Aviseringar
Rensa alla

Vad får en skiva kosta?


Ämnesstartare

SofiaTres:

Vid vilket pris skulle ni kunna tänker er köpa fler skivor? Vad är lagom?

När jag köper en skiva kostar den ungefär 40:- med frakt. Det är den typiska kostnaden för mindre artister. Man betalar då för omslaget samtidigt som man gör en liten donation. Sen brukar man få någon bonuslåt också, men den brukar man ändå kunna få tag på på något annat sätt (fast det kan bli problem för _riktigt_ små artister, där det är mer slumpmässigt om någon laddat upp extralåtarna).

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en cd-skiva av någon "stor" artist, skivor är så vansinnigt 90-tal. Jag drar hellre ner musiken och donerar till artisten, det tjänar artisten mycket mer på.

Fagerjärn:

Ni har inte hört talas om skivbutiker med begagnat?

...som inte hjälper artisten särskilt mycket, men ändå kostar pengar för dig? Donera den där hundralappen direkt till artisten istället, det är betydligt bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill inte ha skivor. Jag vill inte ha musik i fysisk form. Digital form, streamingutförande, fast månadskostnad.

<3 Spotify.


   
SvaraCitera

max 150 kr. [no-no]


   
SvaraCitera

k1337oris:

...som inte hjälper artisten särskilt mycket, men ändå kostar pengar för dig? Donera den där hundralappen direkt till artisten istället, det är betydligt bättre.

Vad artisten tjänar bryr jag mig (oftast) inte ett dyft om. Jag gillar helt enkelt att äga musik (liksom filmer, böcker m.m.) i sin fysiska form. Digital musik i sin nuvarande form kommer aldrig få samma samlarvärde för mig.


   
SvaraCitera

50kr för en ny skiva hade varit ett rimligt pris som jag hade kunnat acceptera.

Åtta:

Eller så kan man överge det antika systemet med plastbitar

Gillar ditt resonemang starkt[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SofiaTres:

Vid vilket pris skulle ni kunna tänker er köpa fler skivor? Vad är lagom?

Köpte en Christina Aguilera för 49 kr häromdan, det tycker jag är lagom[y] har slutat ladda ner musik olagligt


   
SvaraCitera

mjo, 50 kronor per skiva vore mycket mer rimligt. [zzz]


   
SvaraCitera

betalar inte mer än 50kr ifall jag inte verkligen vill ha en skiva.

gör det mest för att jag är en skabbig skata än för att jag vill stödja skivindustrin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SofiaTres:

Vid vilket pris skulle ni kunna tänker er köpa fler skivor? Vad är lagom?

Jag bryr mig inte om priset, om jag gillar musiken. Jag köper så många skivor min ekonomi tillåter, och jag laddar inte ner saker längre. Sen så är musik ett ganska stort intresse för mig också...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera