Aviseringar
Rensa alla

Vad fan är meritpoäng?


Ämnesstartare

Jag ska gå i gymnasiet nu i höst och ser väldigt mkt fram emot det.. fast grejen är att jag inte fattar det här med meritpoäng? Vad e det till för?

Asså jag fattar att de e till för universitetet osv, men de verkar fett komplicerat. Har googlat men hittar fan ingenting??

VAD ÄR DE FÖR NÅT?

En grej är att jag just nu läser franska (blir självmordsbenägen varje lektion) o jag pallar inte. Hatar Frankrike, franska, Nicolas Sarkozky, baguetter, Marie antoinette, sniglar, ja allt som har med franska/Frankrike o göra. PALLAR EJ.
så jag ska läsa spanska ist..

fast kmr det påverka mina merit poäng? ska läsa spanska 1, men e de värt o fortsätta med franska 3 och plåga mig själv i 3 år? ÄR DE VÄRT O FORTSÄTTA???

Tacksam för svar! [smile]


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

http://www.google.se/search?aq=0&oq=vad+%C3%A4r+mer&sourceid=chrome&client=ubunt...

Aa, asså jag har redan googlat? läs mitt första inlägg tack


   
SvaraCitera

sånt vanligt folk skrattar åt
sök på hp ist, 50 ggr lättare


   
SvaraCitera

Tickstart:

sök på hp ist, 50 ggr lättare

Ehm, du tror inte det beror på vad man läser och hur höga betyg man har?

kebabfettgott:

fast kmr det påverka mina merit poäng? ska läsa spanska 1, men e de värt o fortsätta med franska 3 och plåga mig själv i 3 år? ÄR DE VÄRT O FORTSÄTTA???

Herregud människa.....

Du kan fylla dina meritpoäng på annat sätt, det beror lite på vilken linje du läser och vad du senare ska söka in på. Prata med din syo istället för att skriva som ett jävla tard här.


   
SvaraCitera

kebabfettgott:

Aa, asså jag har redan googlat? läs mitt första inlägg tack

Det står som man verkligen förstår... Du behöver merit för att komma in på vissa linjer efter gymnasiet.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Du behöver merit för att komma in på vissa linjer efter gymnasiet.

nej [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Herregud människa.....

Du kan fylla dina meritpoäng på annat sätt, det beror lite på vilken linje du läser och vad du senare ska söka in på. Prata med din syo istället för att skriva som ett jävla tard här.

Ska läsa sam sam. Och vette fan vad jag ska söka in på sen. Ska nog få så höga betyg som möjligt så jag sen kan få ett bredare urval.
Grejen är att de verkar som om man klarar sig så länge man får G i alla ämnen när jag läste lite på meritpoang.se .. Vad är då syftet med att kämpa i skolan?

Min s.k syo är en kärring på 60 bast som är syo på typ 10 andra skolor, så hon e aldrig på min skola o har aldrig snackat med henne personligen heller. Hon e typ senil o svår o få tag på.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Ehm, du tror inte det beror på vad man läser och hur höga betyg man har?

jo kanske iofs.. en läkarstudent kan möjligtvis tjäna på det


   
SvaraCitera

kebabfettgott:

läste lite på meritpoang.se .. Vad är då syftet med att kämpa i skolan?

För att du inte kommer in på ett skit om du inte har övervägande vg och mvg.


   
SvaraCitera

det är poäng du får för att du har varit lite bättre än ändra


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

nej

Jo. Det är en bra fördel att ha högt meritpoäng när du söker, ökar chansen att komma in på den önskade utbildningen.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Jo. Det är en bra fördel att ha högt meritpoäng när du söker, ökar chansen att komma in på den önskade utbildningen.

Macktorsken:

Du behöver merit för att komma in på vissa linjer efter gymnasiet.

Fördel är inte samma sak som behöver.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Fördel är inte samma sak som behöver.

Nä, men oftast så är det populärt med bra utbildningar, då är meriten viktig.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Nä, men oftast så är det populärt med bra utbildningar, då är meriten viktig.

Förstår vad du menar, men han kan fortfarande fylla upp den ganska enkelt iom att han går sam sam, om han då läser spanska 1 och 2 får han ju merit på det, sedan kan han välja till en extra mattekurs osv.


   
SvaraCitera