Aviseringar
Rensa alla

Vad betyder ordet "blatte" för dig?


Det betyder att personen som använder det är någon jag förmodligen ogillar på rätt många plan.


   
SvaraCitera

Ingetdera egentligen men mest 2 o lite 3. Men å andra sidan... en asiat (thai, japan eller kines) är ju ingen blatte. En blond tysk, holländare eller engelsman är ju definitivt ingen blatte. Ordet blatte är för mig ett något nedsättande ord för allt ifrån mörkhyade individer från gamla Jugoslavien, Albanien, mellanöstern o i viss mån sydamerika. En neger från Afrika är heller ingen blatte utan han är neger o inget annat. Det vart rörigt, det här! [blush]


   
SvaraCitera

MrWobbles:

2 (Se inlägget) (Du röstade på detta alternativ)

Pga. har umgåtts med kompisar av olika bakgrunder som inte bor i invandrartäta områden utan bara ser lite mörkare eller "utländska" ut och att de driver med begreppet genom att använda det.


   
SvaraCitera

En sådan som Dragula.


   
SvaraCitera

MrWobbles:

3 (Se inlägget) (Du röstade på detta alternativ)

Använder det i negativ klang med.

Men oftast som vanligt ord för någon från mellanöstern. Även bland vänner därifrån.

Allt beror lite på grupp jag umgås med.


   
SvaraCitera

MrWobbles:

2 (Se inlägget) (Du röstade på detta alternativ)

passaro:

En sådan som Dragula.

Blatte.


   
SvaraCitera

MrWobbles:

3 (Se inlägget) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Ofta ordet i sig är rasistiskt? Allt beror på hur man använder ordet...

Det har också olika betydelser beroende på situation.


   
SvaraCitera

Egentligen inget utav dem, men jag valde nr 4 för det stämde mest in. Jag tänker mig ett nedsättande ord för en kaxig person från Mellanöstern, de slaviska länderna och däromkring. Är väl också ganska vanligt att de själva kallar sig blattar. Men jag skulle inte kalla en asiat eller en afrikan eller någon person från en annan del av världen för blatte, inte heller en trevlig person från mellanöstern/östeuropa.


   
SvaraCitera

samhällsparasit = blatte

Vad jag hört iaf och jag håller mig till det.

Hello my name is Bob and i´m a blatte that live on the system


   
SvaraCitera