Aviseringar
Rensa alla

Vad består min kroppsvikt av?


Xerth
Ämnesstartare

Tjena!

Jag är en kille på 17 år. På sista tiden har jag gått upp en hel del i vikt trots att jag inte ändrat min kost medvedet (tror inte det är någon större skillnad omedvetet heller men är inte säker). Innan sommarlovet var jag ca 191cm lång och vägde 82k. Jag tränade ingenting under sommaren men åt väl inte jättenyttigt, dock inte särskilt mycket onyttigare än vad jag brukar. Nu väger jag 87kg. Jag är absolut inte fet fastän jag kanske har en början till vad som kan bli en ölmage om jag fortsätter så här.

Jag började på gym för cirka en månad sen och jag är verkligen inte särskilt stark heller. Använder lägre vikter än killar i min ålder som väger mindre än mig men ser ut som att de har mer fett än mig.

Min fråga är, vad kan min kroppsvikt bestå av då den inte består av särskilt mycket synligt fett och jag ej heller har särskilt mycket muskler?

Bild: /

Tack,
Xerth


   
Citera
Ämnesetiketter

Svårt att säga genom att bara kolla på en bild.

Men fortsätt träna på gym, köp proteinpulver, de hjälper till med både att bygga muskler OCH bränna fett.

Innan varje träningspass värm upp med att jobba minst 15min.

Behöver du träningstips, hör av dig.


   
SvaraCitera

din viktökning består garanterat huvudsakligen av fett, alternativt någon konstig sjukdom, men det är inte så troligt och därför kan du anta att det är fett.


   
SvaraCitera

Manglind:

Men fortsätt träna på gym, köp proteinpulver, de hjälper till med både att bygga muskler OCH bränna fett.

Källa? [zzz]


   
SvaraCitera

inälvor + muskler + fett + ben osv


   
SvaraCitera

ganska mycket kol förhoppningsvis.


   
SvaraCitera

Manglind:

köp proteinpulver, de hjälper till med både att bygga muskler OCH bränna fett.

Nej.


   
SvaraCitera

Lurendrejeri:

Källa? [zzz]

Jag tänker inte leta upp någon källa. Men jag kan förklara.

Protein är kroppens byggstenar. För att bygga muskler behöver kroppen "stenar" att bygga med, protein. Så långt antar jag vi är enade om.

Dock är protein bara en byggsten. Den har ingen energi att tillföra kroppen, det tar kroppen energi ifrån kroppen att bryta ner protein till aminosyror och bygga.

Det är därför det finns en åkomma som heter proteinförgiftning.


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Nej.

Vadå nej?


   
SvaraCitera

Manglind:

Jag tänker inte leta upp någon källa. Men jag kan förklara.

Okej, detta är rätt:

"Protein är kroppens byggstenar. För att bygga muskler behöver kroppen "stenar" att bygga med, protein. Så långt antar jag vi är enade om."

Manglind:

Dock är protein bara en byggsten. Den har ingen energi att tillföra kroppen, det tar kroppen energi ifrån kroppen att bryta ner protein till aminosyror och bygga.

Detta stämmer däremot inte, protein innehåller 4 kcal per gram.

Det du skrev om proteinpulver är även det fel. Proteinpulver är på intet sätt nödvändigt. (Inte onödigt heller, dock.) Det viktigaste är att lära sig äta korrekt. På vilket sätt skulle proteinpulver hjälpa till med att bränna fett?


   
SvaraCitera

Xerth:

då den inte består av särskilt mycket synligt fett

du har jättemycket synligt fett, så du vet, så det är nog fett den består av.

föråt om sanningen svider men så är det[n]


   
SvaraCitera

Rasförrädaren:

inälvor + muskler + fett + ben osv

[love]


   
SvaraCitera

Lurendrejeri:

På vilket sätt skulle proteinpulver hjälpa till med att bränna fett?

Eftersom det tar mycket energi ifrån kroppen att bryta ner proteinet.


   
SvaraCitera

Manglind:

Eftersom det tar mycket energi ifrån kroppen att bryta ner proteinet.

Vad har du fått det här ifrån? Kan du länka någon form av källa som stödjer detta kontroversiella påstående?


   
SvaraCitera

Manglind:

Den har ingen energi att tillföra kroppen,

öh jo 17 joules per gram


   
SvaraCitera