Aviseringar
Rensa alla

Vad betyder svensk mjölk för dig?


Ämnesstartare

Jag hatar mjölk, det är ju jätteäckligt!

Och arla försöker jag att undvika i den mån det går, gillar inte företag som försöker skapa monopol genom att köpa upp och konkurrera ut små/lokala företag.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukade dricka flera glas mjölk varje dag förrut, men mjölken smakar inte lika gott längre + jag får finnar på ansikter + jag får ont i magen så jag dricker bara vatten istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Mjölk är bra för hälsan

Jag tvivlar. Det finns så motstridiga åsikter gällande om det är bra att få i sig animaliskt fett och protein eller inte.

nrg89:

och bra till mat

Det finns veganska alternativ om man måste använda det till mat.

nrg89:

Jag hoppas därför att du har ett praktiskt förslag om vad vi skall göra fram tills dess?

Inte dricka mjölk? Inte föda upp så många mjölkkor?

nrg89:

Säger inte att du gör det, men det är tyvärr det alternativet de flesta tar när de passar på mjölken.

Jag vet inte. Dom jag känner som inte dricker mjölk brukar dricka vatten istället.

Artie:

den ekologiska mjölken är utan vitamintillsatser är nästan säker.

Jag vet inte. Vet bara att mjölk som sägs innehålla d-vitamin har det genom tillsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

och vilken psykopat dricker mjölk med sugrör!?

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte ett skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

ostälskare

Jag med [love]

Ung Debatt:

Mjölken har historiskt sett haft en lika självklar plats på det svenska matbordet som kebabpizzan har i dag.

På grund av att bönderna gjorde stora påtryckningar på staten som sedan gjorde det till en folkhälsogrej, trots att det egentligen är en genetisk defekt som gör att vi inte är "laktosintoleranta".

Så ja, jag förstår inte varför det är synd att vi dricker mindre mjölk.


   
SvaraCitera
nrg89

Ensamvargen:

Jag tvivlar. Det finns så motstridiga åsikter gällande om det är bra att få i sig animaliskt fett och protein eller inte.

Ingenting som fått läkare till att be sina patienter sluta konsumera det, så länge man motionerar och varierar sin kost.

Ensamvargen:

Det finns veganska alternativ om man måste använda det till mat.

Jag säger inte att det inte finns några alternativ, mjölk är bara ett av alla, men jag ser inga problem med att använda just mjölk. Kanske mest för att jag inte ser vad en vegansk diet gör för nytta överhuvudtaget förutom att minska koldioxidutsläppen, men det kan man göra på en massa olika sätt.

Ensamvargen:

Jag vet inte. Dom jag känner som inte dricker mjölk brukar dricka vatten istället.

Ok, då vet du nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst att korna äter Konst gödsel och de är inte så bra o få i sig det... som man får genom o dricka deras mjölk...som är i mjölken. så jag gör inte de... Och att de finns diskmedel i Och att det är jätte dålig med att den är så mkt uppvärmd så det går sönder i den o är mer svår smält proteiner?

/((((((((skriver så här dåligt för att få uppmärksamhet)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Ok, då vet du nu.

En studie som är gjort på två skolor belägna i Göteborg kan ju inte ses som ett underlag för att dra generella slutsatser. Kanske dricker göteborgare mer läsk? Kan 139 elever från klass 9 representera hur alla svenskar väljer måltidsdryck? Hur ser vanorna ut nu, jämför med 2006 då studien är utförd?
Det finns många dolda faktorer [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förrutom att det är Mat För Kalvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

koldioxidutsläppen

metangasutsläppen*

nrg89:

Ingenting som fått läkare till att be sina patienter sluta konsumera det, så länge man motionerar och varierar sin kost.

Det är fortfarande mycket som pekar på att en vegetarisk kost är nyttigare. Och mättat fett påstås väl fortfarande vara en bidragande faktor till hjärt och kärl sjukdomar. Och enligt:

nrg89:

Ok, då vet du nu.

Så är det viktigare för barn och ungdomar som växer att dricka mjölk, eller få i sig dom näringsämnen en behöver. Och när en är 22 år brukar en anses inte växa så mycket längre. Men men...

Att nämnas bör också att det i slutet av den refereras till Mjölkfrämjandet. [rolleyes]


   
SvaraCitera
nrg89

Nintendo:

En studie som är gjort på två skolor belägna i Göteborg kan ju inte ses som ett underlag för att dra generella slutsatser.

Först och främst, Ensamvargens källa är "de flesta han känner", men ok vill du ha en större studie så visst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Det finns många dolda faktorer [wink]

+ att det refererades till mjölkfrämjandet i slutet av den. [zzz]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

nrg89:

men ok vill du ha en större studie så visst.

Där diskuteras bara storkonsumenternas intag av läsk i en undersökning gjord av en läkare. Ett relevant värde att kolla på skulle vara en median över en stor och varierad grupp.


   
SvaraCitera
nrg89

Ensamvargen:

metangasutsläppen*

Ah, det stämmer faktiskt, kemi är tyvärr ett ämne jag mest tog för behörigheten till civilingenjör, så pinsamt nog är jag rätt kass på att hålla reda på vad allt heter.

Ensamvargen:

Det är fortfarande mycket som pekar på att en vegetarisk kost är nyttigare.

Källa, tack.

Ensamvargen:

Och mättat fett påstås väl fortfarande vara en bidragande faktor till hjärt och kärl sjukdomar.

Det är därför, som jag tidigare skrev, läkare rekommenderar motion om man konsumerar animaliskt fett.

Ensamvargen:

Så är det viktigare för barn och ungdomar som växer att dricka mjölk, eller få i sig dom näringsämnen en behöver. Och när en är 22 år brukar en anses inte växa så mycket längre. Men men...

Jag ser inte din poäng överhuvudtaget. Det är inte direkt så att mjölk enbart hjälper kroppen att växa.

Ensamvargen:

Att nämnas bör också att det i slutet av den refereras till Mjölkfrämjandet. [rolleyes]

Din poäng är? (Du vet om att studier som genomgås på Göteborgs Universitet antagligen peer-reviewas av Göteborgs Universitet och inte Mjölkfrämjandet, va?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha man måste ha poäng också. visste inte de


   
SvaraCitera