Aviseringar
Rensa alla

Vad avgör börsvärdet egentligen?


Ämnesstartare

Vad avgör börsvärdet? Hur ändras värdet? Hur stor är det internationella sambandet till andra börser i världen?

Om ni känner till någon hemsida som behandlar de här frågorna, länka dem.[smile]

//dream


   
Citera

[zzz]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

det som avgör börsen är handlarna och vad dom TROR

samt bigmac index (senaste)

CFN653_1.gif


   
SvaraCitera

Läste "bröstindex" [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Läste "bröstindex"

jag med. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte riktigt fått en uppfattning om vad som påverkar ett börsvärde[sad]

Är det inte aktieförmögenheten och vad handlarna förutser för värden?[sad]


   
SvaraCitera

Dream:

Vad avgör börsvärdet? Hur ändras värdet? Hur stor är det internationella sambandet till andra börser i världen?

Om ni känner till någon hemsida som behandlar de här frågorna, länka dem.[smile]

//dream

tyvär så är det inte så enkelt att förklara men det är börsens handlare och analytiker som i princip avgör börsens upp och ner gång. Detta gör dom utifrån information från dom börsnoterade företagen. Det hela handlar om psykologi och kvalificerade gissningar

Om handlarna och analytikerna tror att det kommer gå bättre så kommer dom att handla mer och aktierna blir i och med en ökad handel mer värda vilket höjer börsvärdet.

om dom däremot tror att det kommer gå mot sämre tider så blir dom mer återhållsamma och säljer det allt som dom kan förlora på. Detta blir en dumpning och börsens värde går ner då efterfrågan sjunker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

efterfrågan

Bra beskrivning, är det alltså efterfrågan som styr? Eller fatta jag fel?


   
SvaraCitera

aroon:

Bra beskrivning, är det alltså efterfrågan som styr? Eller fatta jag fel?

ja så blir det ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

.

Tack så mycket, nu förstår jag. Du är duktig på att förklara.[smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Tack så mycket, nu förstår jag. Du är duktig på att förklara.[smile]

man tackar det var första gången någon sagt att jag va det[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

man tackar det var första gången någon sagt att jag va det

Haha, okey. Men du är duktig.[smile]


   
SvaraCitera

OF 5:

tyvär så är det inte så enkelt att förklara men det är börsens handlare och analytiker som i princip avgör börsens upp och ner gång.

Du glömmer en jätteviktig del! Media.

Det är ganska svårt att säga i ett inlägg och så. Det är mycket komplicerat, vissa experter tror jag inte kan säga med handen på hjärtat att de riktigt förstår allting.

Dream:

Hur stor är det internationella sambandet till andra börser i världen?

Stort. Man exporterar, importerar, och det fortsätter. T.ex. USA och Sverige har stor gemenskap inom bilindustrin. Volvo osv. Vi har ju i media om de markanta varslen och om "superpaketen". Men jag håller med OF 5, det är efterfrågan som styr.

Eftersom det blev färre som köpte Volvobilar i USA, minskade exporten för Sverige, importen minskade för USA, Sverige, (Volvo), får mindre pengar och blir tvungen att varlsa. Och det fortsätter nedåt i en ond spiral [badgrin].

Men inom i-länderna är de internationella sambanden mycket stora. Det handlar mycket om handel osv., som det gjort hela tiden. (Sjöfararna osv.)

Jag skriver osv. ganska, för som sagt, det är svårt att förklara.


   
SvaraCitera