Aviseringar
Rensa alla

Vad för ätstörning har jag?


Ämnesstartare

Hej! Jo såhär är det, jag har en ätstörning... Eller något konstigt. Om jag vaknar upp en dag och tänker: idag ska jag idrotta hela dagen och äta pyttelite till frukost (eller inget alls) och sen idrottar jag, men klockan 4 på kvällen hinner hungern ikapp, sötsakerna. Och då kollar jag mej i spegeln och ser att jag är "smal" då får jag till mej att min kropp tillåter mej att äta gott för jag tror då att jag kommer behålla den här vikten. Så då äter jag jättemycket under 1 h. Sen enkvart/20 min senare ångrar jag mej och får skuld och hatar mej själv och min kropp. För jag kollar mej i spegeln och då ser det ut som att jag gått upp 5 kilo. Det känns som om ingen kommer gilla mej om jag ser fetare ut. Alla säger att jag blivit as smal och sånt där. Och alla tror jag har en ätstörning. Jag har knappt vågat prata om detta för jag skäms. Och alltid efter maten så mår jag illa eller får kraftig diarre. Och jag får yrsel. Jag gick till min doktor och han sa att jag hade magkatarr, jag brukar aldrig stressa och jag har fått äta medeciner 2 gånger nu. Men det går inte över. Och ibland kan det bli så att jag svälter mej själv för att jag inte orkar idrotta. Snälla nån vad för ätstörning har jag?


   
Citera

För att hålla en sund vikt ska man äta frukost, lunch och middag.

Snacka med skolkuratorn istället. Glad


   
SvaraCitera

Även om många ätstörningar faller under t.ex. anorexia eller bulimi finns det många fler, även om man utseende-mässigt inte ser ut att lida av en ätstörning.

Jag personligen fick en ätstörning där jag tränade mer på gymmet och skippade skollunchen under en längre tid, utan någon energi slutade det så illa att jag somnade under lektioner och lärare ryckte in. 

Som SvenskWithAttitude tycker jag du skall vända dig till en kurator eller någon vuxen som kan hjälpa dig ta tag i situationen. 🙂 


   
SvaraCitera

Att svälta gör dig fettare. För när du svälter så försöker kroppen sedan när du äter ta till sig allt (näring, socker, kolhydrater, vitaminer...) så att kroppen är mer förbered nästa gång den utsätts för svält. Att äta lagom är det som gör att du håller dig smal och i form. Att träna ibland skadar ju inte men du behöver inte göra det för att bli smalare så länge inte någon doktor eller liknande har sagt att du behöver gå ned i vikt. Tycker du ska gå till skolsköterskan å prata om detta. H#n kan troligen hjälpa dig å ge dig råd Tumme upp 


   
SvaraCitera

Ditt problem är att du begränsar till intag av kalorier till en icke hanterbar nivå. För att kroppen ska kunna överleva får du då ett otroligt sug efter snabba kalorier, sötsug.

Du måste hitta en balans! Var inte rädd för kalorier, idrottar du mycket ska du äta för att effekten av träningen ska ge verkan. Frukost, lunch, middag + mellanmål om du är hungrig. Är du hungrig, ät! Mitt bästa tips är att lyssna på din egen kropp och drick mycket vatten.

Jag har varit i samma sits som dig och min lösning på problemet var att utesluta kött och mejeriprodukter så mycket som möjligt. Jag är inte 100 % vegan eller vegetarian eftersom jag bor hemma men jag tar helt enkelt mindre av dessa produkter på din tallrik och mer grönsaker. Att äta en stor stabil frukost hjälpte mig också, gröt varje morgon men honung, banan och kanel. 

Dina magproblem kan kanske bero på ibs? Kolla upp det! Bland annat Therese Lindgren har en superbra video om detta, du kanske känner igen dig?

Jag har verkligen varit i samma sits som du och vet hur sjukt jobbigt det är. Hoppas det löser sig och att mina tips kommer att hjälpa dig! kram


   
SvaraCitera

Jag fick också välidigt mycket magproblem när jag började svälta mig själv så tror inte de är ibs utan beror på dina matvnor. 


   
SvaraCitera