, det är ett citat av någon filosofist, eller poetist, jag kan tyvärr inte härleda förenklingen [crazy]


   
SvaraCitera

Diabolus:

Kan vi inte veta att jorden är rund, till exempel? Eller att månen är rund? Är inte det dagens sanning?

Nej, du kan inte bevisa det. Tänk om det bara är en illusinon? Tänk om allt du gör bara är på låtsas och egentligen är du bara en dröm hos en annan människa? Tänk om du inge finns egentligen utan allt bara är påhitt? Eller att du är den enda människan i hela universum, endast du existerar i tt mörker och det är din hjärna som hittar på allt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Men hur kommer du fram till vad som är verkligheten? Du får ju förklara vad dina argument för sanning är för något.

Det gör jag inte. Sanningen är det objektivaste som finns, ändock kan vi inte veta vad sanningen är. Sanningen är verkligheten som den är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nessah:

Tänk om du inge finns egentligen utan allt bara är påhitt?

Du sa själv att sålänge man kan tänka så existerar man.[wink] Nu pratar jag inte om vår existens. Vill du prata existens så får du göra en egen tråd.

Jag pratar om sanning. Vad är sanning för dig?

nessah:

Nej, du kan inte bevisa det.

Att jorden var platt var dåtidens sanning tills man kom på att den istället var rund. Att jorden och månen är rund är nutidens sanning. Sålänge ingen har falsifierat det så är det en sanning. Du måste visa att dina hypoteser om att det är en illusion är riktiga.[no-no]


   
SvaraCitera