Aviseringar
Rensa alla

VAD FAN HÄNDE??


Ämnesstartare

Vad var det som hände mellan Etiopien och Eritrea?? Eritrea blev ju självständiga för inte så längesedan. Men innan det? Har det inte funnits folkstammar där i typ 1000 år som velat vara självständiga?
Hjälp! [smile]


   
Citera

gör dina läxor själv [smile]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

gör dina läxor själv

Hahahah 🙂 Tack, men efter 5 timmar framför datorn fattar jag fortfarande inte....


   
SvaraCitera

människan:

Hahahah 🙂 Tack, men efter 5 timmar framför datorn fattar jag fortfarande inte....

Då är det dags att ge upp lilla du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AVEII:

Då är det dags att ge upp lilla du.

Ge upp?!!??!
ALDRIG!


   
SvaraCitera
Weilyn

människan:

Vad var det som hände mellan Etiopien och Eritrea?? Eritrea blev ju självständiga för inte så längesedan. Men innan det? Har det inte funnits folkstammar där i typ 1000 år som velat vara självständiga?Hjälp!

Ja, eritreanska folkstammar har velat bryta sig ut från Etiopien sedan det Etiopiska Imperiet tog makten där för en herrans massa år sedan. Problemet var bara att de saknade någon form av centralstyrning, och att de olika stammarna antingen vägrade samarbeta, eller helt enkelt inte visste att det fanns några de kunde samarbeta med.

Under kolonialismen sneglade Italien på Storbritannien, Frankrike och Holland, och såg hur de knep åt sig stora delar av Afrika. Italien var också sugen på en bit av Afrika-pajen, och bestämde sig för att Etiopien såg rätt trevligt ut. De landsteg med ett gäng bataljoner och fick prompt storstryk. Etiopien hade ju trots allt mer än tusen år av erfarenhet av kolonialism, då de själva var imperialistsvin.

Det man kan lära sig av detta är: Jävlas inte med etiopier, alternativt: om du blir koloniserad, hoppas på att det är av italienarna. De har glömt allt som Romarriket handlade om.
Skäms på Italien.

I vilket fall, även om italienarna fick storstryk, så lyckades de trots detta hålla fast vid en liten kustremsa mot Röda Havet. Detta lilla skitställe till koloni kallas idag för Eritrea.

1941 tröttnade Italien på hela kolonialism-grejen, och gav Eritrea till Storbritannien. Jag antar att de fick en påse muffins i gengäld.

1952 insåg Storbritannien att det inte var så jävla politiskt korrekt att hålla små tredje världen-länder under fotsulan, särskilt som de under andra världskriget hävdade att de stred för demokrati och frihet och sådant bös. De bestämde sig för att släppa Eritrea, och troligtvis tjänade de på det beslutet. Kolonier är svindyra.

Så Eritrea spottades ut i världen utan att att riktigt veta vad fan som hade hänt. En regering bildades lite hastigt, och denna bestämde sig för att ingå en federation med Etiopien.

Så långt var allt frid och fröjd, men efter ett tag började Eritreanerna fundera på varför de egentligen samarbetade med etiopierna. Huvuddelen av befolkningen hade inte ens levt när landet var ett etiopiskt territorium, och även om de var långt ifrån självständiga som en koloni, så hade de åtminstone fått någon form av nationalitetskänsla. Etiopierna försökte förtrycka detta genom att förbjuda eritreas nydesignade flagga, och anneckterade landet, i mål att göra Eritrea till en etiopisk lydstat.

Nu fick Eritrea nog med all skit de hade fått stå ut med. The Eritrean People's Liberation Front bildades, under ledning av Isaias Afewerki. Det eritreanska frihetskriget var ett faktum.

Afewerki:

Ethiopia, we're sick of your shit.
Eat all of the dicks.

Kriget rasade i drygt trettio år. Till slut bestämde sig Etiopien för att krig är alldeles för jobbigt, och Eritrea blev självständigt. Afewerki har varit president sedan dess (1991, vilket är längre än typ alla på det här forumet har levt) och har på senare år fått hård kritik för de bristande mänskliga rättigheterna i landet. Stay classy, Afewerki.

Och det är typ hur det ligger till. Jag är dock en smått berusad, så du kanske bör dubbelkolla detta med någon.

Lycka till med läxan!

//Weilyn


   
SvaraCitera

Weilyn:

//Weilyn

Du påminner mig om Dick Harrison


   
SvaraCitera

Mawns:

Du påminner mig om Dick


   
SvaraCitera
Weilyn

Mawns:

Du påminner mig om Dick Harrison

Tackar!

Aengslig:

Du påminner mig om Dick

The fuck?

//Weilyn - bakfull


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weilyn:

Lycka till med läxan!

Du räddade precis mitt liv!
TACK!


   
SvaraCitera
Weilyn

människan:

Du räddade precis mitt liv!TACK!

Aint no thing.

//Weilyn - [wink]


   
SvaraCitera

etiopien har alltid varit självständigt är allt jag har att säga


   
SvaraCitera