Aviseringar
Rensa alla

Vad fan är grejen med "solidaritet"?


Goldar
Ämnesstartare

Nachac: en externaliserad empati kristalliserad till en princip. Anledningen till att du ska bry dig är således att folk ska bry sig om dig.

Men vad skulle jag tjäna på om någon jag alldrig träffat och förmodligen alldrig kommer att träffa skulle bry sig om mig? Det gör inte mig någon skillnad.


   
SvaraCitera

Goldar: Men vad skulle jag tjäna på om någon jag alldrig träffat och förmodligen alldrig kommer att träffa skulle bry sig om mig? Det gör inte mig någon skillnad.

Tanken är bl a att upprätthålla ett stabilt samhälle för kommande generationer. Om du t ex skaffar barn kommer du bry dig om att de lever i ett bra samhälle som tar hand om människor.


   
SvaraCitera
forest

Goldar:

Jag förstår vad du menar men jag tror att vi tjänar på att inte ha svaga eller lidande människor i vårt samhälle. Vi utvecklas nog mer om alla hänger med oavsett om det är samhället eller individen. Jag kan också hålla med dig om att vi "tvingar" oss själva att ha empati för att känna oss mänskliga men jag tror ändå att det lönar sig. Tänk dig hur det skulle vara om folk fick för sig att inte bry sig om någon alls, inte näs sina nära och kära, det skulle liksom inte gå. 


   
SvaraCitera

forest :

Det handlar inte om tvång, utan det handlar om att vi måste för att överleva. Ingen tvingar dig att äta men du skulle ändå dö om du inte åt. Vi känner empati för varande för att vi vet att vi någon gång kommer behöva att någon känner empati för oss. Det spelar ingen roll hur anarkistisk man är, du kommer alltid behöva medmänniskor... 

Säger bara att om någon känner för att inte ha empati så behöver hen inte det. Jag har det för de som är i svåra situationer. Menar bara att han nazisten som skrev denna tråd inte behöver vara tvingad att ha det även om han behöver det för att överleva. Glad


   
SvaraCitera

Razor: Nja, visst kan man känna för människor som man ser lider i andra länder. Sen om man bryr sig tillräckligt för att göra något mer konkret åt det är en annan sak och handlar om engagemang inte om empati.

Sänds det på tv, så visst, men vi lider inte med alla hela tiden. Gjorde vi det skulle vi gå under som art.

Goldar: Men vad skulle jag tjäna på om någon jag alldrig träffat och förmodligen alldrig kommer att träffa skulle bry sig om mig? Det gör inte mig någon skillnad.

Du kan ju inte veta på förhand vilka som kommer träffa dig eller ha inverkan på ditt liv, ej heller går det att vara selektivt solidarisk utan en diskriminerande struktur.


   
SvaraCitera

För övrigt är jag emot att människors väl och ve ska avgöras av "solidaritet." Tvång ska det vara.


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

Jag skitter fulständigt i samhället också.
Vårt samhälle uprätthåller bara av en massa moralism och politisk korrekthet.


   
SvaraCitera
Goldar
Ämnesstartare

MarcusKing:

Säger bara att om någon känner för att inte ha empati så behöver hen inte det. Jag har det för de som är i svåra situationer. Menar bara att han nazisten som skrev denna tråd inte behöver vara tvingad att ha det även om han behöver det för att överleva. Glad

Vadå nazist?


   
SvaraCitera

Nachac: Sänds det på tv, så visst, men vi lider inte med alla hela tiden. Gjorde vi det skulle vi gå under som art.

Aha, nu förstår jag hur du menar. Du menar kontinuerlig empati för någon.


   
SvaraCitera

Razor: Aha, nu förstår jag hur du menar. Du menar kontinuerlig empati för någon.

Ja, typ.


   
SvaraCitera

Nachac: Ja, typ.

Känns som att vi snarare talar om kärlek & vänskap.


   
SvaraCitera
forest

MarcusKing:

Precis! Jag är helt okej med att han inte har empati för någon men då hoppas jag att ingen har empati för honom när han behöver hjälp...


   
SvaraCitera

Razor: Känns som att vi snarare talar om kärlek & vänskap.

Jag talar i alla fall om empati, förmågan att känna sig in och förstå en annan människas situation. Om min vän råkar illa ut känner jag med hen, men jag gråter mig inte till sömns över människor som dör och lider på andra sidan Jorden. Däremot kanske jag känner mig in i situationen hos en främling som lider mitt framför fötterna på mig. 


   
SvaraCitera

Nachac: Jag talar i alla fall om empati, förmågan att känna sig in och förstå en annan människas situation. Om min vän råkar illa ut känner jag med hen, men jag gråter mig inte till sömns över människor som dör och lider på andra sidan Jorden. Däremot kanske jag känner mig in i situationen hos en främling som lider mitt framför fötterna på mig.

Vad gör det för skillnad om en vän är på andra sidan jorden eller att en främling är nära dig rent geografiskt?


   
SvaraCitera

Nachac: För övrigt är jag emot att människors väl och ve ska avgöras av "solidaritet." Tvång ska det vara.

Du vill alltså ha ett diktatoriskt kommunistiskt samhälle?


   
SvaraCitera