Aviseringar
Rensa alla

Vad gör en bra lärare bra?


time
 time
Ämnesstartare

Här kommer lärarkandidat-time och vill ha era tips och er pepp, men framförallt era historier. Nästan alla härinne har nog haft en favoritlärare eller flera och det vore väldigt roligt att få veta vad som gjorde just den läraren så bra. Visade hen film istället för att tvinga er plugga? Inspirerade hen er att göra ert bästa? Hur i så fall? 

Berätta så jag och mina kursare kan få massor med inspiration till hur vi ska få igång nästa generation av skolelever! Hjärta


   
Citera

En bra lärare har inte en bild på en militant diktator som spelar baseball som sin profilbild. Blink

Var hård mot de som inte respekterar dig som lärare och snäll mot dem som respekterar dig.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude: En bra lärare har inte en bild på en militant diktator som spelar baseball som sin profilbild.

Ser inte alls hur det har med mitt utövande av yrket att göra men det är ju kul när man kan få in en zing även i otippade situationer. Cool


   
SvaraCitera

Sådana här frågor har jag tänkt på hela skolgången. Har alltid varit väldigt intresserad av lärarrollen och den har också påverkat mig väldigt mycket pga mitt förhållande till skolan. Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Niklas:
Sådana här frågor har jag tänkt på hela skolgången. Har alltid varit väldigt intresserad av lärarrollen och den har också påverkat mig väldigt mycket pga mitt förhållande till skolan. Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans.

Har du ingen favoritlärare du spontant tänker på som du kan berätta om? 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Min favoritlärare var nog en sån som man antingen hatade eller älskade. Vi hade honom i historia i gymnasiet. Han kunde sitt ämne och engagerade klassen med sin expertis. Han varvade seriösa föreläsningar med skämtsamma inslag, t ex presenterade han en bild på vad han antydde var Hitler som barn och frågade klassen hur vi kunde se att det var Hitler. Sen väntade han i några minuter medan klassen ropade "han ser ond ut!!" och "man ser att det är något skevt bakom pannbenet på ungen" tills han meddelade att det i själva verket var ett barnfoto på honom och att vi behöver jobba på det här med fördomar och källkritik.

Minns också när han frågade vilka som tänkt skriva historia i studentexamen, var bara jag och kanske fyra andra som räckte upp handen i en klass på närmare trettio. Han ba "ja, nu förstår jag att jag måste omvärdera den här klassen. Tidigare har jag tyckt att ni varit mycket trevliga och tämligen intelligenta, nu ser jag att det bara gäller [time] och de andra". Alla skrattade så de grät typ. Bästa stämningen.


   
SvaraCitera

time:

Har du ingen favoritlärare du spontant tänker på som du kan berätta om? 

Faktiskt inte. Har nog aldrig haft en lärare som verkligen varit ultimat. Antingen har de varit stränga, men inte bra när det gäller pedagogik och dessutom lagt fokus på fel saker. Eller så har de varit fantastiskt duktiga i sina ämnen, och inspirerande, men inte speciellt bra vad gäller ordning. Eller så har de varit väldigt snälla och trevliga, och varken bra eller dåliga på resten. Eller fullkomligt usla när det gäller allt. (Dock har jag lyckligtvis bara haft ett fåtal sådana eftersom jag tidigt valde skola efter hur bra lärare var) 

Aldrig haft en ultimat lärare som verkligen haft allt, dvs en kombination av stenhård ordning men också det andra, alltså varit duktig, inspirerande och ändå varm i sitt bemötande av elever.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Niklas: Aldrig haft en ultimat lärare som verkligen haft allt, dvs en kombination av stenhård ordning men också det andra

Tror att det där går båda vägarna. Det är svårt att disciplinera och se allas behov speciellt i en större grupp om 20, det måste finnas respekt från eleverna också. Kanske att man kör något honor code-system där man kommer överens om att ge varandra arbetsro. Vet inte riktigt hur man ska få pli på det där.


   
SvaraCitera

time:

Tror att det där går båda vägarna. Det är svårt att disciplinera och se allas behov speciellt i en större grupp om 20, det måste finnas respekt från eleverna också. Kanske att man kör något honor code-system där man kommer överens om att ge varandra arbetsro. Vet inte riktigt hur man ska få pli på det där.

Jo, men med tanke på hur svenska elever är så krävs det nog en ganska auktoritär lärare för att överhuvudtaget få respekt. I andra länder så krävs nog inte lika mycket då barn från början har en respekt för äldre. Och det gör att den svenska kombinationen av ouppfostrade elever tillsammans med svaga lärare blir fullständigt förödande för den svenska skolan som helhet. Det finns ju alltså helt enorma problem i den svenska skolan när det gäller dessa saker så man vet knappt var man ska börja. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

fint yttre Rodnar

De få lärare som har klarat av att fånga mitt intresse för ämnet har varit änna riktiga läckerbitar. 

fyfan, låter som värsta mansgrisen nu :/


   
SvaraCitera

time:
Här kommer lärarkandidat-time och vill ha era tips och er pepp, men framförallt era historier. Nästan alla härinne har nog haft en favoritlärare eller flera och det vore väldigt roligt att få veta vad som gjorde just den läraren så bra. Visade hen film istället för att tvinga er plugga? Inspirerade hen er att göra ert bästa? Hur i så fall? 

Berätta så jag och mina kursare kan få massor med inspiration till hur vi ska få igång nästa generation av skolelever! Hjärta

Ge alla elever chockhalsband, så kan du bestraffa dem när de tramsar sig. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

herkuled:

Ge alla elever chockhalsband, så kan du bestraffa dem när de tramsar sig. 

Det känns som ett ganska säkert sätt att både få sparken och hamna i fängelse på.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Men om vi snackar disciplinära åtgärder, vad har/hade fungerat för er i era klassrum?

herkuled: bestraffa dem

Niklas: ouppfostrade elever


   
SvaraCitera

time:
Min favoritlärare var nog en sån som man antingen hatade eller älskade. Vi hade honom i historia i gymnasiet. Han kunde sitt ämne och engagerade klassen med sin expertis. Han varvade seriösa föreläsningar med skämtsamma inslag, t ex presenterade han en bild på vad han antydde var Hitler som barn och frågade klassen hur vi kunde se att det var Hitler. Sen väntade han i några minuter medan klassen ropade "han ser ond ut!!" och "man ser att det är något skevt bakom pannbenet på ungen" tills han meddelade att det i själva verket var ett barnfoto på honom och att vi behöver jobba på det här med fördomar och källkritik.

Såg dem inte att bilden var från 1800-talet? :S


   
SvaraCitera