Aviseringar
Rensa alla

Vad fan ska jag göra med mitt eftergymnasiala liv?!


Ämnesstartare

This is it...:

Jag vet inte vad fan jag ska göra med mitt jävla liv.
Jag är klar med international baccalaureate nu i vår (HL: Swe A1, Psych, Phil. SL: German B, Env. Sys., Math studies), och har ingen aning om vad jag vill göra längre. För ett år sedan var jag övertygad om att jag skulle söka Philosophy, Psychology and Physiology på Oxford direkt efter IB, men fick taskigt självförtroende och har inte sökt (försent nu). Så nu kommer jag ha ett år efter IB innan jag kan börja där, om jag ens kommer in.

Jag vill inte alls stanna i sverige, eftersom jag blir väldigt ledsen så fort det blir höst och vinter... Jag har fått en liten pervers dröm om att flytta till hawaii på senaste tiden, där jag vill gå på Hawaii Pacific University och plugga humanistiska saker, men jag vete fan om det är rätt, och det är väldigt dyrt.

Det jag egentligen nog vill göra under det här året är att åka bort och skapa konst, plugga upp mig lite på religion och helt enkelt ta det lugn. Helst vill jag vara på typ en farm eller något och jobba med fysiska saker, och ha tid att tänka. Fast jag är ju uppenbarligen jävligt kluven.

Megalångt inlägg. Mega icke-generellt inlägg. Sorry. Jag bara hoppas på att någon ska komma med någon vettig input, eller lite inspiration...


   
Citera

standby:

ett år i sverige (jobba eller nåt) (Du röstade på detta alternativ)

du ska inte få ha roligt om du trodde det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

du ska inte få ha roligt om du trodde det!

thanks... 😛 Hann du ens läsa texten? ;D


   
SvaraCitera

standby:

ett år i (var?) (plugga) (Du röstade på detta alternativ)

Ett år i Shanghai. Jag åkte dit 2 månader efter studenten. Väljer du dessutom skolan jag gick i så kommer du inte behöva vara så seriös och kan festa eller jobba eller göra något annat istället för att vara superseriös med kinesiskan.


   
SvaraCitera

standby:

thanks... 😛 Hann du ens läsa texten? ;D

nej, jag kände tvånget att svara först!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Ett år i Shanghai. Jag åkte dit 2 månader efter studenten. Väljer du dessutom skolan jag gick i så kommer du inte behöva vara så seriös och kan festa eller jobba eller göra något annat istället för att vara superseriös med kinesiskan.

Alltså, det verkar onekeligen kul, har läst lite annat du skrivit om SH.. Har du lust att berätta lite om hur det kom sig att du åkte dit, finansiering, varför du tyckte om det..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

tänk själv för i helvete (Du röstade på detta alternativ)

[no-no]


   
SvaraCitera

standby:

Alltså, det verkar onekeligen kul, har läst lite annat du skrivit om SH.. Har du lust att berätta lite om hur det kom sig att du åkte dit, finansiering, varför du tyckte om det..?

Japp, det kan jag göra. Det är något jag verkligen rekommenderar.

Men nu ska jag sova, jag skriver utförligt imorgon, jag lovar [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

jag lovar

tack <3


   
SvaraCitera

IB är de nå special gymnasium eller, har för mig att det var nån jag kände som gick på nått sånt, seriöst gymnasiet är "lek" högskolan är på riktigt. 🙂

Gör lite av varje, om du kan,testa på jobba/resa/plugga enstaka kurs på universitetet.

Tänka först
Testa sen
Ångra om det vart fel

Vad har du för mål?, roligt fast jobb?

Plugga lite kurser på universitetet så kanske du är bättre förberedd inför Oxford / universitetslivet och om du inte kommer in där så har du ju fått ut nått av dessa kurser i alla fall.

Jobb -> Pengar + Erfarenhet
Resa -> Upplevelser
Plugga -> Kunskap


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter ju som att du har många drömmar, det är aldrig försent. Plugga lite religion på högskolan samtidigt som du jobbar på något intressant ställe (du får avgöra vad) så får du lite erfarenhet. Du kan samtidigt ansöka till Universitet på Hawaii och se var det kommer leda 🙂 Annars kan du ju bara söka till USA för där är möjliheterna oändliga. Du kan stanna kvar i Europa också, eller kör några år i Asien och jobba med människorna där. Australien kanske? Se till att du har igång hjärnan dethär året bara..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ne alltså det är så att jag kan antingen söka och börja i hawaii om ett år, eller inte... Det är inte försent för det nämligen, det är bara oxford som är försent att söka till nästa år...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med tanke på att IB är ett studieförbererande program, så tycker jag du borde plugga vidare. Vart exakt vet jag inte, men jag röstade Hawaii i alla fall. Om du vill liksom bli en seriös psykolog krävs kanske minst 5 år högskols- eller universitets studerande.

Jag röstar i alla fall för ett fortsatt studerande. Tror inte heller du känner för att börja jobba direkt? IB ger inte sånna direkta kvaliteter.

[y] - lycka till säger jag bara! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

jag vet inte ens vad JAG ska göra 🙁 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

lovar

typ 3.5 h kvar nu!


   
SvaraCitera