Aviseringar
Rensa alla

Vad frågar dom på ungdomsmottagningen?


Ämnesstartare

Hejsvejs,
Ska till ungdomsmottagningen på torsdag, och skaffa p-piller. Undrade bara vad dom ställer för frågor där? Vill vara lite "beredd" så ni får gärna berätta lite, är lite smått nervös[rolleyes]


   
Citera
time
 time

littlefreddy:

Undrade bara vad dom ställer för frågor där?

Beror på hur duktig din ungdomsmottagning är. Om man ska tro hälften av alla trådar som ploppat upp i den här avdelningen så lär ingen ut något vettigt och ingen ungdom får någon som helst koll på hur de ska använda sina piller. [rolleyes]

Nu var det typ 5 år sedan jag skaffade p-piller, men de bör troligtvis fråga dig om sjukdomar i din familj, för att kontrollera att hjärtproblem/blodproppar och sånt inte förekommit. De lär fråga något om ditt sexliv också, men jag minns inte mer än just sjukdomshistoriken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som för Time, så var det la runt 5 år sedan jag skaffade, men om jag minns rätt så frågade de om:
sjukdomar i familjen - så fråga din mamma/pappa och det går blodproppar i släkten.
De kommer antagligen att fråga om ditt sexliv, om du har pojkvän, hur länge du varit ihop, om du är kär blahblah. De lär fråga varför du vill ha piller (om det är pga av sex eller pga mensvärk). Och de kan fråga vad du väger och ta blodtryck på dig.


   
SvaraCitera
Draft

bla bla bla det skulle kunna fråga hur mycket du väger. (man kan nämligen ha för högt BMI för att få p-piller) sen frågar de som ovanstående. jag vet inte ens varför jag försöker tillägga något här, allt är sagt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag fick väga mig, kolla blodtryck, läsa en liten broschyr (eller vad säger man??) om pillerna hon tyckte jag skulle börja med, fick svara på frågor om sjukdomar i släkten, om jag hade pojkvän, vad jag hade använt för preventivmetod innan jag ville skaffa p-piller..... aa det var väl det. tror hon frågade om jag var deprimerad eller nåt också eftersom det kan bli värre om man börjar knapra piller, kanske. eller nåt [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kommer få redogöra för varenda person du legat med. Och hur.
Dold text: Ne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som alla har sagt, sjukdomar i familjen, de kommer fråga en del om hur din mens är och om ditt sexliv. Lite allmänna frågor om ditt liv och sådär, om hur du mår. Sen kollar de blodtryck!

jag och min gynekolog satt och snackade om tv-serier i en halvtimma också. haha, så det var absolut inte jobbigt!


   
SvaraCitera

de kommer fråga massa skit om när du blev av med oskulden, hur många du sexat osv osv


   
SvaraCitera

Hur många gånger du runkar om dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okey tack för alla svar.
Kan man säga att man vill skaffa p-piller för att ha mer koll på när man ska ha mensen?[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

littlefreddy:

Kan man säga att man vill skaffa p-piller för att ha mer koll på när man ska ha mensen?[ops]

jaa om du säger att den är jätteoregelbunden osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jaa om du säger att den är jätteoregelbunden osv

Okey. Så man kan inte säga att man bara vill ha mer koll på vilken dag den kommer osv ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

littlefreddy:

Så man kan inte säga att man bara vill ha mer koll på vilken dag den kommer osv ?

jooo alltså
kan kan du väl [crazy] men typ om du har svåra menssmärtor kan du ju nämna det också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jooo alltså
kan kan du väl men typ om du har svåra menssmärtor kan du ju nämna det också

Aa okey, men det har jag inte, som tur är (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

littlefreddy:

men det har jag inte

men det vet ju inte dom hehe


   
SvaraCitera