Aviseringar
Rensa alla

Vad betyder ditt namn?


Ämnesstartare

googlade

fick fram detta

Patrick
Förekomst
Mindre vanligt

Härledning
Ett engelskt namn som är en ombildning av det latinska ordet patricius som betyder förnäm eller adelsman.

Äldsta belägg i Sverige
1622

Historiska personer
Irlands skyddshelgon S:t Patrik som levde på 400-talet.

Patrick Alströmer, 1733-1804, industriidkare, Alingsås manufaktur och Ostindiska kompaniet.


   
SvaraCitera
time
 time

Mänsklighetens försvarare typ.

Mitt mellannamn var inte alls lika kul: "Betydelsen är okänd, men har kopplats till ordet katharos, vilket betyder "ren" eller "kysk".Enligt fornnordisk forskning kan det även betyda "häxa" eller "kärring"." [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fadern är fred.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

älskvärd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

[cry]

Häxor är inte onda, häxor är bäst! [no-no]


   
SvaraCitera

vishet har jag hört [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mitt namn betyder "hon som ser"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Liten, späd och vek" sa google.

Wikipedia säger andra saker:
"kvinna i jade" på kinesiska, "den sköna, den netta" på latin, betyder även "vacker" på spanska. Är även ett ord på Quenya (alviska) med betydelsen: "vacker".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Vet inte vad mitt förnamn betyder, om det ens betyder något, men det är både en stad i Oklahoma och en film.

åh nu blir jag nyfiken va äre?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ont tror inte mitt förnamn betyder något. mitt efternamn verkar vara något gammalt tyskt borgarnamn så tror inte det betyder något särskillt heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jennifer är ett engelskt kvinnonamn som, via korniskan, härstammar från det walesiska namnet Gwenhwyfar (eng. stavning Guinevere), som möjligtvis betyder "vit våg" eller "vit drömbild". Jennifer kan också betyda "ljus, helig, mjuk och vacker kvinna". "

Enligt Svenska namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Mansnamnet Patrik eller Patrick är av skotskt ursprung och kom till Sverige på 1600-talet med invandrande skotska släkter. Namnet kommer av det latinska ordet patricius och betyder "adelsman". Namnet kom in i den svenska almanackan på 1700-talet för att hedra Irlands apostel Patrick Sankt Patrick. Den feminina formen av namnet är Patricia som delar namnsdag med Patrik. Patrik hade en popularitetstopp under 1970- och 1980-talet, men har sedan dess avtagit i popularitet. 31 december 2005 fanns det totalt 40 668 personer i Sverige med namnet Patrik varav 27 991 med det som tilltalsnamn.År 2003 fick 356 pojkar namnet, varav 66 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 16 april. Den kvinnliga formen av Patrik/Patrick är Patricia."


   
SvaraCitera
time
 time

Ensamvargen:

Häxor är inte onda, häxor är bäst!

Men kysk kärring [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Men kysk kärring [sad]

du behöver inte leva upp till det om du inte vill det.


   
SvaraCitera
time
 time

Ensamvargen:

du behöver inte leva upp till det om du inte vill det.

Kan du ge dig fan på att jag inte ska [mad]


   
SvaraCitera