Aviseringar
Rensa alla

Vad är sanning?


Ämnesstartare

Nachac:

Sanningen är det objektivaste som finns

Menar du att sanning inte kan vara subjektiv? Menar du att alla forskare är helt neutrala i sin vetenskapsforskning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Menar du att sanning inte kan vara subjektiv? Menar du att alla forskare är helt neutrala i sin vetenskapsforskning?

Ja? De söker efter sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ja? De söker efter sanningen.

Menar du att forskares egen förförståelse och värderingar inte spelar roll i deras forskning? För att forskare ska kunna bedriva sin forskning så krävs det resurser.. var kommer dessa resurser från? Var har dessa resursgivare för avsikt med forskningen? Forskare som är anställda av tobaksindustrin. Är de verkligen objetiva tror du?


   
SvaraCitera

Diabolus:

Vad är sanning för dig?

Subjektivt.


   
SvaraCitera
smisk

Sanning = allt som står på internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Är de verkligen objetiva tror du?

Nej, men sanningen är det.

Forskarna bygger sina forskningar på vad de tror är sanningen. Syftet är att utröna mer av sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Sanning = allt som står på internet.

gtfo troll[zzz]

My dreams are her:

Subjektivt.

Spännande![bigsmile] Hur resonerar du då?


   
SvaraCitera

Diabolus:

Spännande! Hur resonerar du då?

Allt som är fel är fel och allt som är rätt är rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, men sanningen är det.

Du pratar om den absoluta sanningen. Jag säger att det inte finns någon absolut sanning. Bara sanningar som gäller för idag.

Nachac:

Forskarna bygger sina forskningar på vad de tror är sanningen.

Bara för att de tror att något är sant så behöver det inte vara sant, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker att allt som någon tror är sanning är det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Bara för att de tror att något är sant så behöver det inte vara sant, eller hur?

Precis min tanke.

Diabolus:

Du pratar om den absoluta sanningen. Jag säger att det inte finns någon absolut sanning. Bara sanningar som gäller för idag.

Varför skulle det inte finnas det?

Min tes är att oavsett vad vi tror, tänker eller kommer på så kommer det alltid finnas en objektiv sanning. Sanningen ändras inte efter våra tankar, den bara är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Varför skulle det inte finnas det?

Därför att änsålänge finns det ingen som kan bevisa den absoluta sanningen om något. Du får gärna ge något exempel på där jag har fel.


   
SvaraCitera
smisk

Diabolus:

gtfo troll[zzz]

Det står där uppe = sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Därför att änsålänge finns det ingen som kan bevisa den absoluta sanningen om något. Du får gärna ge något exempel på där jag har fel.

Och då skulle den inte existera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Och då skulle den inte existera?

Precis. Inte med dagens kunskap.


   
SvaraCitera