Aviseringar
Rensa alla

vad äre långsamaste ni kört med bil?


inte alls, eller typ 5 km/h. höll på att köra in i en mur


   
SvaraCitera

Krypkörning. Jag tittar aldrig på hastighetsmätaren så jag vet inte hur långsamt det är. Bilkörning är inte kul. [sad]


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Krypkörning. Jag tittar aldrig på hastighetsmätaren så jag vet inte hur långsamt det är. Bilkörning är inte kul. [sad]

Blir inte roligare för att man kör sakta heller^^


   
SvaraCitera

_Danne_:

Blir inte roligare för att man kör sakta heller^^

Det blir inte roligare för att det går fort heller. Iofs tänker jag inte köra fort om jag inte måste.


   
SvaraCitera

Hmm när man startar/stannar? I jämn hastighet är det nog kanske 5 km/h?

ööörkarn:

Det blir inte roligare för att det går fort heller.

Inte för att jag tycker det är så skoj att jag kör om jag inte måste. Men, Jo det gör det ju! Det är ju fan så mkt mer spännande att dra fram i 160 än köra runt i 40 km/h i stan..det är ju bara sjukt stressande när det går så sakta:S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satt i en parkerad bil en gång.


   
SvaraCitera

hixaren:

Det är ju fan så mkt mer spännande att dra fram i 160 än köra runt i 40 km/h i stan..det är ju bara sjukt stressande när det går så sakta:S

Säg det igen efter en bilolycka. Seriöst, min bror dog när dom körde i 70. Klart som fan att risken dubblas ju fortare man kör. Jag tänker då inte riskera varken mitt eller andras liv, det kan ta slut fortare än man anar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Jag tänker då inte riskera varken mitt eller andras liv, det kan ta slut fortare än man anar.

[y]


   
SvaraCitera

isola:

[y]

[smile]


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Säg det igen efter en bilolycka. Seriöst, min bror dog när dom körde i 70. Klart som fan att risken dubblas ju fortare man kör. Jag tänker då inte riskera varken mitt eller andras liv, det kan ta slut fortare än man anar.

Oj, ledsen att höra det...
Har inte påstått att det är särskilt klokt eller rätt att köra fort, men det ÄR roligare än att köra sakta.


   
SvaraCitera

hixaren:

Har inte påstått att det är särskilt klokt eller rätt att köra fort, men det ÄR roligare än att köra sakta.

Bilkörning går inte ut på att ha kul. Man har ju bil för att lätt och smidigt kunna ta sig nånstans.
Min körlärare tror att det ska vara som ett jävla tivoli, men ju mer man fjantar sig desto troligare är det att något händer. Jag har nästan kört över ett barn.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Bilkörning går inte ut på att ha kul. Man har ju bil för att lätt och smidigt kunna ta sig nånstans.
Min körlärare tror att det ska vara som ett jävla tivoli, men ju mer man fjantar sig desto troligare är det att något händer. Jag har nästan kört över ett barn.

Det låter som att din familj har otur med bilkörning. Jag beklagar din bror.
Det finns dom som kör som idioter hela livet och blir pensionärer utan större incidenter och sen finns det dom som kör lugnt och dör i trafiken ändå.

Jag tror ändå att om man brinner för något så brukar man vara bra på det. Jag och många andra älskar bilar och allt som hör till. Bilkörning är bland det roligaste som finns.

Jag kör sällan under gällande hastighetsbegränsing. Därmed betyder det inte att jag är dum i skallen och kommer köra ihjäl mig eller andra. Jag kör efter väglag och sikt. Är det halt så kanske man inte kan ligga 70 på en 70 sträcka utan man får ligga i 50 medans man lugnt ligger i 90 på samma sträcka när det är sommar...

Att man "fjantar sig" behöver inte leda till någon olycka. Snarare leder det till att man lär sig köra bättre. Jag och många jag känner åker ut och sladdar/leker ibland och det har gjort att vi kan hantera bilarna bättre tex.
Viktigast är att man har koll på vad man håller på med och inte tar stora risker i trafiken.


   
SvaraCitera

_Danne_:

Det finns dom som kör som idioter hela livet och blir pensionärer utan större incidenter och sen finns det dom som kör lugnt och dör i trafiken ändå.

Ja och brorsan råkade ut för det sistnämnda. Men ändå, jag känner flera fartdårar, alla har krockat eller kört åt helvete på andra sätt men vissa tycks aldrig lära sig.

_Danne_:

Jag kör sällan under gällande hastighetsbegränsing. Därmed betyder det inte att jag är dum i skallen och kommer köra ihjäl mig eller andra. Jag kör efter väglag och sikt.

_Danne_:

Är det halt så kanske man inte kan ligga 70 på en 70 sträcka utan man får ligga i 50 medans man lugnt ligger i 90 på samma sträcka när det är sommar...

Men förstår du inte? Hastighetsgränserna finns inte för att vägverket vill jävlas med oss. Dom finns för att vi inte ska råka illa ut. Man kan slira och dö även om det inte är halt.

_Danne_:

Att man "fjantar sig" behöver inte leda till någon olycka. Snarare leder det till att man lär sig köra bättre. Jag och många jag känner åker ut och sladdar/leker ibland och det har gjort att vi kan hantera bilarna bättre tex.

Först och främst så kan man knappast ha koll på omgivningen om man är ute och snurrar. Det funkar bara inte. Dessutom spelar det ingen roll hur duktig man är, även den bästa rallyföraren kör åt helvete.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Ja och brorsan råkade ut för det sistnämnda. Men ändå, jag känner flera fartdårar, alla har krockat eller kört åt helvete på andra sätt men vissa tycks aldrig lära sig.

Nästan alla mina vänner är mer eller mindre fartdårar. Det har inte hänt nåt än iaf. Du verkar bara känna folk som inte kan köra. Klart att olycksrisken ökar när man kör fortare men det gör även kollen. Ligger man och slappar så ökar risken att man inte är berädd och kör av. Medans om du kör aktivt (vilket man oftast gör när man kör fortare) så har du bättre koll och beredskap. Detta gäller inom rimlig överträdelse. Ingen kör 90 på 50 eller 30 vägar liksom...

ööörkarn:

Men förstår du inte? Hastighetsgränserna finns inte för att vägverket vill jävlas med oss. Dom finns för att vi inte ska råka illa ut. Man kan slira och dö även om det inte är halt.

Jag har inte sagt att vägverket vill jävlas men du måste inse två faktum om hastighetsgränserna.
1.Dom finns för att ALLA fordon och förare ska klara av att färdas på vägen säkert och bekvämt.

-Med detta menas tex att en hög lastbil inte kan ta en sväng bekvämt och säkert i 70 medans en personbil gör det lugnt i 80. Dessutom så är hastighetsbegränsningarna väl tilltagna så att även folk med nedsatt syn/rörelseförmåga osv klarar av att köra där.

2.Man har samma begränsning året runt på de flesta vägar oavsett väglag och sikt.

-Är det sommar och torrt så kan man lugnt köra lite fortare om man vill.

ööörkarn:

Först och främst så kan man knappast ha koll på omgivningen om man är ute och snurrar. Det funkar bara inte.

Klart att man har koll. Man har bättre koll än vanligt tom eftersom man kör aktivt. Du kanske inte vet/har provat.

ööörkarn:

Dessutom spelar det ingen roll hur duktig man är, även den bästa rallyföraren kör åt helvete.

Nu vet jag inte hur mycket du har kollat på rally osv men dom ligger faktiskt i över 130 på skogsvägar. Å ena sidan, det är duktiga förare i ordentliga bilar. Å andra sidan, risken att köra av där är oändligt många gånger större än på vägar som faktiskt är avsedda för bilkörning[y]

Du kommer nog inte fatta det här med bilar och nöjet med att köra i första hand. Så det kanske är lönlöst att förklara men hoppas att du inser att du är ganska trångsynt på det ämnet iaf. Shit happens oavsett vad man gör. Man kan ju ramla i en trappa och dö lika väl.


   
SvaraCitera

_Danne_:

Du verkar bara känna folk som inte kan köra. Klart att olycksrisken ökar när man kör fortare men det gör även kollen.

Men brorsan åkte med en tjej som körde en sketen golf. Dom körde inte fortare än 70. Så visst kan man mista livet även om man följer alla trafikregler men är inte det väldigt talande? Kan man dö fast man kör som man ska, hur mycket större blir då inte risken om man kör som en biltjuv? Man ska egentligen skatta sig lycklig om man kommer fram helskinnad.

_Danne_:

1.Dom finns för att ALLA fordon och förare ska klara av att färdas på vägen säkert och bekvämt.

Med detta menas tex att en hög lastbil inte kan ta en sväng bekvämt och säkert i 70 medans en personbil gör det lugnt i 80. Dessutom så är hastighetsbegränsningarna väl tilltagna så att även folk med nedsatt syn/rörelseförmåga osv klarar av att köra där.

Det är inte riskfritt. Och i princip alla som kör timmerbil kör som galningar, mitt i vägen, på andra sidan i kurvor o.s.v. Det kan rent av bli farligt att möta ett sånt as, särskilt här jag bor där dom ofta kommer farande.

_Danne_:

2.Man har samma begränsning året runt på de flesta vägar oavsett väglag och sikt.

-Är det sommar och torrt så kan man lugnt köra lite fortare om man vill.

Jo men jag antar att du bor i en förort eller stad? Det finns flera andra faktorer som vilt t.ex.

_Danne_:

Klart att man har koll. Man har bättre koll än vanligt tom eftersom man kör aktivt. Du kanske inte vet/har provat.

Kan man inte fokusera på nånting så har man inte koll nej. Hur ska man kunna det med en snurrande bil? Det går bara inte.

_Danne_:

Nu vet jag inte hur mycket du har kollat på rally osv men dom ligger faktiskt i över 130 på skogsvägar. Å ena sidan, det är duktiga förare i ordentliga bilar. Å andra sidan, risken att köra av där är oändligt många gånger större än på vägar som faktiskt är avsedda för bilkörning[y]

Jag tror inte att rallyförare kör i dessa bilar till vardags.

_Danne_:

Du kommer nog inte fatta det här med bilar och nöjet med att köra i första hand. Så det kanske är lönlöst att förklara men hoppas att du inser att du är ganska trångsynt på det ämnet iaf. Shit happens oavsett vad man gör. Man kan ju ramla i en trappa och dö lika väl.

Nej jag är realistisk. Jag ser på alla risker och jag VET att vi inte är osårbara. Man kan likna oss vid porslin snarare. Förlorar du någon på det sättet så lär den insikten slå dig som en käftsmäll också.

Jag har varit nära att krocka så många gånger, när man åkt som passagerare, moped, kört bil själv, åkt buss. Det har varit nära att gå åt helvete så många gånger och nån gång kommer turen ta slut. Och då kan man bara be för att man överlever och att någon ser allt.


   
SvaraCitera