Aviseringar
Rensa alla

Vad använder du helst för videoredigeringsprogram?


Ämnesstartare

Jag och min familj har mängder av videofilmer filmade på MiniDV 1h kassetter. Nu har jag bestämt mig för att vi ska börja göra något åt alla dessa filmer. Frågan är bara vilket videoredigeringsprogram jag ska välja?
Har noll koll på varken videoredigering eller vilket program som är snabbast att lära sig och vilket program som är kraftfullast. Jag vet att detta är en svår kombination. [blush]

Så du som har erfarenhet av videoredigering... ge mig ett tips. [wink]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

The Bitch:

Sony Vegas Movie Studio (Du röstade på detta alternativ)

Är ett bra och proffsigt program. Lite krångligt ibland kanske, finns dock mycket en kan göra med programmet. Bra program helt enkelt. Finns även många tutorials på le internet


   
SvaraCitera

Vad för slgas redigering är du ute efter? De flesta program klarar de lättare redigering [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Är ett bra och proffsigt program. Lite krångligt ibland kanske, finns dock mycket en kan göra med programmet. Bra program helt enkelt. Finns även många tutorials på le internet

Något jag tänkte på i efterhand... är det något av ovanstående som finns i svensk (översatt) version.

Har hört mycket om Vegas och allt jag hört har varit positivt.

Sovande:

Vad för slgas redigering är du ute efter? De flesta program klarar de lättare redigering [smile]

Det är ju en fördel om programmet funkar ihop med våra två videokameror. En Canon XM1 och en Canon XM2. Både går på DV-kassetter (MiniDV). Har även en MiniDV Walkman - Sony DSR-V10 Pro. Kostade dryga 25K när farsan köpte den ny.

Videokamera
Image

Sony MiniDV Walkman
Image


   
SvaraCitera

The Bitch:

Både går på DV-kassetter

Redigerings programmen bryr sig speciellt mycket om vilket slags kamera du har eller vad den kostade. Har aldrig heller stött på något program som inte accepterar filmen från band.
Så åter till min fråga... Vilken nivå på redigering vill du ha? Man behöver oftast lite mer erfarenhet av enklare program för att kunna använda de funktionerna som de mer avancerade har [ops]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Använder själv Final cut pro, men det är på Mac [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bitch:

Sony Vegas Movie Studio (Du röstade på detta alternativ)

För att redigera lite enkla youtube-videos..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bitch:

MS Movie Maker (gratis med Win) (Du röstade på detta alternativ)

Eller något som är typ motsvarande för ubuntu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bitch:

Sony Vegas Movie Studio (Du röstade på detta alternativ)

För att det är göttast.

The Bitch:

Jag och min familj har mängder av videofilmer filmade på MiniDV 1h kassetter. Nu har jag bestämt mig för att vi ska börja göra något åt alla dessa filmer. Frågan är bara vilket videoredigeringsprogram jag ska välja?

Premiere är jävligt smidigt när det kommer till DV.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Så åter till min fråga... Vilken nivå på redigering vill du ha? Man behöver oftast lite mer erfarenhet av enklare program för att kunna använda de funktionerna som de mer avancerade har [ops]

Jag har naturligtvis inga planer på att få till några Pro- eller Semiprofilmer utan det är väl i första hand redigera bort allt "icke önskvärt". Vi låter hellre kameran gå hela tiden än att sätta på och stänga av kameran hela tiden. Så utav en timma filmat material kanske det blir 30 minuter som ska vara kvar. Vad beträffar ljudet så antingen behåller vi ljudet som det är eller lägger på nytt ljud.

Om vi bara hade 10 timmar filmat så skulle jag (vi) säkert kunna lägga ner mer tid på att få dessa 10 timmar råmaterial snyggt och proffsigt. Men eftersom vi säkert har 250 miniDV kassetter fulla dvs 250 timmar så för att det över huvud taget ska hända något med alla filmerna så får det bli minsta jobb dvs minsta nedlagda tid per film. Tills vidare så kör vi alla filmer via vår Sony Walkman som är kopplad direkt till TVn.

Semi:

Premiere är jävligt smidigt när det kommer till DV.

Pappa har flera vänner som jobbar eller har jobbat på SVT och där använder de eller har använt både XM1 och XM2 på SVTs lokalTVstationer och där använder de bl a Premiere. Med gott resultat efter vad jag har hört.

Finns Premiere som svensk version? Premiere Elements eller Premiere Pro? Tycker faktiskt att det är lättare att använda svenska versioner. [blush]

Tydligen är det många som gillar Vegas. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bitch:

där använder de bl a Premiere. Med gott resultat efter vad jag har hört.

Tycker det är jättedåligt UI men som sagt, om det är DV-band du ska använda så är Premiere skitsmidigt för du kan bara spela över det direkt snyggt och simpelt.


   
SvaraCitera