Aviseringar
Rensa alla

Vad förlorar jag på att tro? [chocked]


farbror gugge:

men han är ju bara dryg mot dumma amerikaner, det får man vara[blush]

Det har jag inget emot, det är mer att han verkar så 1000 procentigt övertygad om att han är roligast på planeten. [confused]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Det har jag inget emot, det är mer att han verkar så 1000 procentigt övertygad om att han är roligast på planeten. [confused]

mh kanske när du säger det hmmz[sad]


   
SvaraCitera

Det du förlorar: Aktivitet. Risken är att du tror att du kan såsa dig genom livet och inte ta tag i saker för att du tror att det ändå kommer bli fett i himlen. Sen så kanske du kommer begränsa ditt handlande efter vad religionen säger. Oftast är mycket rätt bra saker, men men.

Det du vinner: Känna mening och sammanhang. Tro på något större än sig själv. Tror många har ett hål inne i sig nu när alla tror att ideologierna är döda (imo lever de i allra högsta grad, vi vet bara inte om det). Men tomrummet finns ändå där.


   
SvaraCitera

Räcker det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Livet på jorden är ledsamt och orättvist, och efter det hamnar väl vissa i himlen och vissa inte, och det känns nog också ledsamt att veta, om massa människor dör, och massa människor kommer må dåligt i helvetet och sånt. Även om människor har frivilja och man kan säga att de får skylla sig själv, så är det tråkigt och man blir ledsen, och det känns som att alla små människor som fötts här ändå bara är små barn och sånt.

Jag menar att livet är för schysst och kort för att ges ges upp.
Vet att det låter barnsligt men trots att det varit som det är här så länge kan det bli bättre när som helst. På tal om barn kände jag mig nyss som ett men det kan också förändras fort. Och vad man än tänker så vet man knappast någonting ändå, särskilt inte om framtiden. Kan låta surt men kan också hjälpa en att göra saker åt situationen här nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Det du förlorar: Aktivitet. Risken är att du tror att du kan såsa dig genom livet och inte ta tag i saker för att du tror att det ändå kommer bli fett i himlen. Sen så kanske du kommer begränsa ditt handlande efter vad religionen säger. Oftast är mycket rätt bra saker, men men.
Det du vinner: Känna mening och sammanhang. Tro på något större än sig själv. Tror många har ett hål inne i sig nu när alla tror att ideologierna är döda (imo lever de i allra högsta grad, vi vet bara inte om det). Men tomrummet finns ändå där.

Ja, man kan känna tomrum vilken ideologi man än har. Visst kan man vara kär i en ideologi eller helt enkelt en idé. Man kan till och med få för sig att kärleken är sann. Men såvitt jag kan se så förändras alla ens föreställningar. Därför fokuserar jag på trosfrågan som inkluderar något större.
Kopplingen mellan tro och aktivitet är för mig helt individuell. Man är ju inte garanterad något för att man säger vid sig själv "nu ska jag vara riktigt snäll så Gud kan vara snäll mot mig och ge mig evigheten".

leffex:

Om ett djur dör tänker vi inget mer om det men om det plötsligt är ett husdjur så får vi andra tankar? och varför tror så många människor ändå att de ska få liv någon annanstans efter döden bortsett vilken religion eller tro de har? Många tror att vi lever vidare efter döden för att det känns bra att ha en sådan tanke men vad är orsaken till den?

Tidigare ansåg jag stenhårt att rädsla är huvudorsaken till all tro. Vad menar du med "religionen"? Jag menar att första steget in i den är "ja, det kan finnas en god anledning till allting som jag inte riktigt förstår".
I övrigt, se första inlägget.

Greger_EFG:

Det bästa är att sträva efter att leva ist för att ta livet av sig för ett bättre andra liv.

Extra sant eftersom detta tragiska att ta livet av sig kan resultera i att missa ett evigt liv. Om självmordet är helt självvalt utan extrema omständigheter är det förutom tragiskt en motsats till tacksamhet.

Greger_EFG:

Men om du vet att du ska dö kan du ju bli troende för att må bra 🙂

Eller för att ta chansen.

Stringburka:

Den Äkta Guden (TM) belönar sina troende och alla ateister med en evighet i himlen, men alla som tror på andra gudar (t.ex. jehova eller zeus) får brinna i ett hav av eld.

Kan det finnas fler orsaker än En Enda? (TM)

JejeX:

Ditt liv.

Vilket liv?

enhimmelskdrog:

ingrnting?

Säker?


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Vilket liv?

Äh, whetever. [wink]


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Extra sant eftersom detta tragiska att ta livet av sig kan resultera i att missa ett evigt liv. Om självmordet är helt självvalt utan extrema omständigheter är det förutom tragiskt en motsats till tacksamhet.

Beror på religionen.

Så har du 20000000miljoner att välja på, vilken är rätt?


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Säker?

då hade jag inte gjort ett frågetecken efter [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Se Religulous, den är trevlig.

Hör Elvis, han sjöng bra.

iddqd:

Räcker det?

Nej. [y]

Greger_EFG:

Beror på religionen.
Så har du 20000000miljoner att välja på, vilken är rätt?

Finns många religioner men bara en första orsak. Sen kan man ju lalla om vad som är religion och vad som är sinnessjukdom.
För mig är det så enkelt som Någonting vs. ingenting.

JejeX:

Äh, whetever.

That's what happens when you fight a nerd in a forum. [love]

enhimmelskdrog:

då hade jag inte gjort ett frågetecken efter

Iofs. Bättre veta att man inte vet än tro blint. [rolleyes]


   
SvaraCitera

du tvingas följa en massa religiösa lagar som begränsar dig, iaf om du inte ska vara sån nykyrklig bög som vill spränga hela bibeln och bara prata kärlek.


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Nej. [y]

Hade normalt bett dig langa motargument, men orkar inte.


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Hör Elvis, han sjöng bra.

Point taken


   
SvaraCitera

MartinBodin:

That's what happens when you fight a nerd in a forum. [love]

Mm.


   
SvaraCitera

MartinBodin:

Iofs. Bättre veta att man inte vet än tro blint. [rolleyes]

[wink]


   
SvaraCitera