Aviseringar
Rensa alla

Vad för rättigheter skall Artificiella Intelligenser ha?


variabel:

Så länge du inte kan bevisa att de inte har några känslor tycker jag att de förtjänar samma rättigheter som människor.

Men det är ju just det som är grejen, jag kan inte bevisa att alla andra människor har genuina känslor, men jag kan inte heller motbevisa det. En maskin däremot är tillverkad av människor, vi vet varför den uppför sig som den gör därför att vi har tillverkat den. Om roboten visar "känslor" så är det bara därför att vi har tillverkat den så att den verkar ha känslor.

jojOzZz:

Och vad är skillnaden? När du blir förälskad ökar halten av seretonin i dig, alltså är det inte en riktig känsla, då det bara är kemikalier?

Det är en stor, gigantisk skillnad på en levande varelse och en maskin som ser ut som en levande varelse. ALLTING är kemikalier.


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

Det är en stor, gigantisk skillnad på en levande varelse och en maskin som ser ut som en levande varelse. ALLTING är kemikalier.

ja, jag vet. Berätta mer den stora, gigantiska skillnaden tack.


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

En maskin däremot är tillverkad av människor, vi vet varför den uppför sig som den gör därför att vi har tillverkat den. Om roboten visar "känslor" så är det bara därför att vi har tillverkat den så att den verkar ha känslor.

men den är inte programmerad i sig till att ha känslor (enligt min syn av den AI som föreslås här), utan känslor/medvetande/'det som antas ge individen rättigheter' har uppkommit på ett sätt som ger oss samma osäkerhet på deras ~existens som vi har gentemot andra människor. tycker jag iaf, annars är det här tankeexperimentet meningslöst.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

ja, jag vet. Berätta mer den stora, gigantiska skillnaden tack.

Om du kollar på vilka kemiska processer som styr människor o robotar ser du att de är helt olika, precis som en sten och ett träd är helt olika ting. En människa är en organisk varelse förmögen att känna smärta, glädje etc. En robot är en maskin som endast är förmögen att verka ha känslor. Om jag bygger en skyltdocka som i minsta detalj ser ut som en människa o dessutom har ett ledset ansiktsuttryck så är det fortfarande ändå bara en skyltdocka.


   
SvaraCitera

variabel:

har uppkommit på ett sätt som ger oss samma osäkerhet på deras ~existens som vi har gentemot andra människor. tycker jag iaf, annars är det här tankeexperimentet meningslöst.

Jo, men då har vi tolkat tråden olika. Om det hade varit som du nu säger, att AI: n själv utvecklat känslor etc själv så tkr jag självklart att de förtjänar rättigheter, om än inte samma rättigheter som människor.


   
SvaraCitera

Lille_Marx:

Om jag bygger en skyltdocka som i minsta detalj ser ut som en människa o dessutom har ett ledset ansiktsuttryck så är det fortfarande ändå bara en skyltdocka.

Dagens robotar, ja. Vi pratar om framtida artificiell intelligens.


   
SvaraCitera

Isaac Asimows 3 lagar så klart.


   
SvaraCitera

Samma rättigheter som människor så klart.

Lille_Marx:

Vi diskuterar ju här ARTIFICIELL INTELLIGENS o alltså artificiella känslor, inte GENUIN INTELLIGENS o genuina känslor.

Varför skulle inte en artificiell känsla/intelligens vara genuin?

shajjn:

Beror kanske på varför den är skapad, vad som är syftet.

Varför?

Viljans Triumf:

Inga alls, rättigheter är bara onödiga begränsningar, däremot är motsatsen (frihet) underbart bra

Frihet är en rättighet.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Varför?

Finns antagligen olika tänkbara skäl till varför man skapar en sådan AI.
Beroende på syfte så kan man tänka sig att dem får olika rättigheter.

Men min åsikt är att en AI med mänskligt förstånd, känsloliv, intelligens, osv - ska ha samma rättigheter som oss.

..

Skulle inte en människoklon ha likadana rättigheter som oss?


   
SvaraCitera

shajjn:

Beroende på syfte så kan man tänka sig att dem får olika rättigheter.

Du svarade inte på min fråga, vad spelar det för roll? En människa har samma rättigheter oavsett i vilket syfte hon är skapad.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Du svarade inte på min fråga, vad spelar det för roll? En människa har samma rättigheter oavsett i vilket syfte hon är skapad.

Jag skrev det där med första inlägget som grund.

nrg89:

Om vi lyckas skapa en intelligent individ från grunden, härmed kallad för "artificiell intelligens", vad skall den då ha för rättigheter?

Det framgår inte riktigt vad för typ av AI vi talar om.
I slutet av inlägget skriver trådskapare något om att "söka upp lycka"..
men det betyder ju inte säkert att vi talar om en AI av typen "människoklon".


   
SvaraCitera

shajjn:

Det framgår inte riktigt vad för typ av AI vi talar om.
I slutet av inlägget skriver trådskapare något om att "söka upp lycka"..
men det betyder ju inte säkert att vi talar om en AI av typen "människoklon".

Jaha då är jag med dig. Men rätt till liv måste den självklart ha, och jag har svårt att se hur en intelligens skulle kunna florera utan rätt till frihet, att argumentera emot rätten till frihet blir ju dessutom självmotsägande eftersom det krävs frihet för att kunna komma med argumentet, och av friheten följer rätten till egendom.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Frihet är en rättighet.

Frihet är frihet, rättigheter är begränsningar som talar om att trots att du inte får göra (mycket någonting), så har du faktiskt rätt att göra (nånting)


   
SvaraCitera

shajjn:

Varför skulle vi massproducera robotar begåvade med liknande känsloliv som människor och djur?


   
SvaraCitera

Läs "I, Robot"


   
SvaraCitera