Aviseringar
Rensa alla

Vad är skillnaden på ett missbruk och ett bruk?


Du är troligen missbrukare om du osäker på huruvida du är det eller ej.


   
SvaraCitera
Åtta

DestinyM:

jaha..men ja vill nästan tro att om man brukar i 10 år då är man missbrukare för att man har inte kunnat sluta även fast det bara vart på helgerna..

Om man inte kunnat sluta så ja, då är man nog i ett missbruk. Men om det nu inte utgjort något problem och man aldrig haft någon anledning att sluta under dessa tio år, då är man inte nödvändigtvis missbrukare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

aldrig haft någon anledning att sluta under dessa tio år, då är man inte nödvändigtvis missbrukare.

ja håller med..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

jag slår vad om att du kommer dricka den närmsta månaden igen,

bara att slå vad lilla du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

lilla du

det ä'r nog du som är liten i det här fallet..och hurvidare man är missbrukare eller ej tror jag inte man kan se på endast faktorn om man kan sluta själv eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

När bör man söka hjälp?

När man har tappad kontrollen och inte kan sluta på egen hand. När man blir maktlös inför missbruket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

När man blir maktlös inför missbruket.

Inför bruket. Ett begrepp kan inte ingå i definitionen av sig självt, om du fattar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att svara på frågan så är ett missbruk ett bruk som på ett eller annat sätt är skadligt för brukaren i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

tack,äntligen nån som håller med om att jag knappast är alkoholist. brukare kan sluta när dom vill,missbrukare kan inte sluta från en dan till andra.

Man måste skilja mellan missbruk och beroende. Hur ofta dricker du alkohol?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

Man måste skilja mellan missbruk och beroende. Hur ofta dricker du alkohol?

skiljer sig från vecka till vecka beroende på hur jag mår. kan sluta även behovet av att vilja ha men inte större än behovet av att inte dricka = fan inte alkoholist på nåt jävla sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

skiljer sig från vecka till vecka beroende på hur jag mår. kan sluta även behovet av att vilja ha men inte större än behovet av att inte dricka = fan inte alkoholist på nåt jävla sätt.

Du svarade inte på frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

skiljer sig från vecka till vecka beroende på hur jag mår. kan sluta även behovet av att vilja ha men inte större än behovet av att inte dricka = fan inte alkoholist på nåt jävla sätt.

jag menar inte att du är alkoholist tözen, men det är ju du sj som skapar en tråd om att bli nykterist pga. du har problem med alkoholen, sen säger du att du inte alls liknar en alkohlist mm...skulle du komma till beroendecenter tex. hade dom gett dig antabus direkt 😀 men dom ger ifs ut det till höger och vänster..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

När bör man söka hjälp?

När man behöver hjälp - inte enbart enligt sig själv, för är man missbrukare är man inte nödvändigtvis i en situation där man kan avgöra det själv - enligt sina nära och kära. Ett undantag är, precis som Åtta säger, om man har ett gäng moralpaniska retarder i sin närhet som tror man kommer dö av att dricka öl eller röka brass på helgerna. Inte helt lätt att avgöra, helt enkelt.

DestinyM:

Hur ska man sluta jämföra sig med de som gått längre i ett missbruk än vad man själv gjort?

Varför ska man börja jämföra sig med de som gått längre ner i ett missbruk än vad man själv gjort? Det enda man kan få ut av det är antingen att noja över sitt eget bruk - vilket kan vara bra, om man nu är i riskzonen och behöver öppna ögonen, men annars bara onödigt - eller att man rättfärdigar ett eget missbruk för att nån annan är värre.

DestinyM:

Hur fan ska man komma till punkten där man känner att det är nog?

En av de svårare frågorna. Personligen kände jag, flera gånger under mina värsta perioder, att det fan i mig var nog. Men det gör ju inte alla, tyvärr.

DestinyM:

Blir det någonsin för mycket?

Inte nödvändigtvis för alla. Du är fortfarande lite inne på attitydsspåret att "allt bruk är ett missbruk", vilket är ett trist feltänk.

Däremot blir det för mycket för många, främst för de utpräglade missbrukarpersonligheterna, om de råkar falla in på fel bana.

DestinyM:

jaha..men ja vill nästan tro att om man brukar i 10 år då är man missbrukare för att man har inte kunnat sluta även fast det bara vart på helgerna..

95% av alla vuxna svenskar är således missbrukare, om de druckit en del på helgerna under de senaste tio åren. Sen vet jag inte vilken missbrukare som stenhårt skulle hålla sig till helger, men ändå vara "fast i ett missbruk". Låter lite konstigt. Finns väl särfall, naturligtvis. Men ändå.

DestinyM:

och hurvidare man är missbrukare eller ej tror jag inte man kan se på endast faktorn om man kan sluta själv eller inte

Annars tycker jag det lät som ett ganska bra sätt att avgöra det. Kan man sluta själv, utan hjälp, då var man ju uppenbarligen inte inne i nåt direkt livskontrollerande missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DestinyM:

men det är ju du sj som skapar en tråd om att bli nykterist pga

så du menar att ungdomar som sagt att dom inte vill ha alkohol och därför blir nykterister en gång vart alkoholister även dom aldrig druckit förut baqra inte vill?smart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

ister även dom aldrig druckit förut baqra inte vill?smart.

Teh comeback!

Rodja:

Du svarade inte på frågan.

??


   
SvaraCitera