Aviseringar
Rensa alla

Vad är viktigast för dig - sanning/fakta eller ideologi?


Ämnesstartare

mynona: Jag brukar inte ha en ideologisk övertygelse om jag inte samtidigt tror att den är sann fakta, så det blir svårt för mig att svara på

Är du i första hand ute efter att söka sanningen eller efter att göra ditt ideal till sanning?


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Är du i första hand ute efter att söka sanningen eller efter att göra ditt ideal till sanning?

Jag kan inte ha någonting som ideal om jag inte först tror att det är sant. Att jag tror att det är sant är en förutsättning för att jag ska kunna ha det som ett ideal. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Det här händer oftare än du kanske tror. Det är min erfarenhet efter att ha diskuterat med både religiöst och ideologiskt blinda människor.

Jo, det är klart. Förstår inte hur de pallar eller undviker den kognitiva dissonans det medför i tänkande människors huvuden alltså... de kanske inte är tänkande människor över huvud taget, vad vet jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Vad snackar du om? Tror du att du kan flyga bara du tänker dig att du kan flyga?

Inget är omöjligt. 

Vilken värld är den äkta? Hur vet vi att vi inte drömmer? Att allt vi kan känna via våra sinnen enbart är en illusion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jag kan inte ha någonting som ideal om jag inte först tror att det är sant. Att jag tror att det är sant är en förutsättning för att jag ska kunna ha det som ett ideal.

Okej, men då borde det vara intressant för dig att diskutera och läsa om nya forskningsfynd. Du verkar däremot vara mot sådant och vill inte diskutera det utan hänvisar till ditt ideal som du är fast besluten att följa. Jag t ex är öppen för ny fakta och vill inte binda mig vid en viss övertygelse som kan rubbas av nya faktafynd. Moralisk övertygelse är en sak, men sådant som t ex gäller genus är något som jag inte tycker är bevisat bortom allt tvivel varken åt ena eller andra hållet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Inget är omöjligt. Vilken värld är den äkta? Hur vet vi att vi inte drömmer? Att allt vi ser och kan känna enbart är en illusion?

Det är möjligt att vi alla lever i en illusion, datorspel whatever men det är fortfarande så att samma regler och lagar gäller för oss alla i denna värld och det är det vi kallar för fakta. Det innebär att du inte kan förvandlas till en rosa elefant bara för att du tänker dig det i en fantasi. Vi kan skilja fantasi och verklighet just eftersom det finns en gemensam verklighet för oss alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Vi kan skilja fantasi och verklighet just eftersom det finns en gemensam verklighet för oss alla.

Det är ej säkert att du och jag ser samma färger bara för att vi förklarar dem med gemensamma ord. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Det är ej säkert att du och jag ser samma färger bara för att vi förklarar dem med gemensamma ord.

Vi kan mäta våglängderna på ljuset och se att det handlar om samma sak, sen vet vi också hur ögats nervceller registrerar färger så sannolikheten är stor att vi till största delen ser samma färg på samma sätt. Sen om du ser en viss röd färg som lite mer orangea och jag ser den som lite mer vinrött spelar inte så stor roll. Våra personliga upplevelser av världen är en sak, världen är dock densamma oavsett vem som tittar på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag menar om man väljer mellan att lita på empiri eller på att hålla fast vid sitt ideal även när fakta talar mot denna.

"fakta" är inget annat än partikulära observationer och ganska lätta att vifta bort som anomalier.

begreppet "sanning" kan tolkas på många sätt och för mig stödjer de flesta min rationalistiska hållning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Det är ej säkert att du och jag ser samma färger bara för att vi förklarar dem med gemensamma ord.

Om din hjärna är funtad på ett sätt som skiljer sig från majoriteten av jordens befolkning, ja. Annars ser vi givetvis i princip samma färger (eller ja, det vi upplever som färg överensstämmer och överlappar vida mer än det skiljer sig åt mellan människor), och man märker ju rätt snabbt om ens egen upplevelser skiljer sig från det normal, tänk t.ex. bara på en sådan sak som färgblindhet. Sen kan man ju göra det till en semantisk fråga, men det leder knappast till särskilt spännande insikter om hur verkligheten är betingad... 😛


   
SvaraCitera

Valde ideologi av den simpla anledning att faktan finns där, den är statisk. Ideologi är personlig och formbar, där viktigare för mig. 

Obs, gillar fakta också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: "fakta" är inget annat än partikulära observationer och ganska lätta att vifta bort som anomalier.begreppet "sanning" kan tolkas på många sätt och för mig stödjer de flesta min rationalistiska hållning

Vilken är din rationalistiska hållning? Vi håller rationalitet som viktigt eftersom den genom empiri har visat sig fruktbar, så du kommer inte ifrån att fakta är viktigt. Utan fakta att grunda sin filosofi på kan man komma på vilka fantasifulla slutsatser som helst. Det var just därför vetenskapen uppfanns, för att man med enbart filosofi kunde skapa vilka fantasifulla overkliga historier som helst som inte hade något med verkligheten att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Valde ideologi av den simpla anledning att faktan finns där, den är statisk. Ideologi är personlig och formbar, där viktigare för mig. Obs, gillar fakta också.

Frågan var om det råder konflikt mellan fakta och ideal, vilken man då väljer. Alltså, om ny fakta motsäger det som ens ideologi säger. Exempelvis om vetenskapen till slut finner bevis på att det finns olika mänskliga raser, eller att våra olika kön styr vårt beteende mer än normer gör o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: begreppet "sanning" kan tolkas på många sätt och för mig stödjer de flesta min rationalistiska hållning

Det är ju just därför det är viktigt att nå fram till ett sanningsbegrepp som alla kan enas kring. Om alla ska gå omkring och leta efter helt olika sanningar så kommer det ju bara bli pannkaka av allt...


   
SvaraCitera

Razor: Frågan var om det råder konflikt mellan fakta och ideal, vilken man då väljer. Alltså, om ny fakta motsäger det som ens ideologi säger. Exempelvis om vetenskapen till slut finner bevis på att det finns olika mänskliga raser, eller att våra olika kön styr vårt beteende mer än normer gör o.s.v.

Ideologi innebär även att man tolka fakta olika, t.ex. att olika kön styr vårt beteende är vetenskapligt bevisat och det beror på sociala normer som har funnits sedan stenåldern. Typ.


   
SvaraCitera