Aviseringar
Rensa alla

Vad får en skiva kosta?


Ämnesstartare

Eftersom ipred-lagen nu kommit och folk slutat ladda ner men långt ifrån alla. Visst kan man tycka att det är fel att ladda ner när man kan ana hur mycket pengar som går åt att spela in låtar, göra filmer, musikvideos osv osv. Men är det aldrig någon som över huvud taget tänkt på att sänka priset på skivorna och filmerna i butikerna? Jag personligen tycker det är en sån härlig känsla att hålla i en riktig skiva från favoritartisten. Det är samma känsla som när man framkallar kort, allt blir mer verkligt, roligt och absolut finare på ett framkallat kort än som jpeg format i datorn. Det är samma som att köpa en skiva, vända och vrida, kolla på bilder, läsa, eller att bara hålla i den. Mycket bättre känsla att få samla på sig skivor än låtar i mp3 format som känns så overkligt.
Att en skiva i butik kostar mellan ca 100-200kr är hutlöst mycket tycker jag personligen och köper bara skivor från en artist när han släpper nytt. Hade en skiva kostat 50 spänn hade jag absolut köpt mer skivor.
Man kommer aldrig kunna stoppa nedladdningen hos folket och jag är absolut inte emot nedladdning, men jag tror att skivbolagen skulle tjäna mer på att sänka priset på skivorna.

Sen tror jag många artister tjänar på att folk laddar ner, man upptäcker sjukt mycket mer musik än om man bara går till butiken och köper det man vet att man gillar. För inte slösar man pengar på något man inte ens vet om man tycker om.

Vid vilket pris skulle ni kunna tänker er köpa fler skivor? Vad är lagom?


   
Citera
Ämnesetiketter

SofiaTres:

Eftersom ipred-lagen nu kommit och folk slutat ladda ner men långt ifrån alla.

- Det vore om den lagen gick och sköt sig själv.
Det är min åsikt om den lagen...även om det var offtopic.


   
SvaraCitera

har aldrig betalat för en skiva i mitt liv och kommer aldrig att göra det...


   
SvaraCitera
Åtta

Eller så kan man överge det antika systemet med plastbitar för att förvara sin data på, till förmån för att distribuera sin musik eller film över internet. På så sätt minskar omkostnaderna till endast en pytteliten del av vad de är i nuläget, vilket innebär att mindre produktionsgrupper kan släppa sina verk utan att behöva ta hjälp av skivbolag och dylikt. I och med att det är dessa bolag som står för ~95% av kostnaden på de skivor du idag köper så skulle vi alltså kunna få ned priserna till t.ex. en tiondel av vad de är idag, samtidigt som upphovsmännen kan få ut mer pengar per såld artikel.


   
SvaraCitera

100 spänn max, men jag skulle inte köpa ändå


   
SvaraCitera

SofiaTres:

Vid vilket pris skulle ni kunna tänker er köpa fler skivor? Vad är lagom?

Jag tycker skivor borde kosta runt 50-lappen, precis som du själv skrev.

Men samtidigt föredrar jag att ha låtar som mp3 format på datorn, för det tar mycket mindre plats. Man kan ju ha flera hundra album på datorn, som nog skulle fylla upp ett helt rum om man hade dem som skivor i "verkligheten" liksom.


   
SvaraCitera

Själv brukar jag betala mellan 60 och 120 spänn, tycker det är rätt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skivor är inte bra för miljön [no-no]


   
SvaraCitera

Beror på hur många låtar skivan har. Men jag tycker att låtpriset bör ligga på ca 6kr.


   
SvaraCitera

Jag håller med på varenda punkt![love]


   
SvaraCitera

13:37 kr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

skivor är inte bra för miljön


   
SvaraCitera

De borde kosta myyyycket mindre. Vad har skivbolagen tänkt sig liksom... Klart att man laddar ner hellre än köper en CD för 250 kr generellt!
När CD kom höjde man skivpriset "ny teknik" sade man. Har man sänkt sedan dess då? Nej. Bolagen är bara giriga efter vartenda öre även om det är bevisat att de inte tjänar så mycket på skivor ändå.

Jag är beredd att betala upp till 300 kr för en skiva, men då ska det vara en BRA skiva och jag ska ha kunnat provlyssna ordentligt innan! Den möjligheten har man inte alltid på affärer...


   
SvaraCitera

Ni har inte hört talas om skivbutiker med begagnat? 60-120 kr för en skiva är helt ok. Sluta supa varannan dag och sälja er till plastiga modemärken så ska ni nog se att det vid månadens slut finns pengar över till både en, tre och åtta skivor.


   
SvaraCitera

Får gärna vara dyra, skivbolagen gräver sin grav hur som helst


   
SvaraCitera