Aviseringar
Rensa alla

Vad är skillnaden?


Ämnesstartare

Vad är skillnaden på 32bit operativsystem och 64bit, bara undra för läste på nån tråd att om man ska ha över 4gb ram minne så ska man köra vista 64bit?


   
Citera

Hej hej. Det finns många sidor i Google om detta. Du kanske kan läsa några av dem.


   
SvaraCitera

skilnaden är att 64-bitars kan processera dubbel så mycket som 34-bitars under samma tidsintervall 😉


   
SvaraCitera

Har du 4GB RAM i din dator så ska du ha 64bitarsversionen för att kunna nyttja alla GB's.

Har du bara 32bit så får du ut 3,2GB.
Det får jag iaf. vet inte om det skiljer..


   
SvaraCitera

pelao:

skilnaden är att 64-bitars kan processera dubbel så mycket som 34-bitars under samma tidsintervall 😉

Nej, ett 64-bitars system använder sig av 64-bitars adresser.

ClaytoN:

Har du bara 32bit så får du ut 3,2GB.

Om man inte använder PAE, då tror jag att man kan använda ca 64GB.

bonnafan:

läste på nån tråd att om man ska ha över 4gb ram minne så ska man köra vista 64bit?


   
SvaraCitera
jonta

bonnafan:

Vad är skillnaden på 32bit operativsystem och 64bit, bara undra för läste på nån tråd att om man ska ha över 4gb ram minne så ska man köra vista 64bit?

Program som är skrivna för 64 bitar går snabbare, tänk på att program tar mer RAM när man kör 64 bitar eftersom minnesadresserna blir längre.


   
SvaraCitera
jonta

ennie:

Det finns många sidor i Google om detta. Du kanske kan läsa några av dem.

ditt orakel


   
SvaraCitera

jonta:

Program som är skrivna för 64 bitar går snabbare

Inte nödvändigtvis, vissa program går marginellt bättre, men långt ifrån alla.


   
SvaraCitera
jonta

aristoteles:

Inte nödvändigtvis, vissa program går marginellt bättre, men långt ifrån alla.

Det beror ju på hur de är programmerade också, är de bra gjorda och alltså tar till vara på allt vad 64 bitar erbjuder så kan de arbeta snabbare.


   
SvaraCitera

jonta:

ditt orakel

[cool][rolleyes] Tänkte försöka förklara först men kom inte på riktigt exakt rätt svar.


   
SvaraCitera
jonta

ennie:

[cool][rolleyes] Tänkte försöka förklara först men kom inte på riktigt exakt rätt svar.

sött ^^


   
SvaraCitera

jonta:

sött ^^

M.


   
SvaraCitera

jonta:

Det beror ju på hur de är programmerade också, är de bra gjorda och alltså tar till vara på allt vad 64 bitar erbjuder så kan de arbeta snabbare.

Varför tror du det? Ett program som inte har användning för 64-bitars instruktioner kommer att få arbeta i onödan, det kallar inte jag prestandaökning.


   
SvaraCitera
jonta

aristoteles:

Ett program som inte har användning för 64-bitars instruktioner kommer att få arbeta i onödan, det kallar inte jag prestandaökning.

Prestandan sänks inte för enkla applikationer, förutom att de tar upp mer utrymme i RAM-minnet.


   
SvaraCitera

jonta:

Prestandan sänks inte för enkla applikationer, förutom att de tar upp mer utrymme i RAM-minnet.

Det kan det absolut göra, applikation som funkar lika bra med korta instruktioner blir inte snabbare av onödigt långa instruktioner, jag tycker det låter rätt uppenbart.


   
SvaraCitera