Aviseringar
Rensa alla

Vad fan ska jag göra med mitt eftergymnasiala liv?!


Ämnesstartare

standby:

ett år i (var?) (plugga) (Du röstade på detta alternativ)

Ett ord: Japan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genom Sverige i husbil. [sad]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

tänk själv

Det är bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör en lista på saker du vill göra. <3


   
SvaraCitera

standby:

Alltså, det verkar onekeligen kul, har läst lite annat du skrivit om SH.. Har du lust att berätta lite om hur det kom sig att du åkte dit, finansiering, varför du tyckte om det..?

Hur kom det sig att jag åkte dit?

Jag och en kompis var på besök med skolan på ett universitet. Man skulle gå runt och lyssna på skittråkiga föreläsningar och löjlig marknadsföring för universitetet. Vi satte oss i cafeterian istället och frågade oss själva vad vi skulle göra efter gymnasiet. Så sa min kompis "vi drar till Kina" på lite skämt. Men lite smågalna som vi är så tog vi det lite allvarligare än så.
Senare på kvällen googlade jag och kom in på Sinovums hemsida. Där stod det att de skulle ta hand om allt pappersarbete åt en, komma och möta en på flygplatsen och installera en på Shanghai International Studies University. Eftersom vi inte visste vad som väntade tyckte vi att det var skönt att någon ordnade allt åt oss (men det går att fixa allt själv, maila universitet och fixa anmälningsblanketter själv osv.)

Vi fick alla papper, vaccinerade oss typ skitmånga gånger och köpte flygbiljett. Halvt förstörda åkte vi till andra sidan jorden och påbörjade våra nya liv som kinesiska-studenter.

Finansieringen

Eftersom Kina är billigt (en av anledningarna till varför vi åkte dit) så kostar det inte jättemycket att studera där heller, även om det är asmycket för kineserna. En termin på mitt universitet kostade 8000 kronor ungefär och lite billigare om man valde två terminer som jag gjorde. Sedan tillkom det en anmälningsavgift på 3000.

Boendet var rätt dyrt då vi bodde på campus första terminen. Det är dock ganska billigt att hitta ett rum någonstans och bo där, så runt 1200-2000 kronor i månaden klarar man sig med.

Flyget kostade 4500 kronor dit och lika mycket hem. Jag reste dock hem en månad när vi hade lov och då fick jag en tur och retur-biljett för ungefär 6000. Är man ute i god tid går det att hitta flyg.

Det som tillkommer utöver det jag nämnt ovan är kanske en försäkring (min kostade typ 4000 för hela året) och vaccineringen (dock så är det ju frivilligt och kanske inte direkt nödvändigt, beroende på hur man ser det [smile])

Om man lånar från CSN som om du skulle gå i en skola i Sverige så klarar du dig SKITBRA i Shanghai. Du kommer leva rikt och kunna åka taxi varje dag om du önskar. Du kan gå ut och handla kläder som en galning om du skulle vilja det också. Att leva på ca 7000 som man får av CSN är mycket pengar i Shanghai, och ännu mer om man väljer en mindre stad som Ningbo där allt är lite billigare. Levnadskostnaderna, maten och hyran kan alltså bekostas av CSN. Jag tror att man kan få låna för resan och skolavgiften också om man behöver. Men om man sparar lite efter sommarjobb och så behöver det ju inte bli så mycket som fattas.

Varför jag tyckte om det

Det är otroligt spännande att åka till andra sidan jorden och helt plötsligt ställas inför en helt ny värld, en annan kultur och dessutom kinesiska-studier. Helt plötsligt ska man klara sig själv, försöka lära sig ett helt nytt språk och dessutom lära sig hur tvättmaskinen funkar när det enbart finns kinesiska instruktioner. Det jag gillade med mitt universitet var att det var slappt och även om folket var lite underligt så fanns det en fin gemenskap mellan alla västerlänningar. Det fanns kanske runt 10 svenskar där också, så helt ensam var man inte. Dessutom studerar kineser på samma ställe och då läser de språk. Därför är det inte alls svårt att hitta en language-partner om man skulle orka vara seriös med sin kinesiska.
Vi gick i skolan varje vardag (och ibland någon lördag och söndag om skolan kompenserade för lov osv) 8-12. Då hade vi två lektioner på 90 minuter vardera och en liten rast emellan. Man delas in efter hur duktig man är så om man är en total nybörjare så hamnar man med andra nybörjare och vissa som kan typ 10 tecken (och jag lovar att man känner sig så jävla underlägsen dessa). Tempot är inte jättehögt men det är jättesvårt att lära sig tecknena i början. Efter två månader har man dock fått in en teknik och klarar sig rätt bra.
Man får ha 120 frånvarotimmar per termin, och kineserna räknar att varje dag består av 4 lektionstimmar. Därför får man vara frånvarande 30 dagar per termin. Skitslappt.
Går man in för att lära sig kinesiska jättebra så finns det bättre universitet i Shanghai. Fudan University anses vara ett av de bästa i hela landet och det är väldigt prestigefyllt. Dock dyrare! SISU (mitt universitet) passade mig skitbra eftersom jag mer var där för upplevelsen än för att lära mig språket.

Shanghai är dessutom en riktigt bra feststad, och ännu bättre om man är tjej. Du behöver nästan aldrig betala för drinkarna om du är tjej och barerna har "ladies night" då drinkarna är gratis för alla tjejer. Det finns allt från haschbarer till riktigt snobbiga ställen. Bara att välja och vraka, oavsett om det är en måndag eller en fredag. Vissa barer har öppet till 10 på morgonen om man känner för det.

Det finns många västerlänningar i Shanghai och man träffar många intressanta människor. Världsbilden man hade när man åkte vänds snabbt upp och ner. Det är intressant att möta kineserna och se hur annorlunda de tänker och lever. Dessutom är skor skitbilliga.

Shanghai är en väldigt mysig stad. Stadskärnan är jättefin och fräsch och ny, tunnelbanesystemet är jättebra och det finns många områden att besöka. Museum finns det gott om och det finns alltid något att göra.

Shanghai är jävligt vackert och friheten man upplever där är storartad.

Varför jag avskydde det

Det är en väldigt speciell känsla att inte kunna gå ut på morgonen klockan 08.00 utan att bli tutad på, hälsad på och EXTREMT UTITTAD när man ska gå och köpa mjölk (som dessutom är skitäcklig eftersom väldigt många kineser är laktosintoleranta och de skiter i att göra mjölken god). Alla tittar på dig och du får aldrig vara ifred. Som västerlänning blir du särbehandlad på ett bra sätt, och på ett jävligt dåligt sådant. Du kan inte lita på institutioner, människor, prislappar eller att någonting fungerar. Kineser är extremt byråkratiska och det krävs ofta BRÅK för att man ska få som man vill.

Kinesiska är skittråkigt och faktiskt ganska svårt. Jag avskydde det.

Efter ett tag tröttnar man på oljuden som staden ger och man tröttnar på utelivet. När man går ut för fjärde dagen på rad och möter random business man som berättar om hans stora 4:a eller hans framgångsrika företag så vill man strypa sig själv. När man återigen blir inspanad av en 60+ man som säger att man är het så vill man spy.

---------------------------------------------

Sammantaget: Åk dit. Du kommer inte ångra dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Du kommer inte ångra dig.

PUSS! 😀


   
SvaraCitera

standby:

PUSS! 😀

[bigsmile]

Ursäkta det kassa språket och så, är rätt trött.


   
SvaraCitera

standby:

tt jag skulle söka Philosophy, Psychology and Physiology på Oxford direkt efter IB, men fick taskigt självförtroende och har inte sökt (försent nu).

Vad hade du för betyg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Iavhé aka Mad World:

Vad hade du för betyg?

Inte gått ut än, maj 09... De tog in på 38p 766 senast jag kollade.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Sammantaget: Åk dit. Du kommer inte ångra dig.

Jag blir riktigt sugen på att åka, men funderar på att kanske åka ungefär 13 veckor, så länge som man kan vara borta men ändå få studiestöd från CSN. Men jag undrar vart du hittade all information om resan, lyckades inte hitta något när jag gick in på Sinovums hemsida. Skulla vara jättetacksam för länkning om du vet vilken sida du var inne på!


   
SvaraCitera

standby:

Inte gått ut än, maj 09... De tog in på 38p 766 senast jag kollade.

Fast det är minst lika viktigt vad du övrigt gjort i livet osv. Sen är det en sak att komma till intervjun och en annan att komma in. Men det är ett bra mål!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

standby:

jag vet inte ens vad JAG ska göra 🙁 (Du röstade på detta alternativ)

får ångest när jag tänker på det. :s men vill åka till madagaskar och bo där ett tag/volontärarbeta samt jobba och resa runt lite till. Jag kommer inte orka plugga direkt efter gymnasiet, är sjukt skoltrött..


   
SvaraCitera

The Becca:

Men jag undrar vart du hittade all information om resan, lyckades inte hitta något när jag gick in på Sinovums hemsida. Skulla vara jättetacksam för länkning om du vet vilken sida du var inne på!

Vad menar du? Om universitetet eller vaddå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

ett år i sverige (plugga) (Du röstade på detta alternativ)

Har hört att Örebro är ett helnajs ställe!


   
SvaraCitera