Aviseringar
Rensa alla

Vad är skillnaden??


Ämnesstartare

Hej! Jag ska snart välja gymnasium och jag drömmer om att jobbat med musik i framtiden. Jag vill inte bli artist elr något sånt, utom jag kan tänka mig äga ett skivbolag elr bli musikproducent. Ja har 2 frågor kring det här....

1.Vilken linje börja gå? Borde jag gå estet elr borde jag gå sam ekonomi ifall jag vill starta skivbolag?

2.Vad är skillnade mellan att äga ett skivbolag och att vara musikproducent? Kan man vara båda?

Snälla svara på så mycket ni kan tack! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

marko94:

1.Vilken linje börja gå? Borde jag gå estet elr borde jag gå sam ekonomi ifall jag vill starta skivbolag?

ekonomi

marko94:

2.Vad är skillnade mellan att äga ett skivbolag och att vara musikproducent? Kan man vara båda?

de flesta som äger saker är mer ledare och sysslar endast med att leda. jag tror inte att det är så vanligt att man är både och.

tycker iaf att du bör tänka på att det är stor skillnad på linjerna och börja där. jag går samhäll ekonomi med profil ekonomi och jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå estet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekonomi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur vet du att du vill bli sakerna när du ej vet vad de innebär?


   
SvaraCitera

det är skitsamma med gymnasium...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saturn:

Hur vet du att du vill bli sakerna när du ej vet vad de innebär?

Jag VET inte att jag vill bli det. Men jag skulle kunna tänka mig det och det värkar som en kul grej.

Dessutom vet jag vad det innebär att äga eget företag eftersom min mamma äger faktiskt 2 företag. Och jag ser hur mycket tid hon lägger ned på det och hur mycket hon kännar etc. Så jag har fått en hyffsad bra bild över det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hänskapt:

det är skitsamma med gymnasium...

Så du menar att det spelar ingen roll vilken linje jag går?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

äga ett skivbolag

Det finns det färdiga kurser för vettu.

ekonomi-äga ett skivbolagslinjen. Håller till i Beckis gamla lokaler


   
SvaraCitera

marko94:

Så du menar att det spelar ingen roll vilken linje jag går?

mnja kanske inte alltid... vissa linjer är mer studieförberedande
och när du ska plugga på universitet/högskola så kan det finnas vissa behörighetskrav, men jag läser faktiskt musikproduktion nu och det enda jag behövde var betyg som räckte till snittet (vilket sjukt nog hade höjts från typ 11 till 18, så att ha bra betyg är bra typ) [shake]


   
SvaraCitera

marko94:

Vilken linje börja gå?

Musikproduktion ska du gå.


   
SvaraCitera

Kroppkakor:

marko94: Vilken linje börja gå?

Musikproduktion ska du gå.

Jag tycker också du ska gå musikproduktion, jag går musikproduktion och har planer på att bli producent och då måste du nog ha viss kunskap i studion.

Sen kan du kanske välja till kurser som har med ekonomi-delen att göra?


   
SvaraCitera

marko94:

Kan man vara båda?

Kolla bara på t.ex Eminem, Han äger ett skivbolag, skriver egna låter och sjunger samtidigt, så det borde gå [y]


   
SvaraCitera

Korvkvartetten:

Jag tycker också du ska gå musikproduktion, jag går musikproduktion och har planer på att bli producent och då måste du nog ha viss kunskap i studion.

Härligt broder.


   
SvaraCitera

Kroppkakor:

Korvkvartetten: Jag tycker också du ska gå musikproduktion, jag går musikproduktion och har planer på att bli producent och då måste du nog ha viss kunskap i studion.

Härligt broder.

Ja, det är skithärligt! 😀


   
SvaraCitera

Att bara starta ett skivbolag gör man inte idag. Man jobbar upp sig i musikbranschen tills man har ett namn och makt att förhandla med ekonomiska rättigheter.

Som det ser ut idag får du göra allt själv till att börja med så det viktiga är att du är jävla duktig på att producera musik jättebra med små resurser. Sen är resten en fråga om tur och att sälja sig själv.

Ekonomin kan du ta sen om det börjar gå bra i framtiden.

Min tes är alltså: var bra, läs musik, var bra, var bäst, läs musikproduktion.


   
SvaraCitera