Aviseringar
Rensa alla

vad gör man åt mardrömmar?


Ämnesstartare

höna:

sömnpiller? men dom måsta man ju skriva ut av läkareeeeeeeeee

haha no shit sherlock

höna:

jag vet inte. prova naturläkemedel on the apotek men tror inte sånt funkar

tror inte heller på sånt där

ennie:

tkr det är lättare att sova bra om jag har varit utomhus länge på dagen, men det är tråkigt att vara ute i grått regn

ja men det trodde jag också, men jobbar liksom på förskola så är ute en hel del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

änker du sömntabletter, lugnande eller antidepp?

Fingerprints:

undrar också!

tänker främst på lugnande. antidepp kan också funka men bedömt har dom fler nackdelar


   
SvaraCitera

du vet inte varför du har mardrömmar? finns det något du oroar dig för eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

du vet inte varför du har mardrömmar? finns det något du oroar dig för eller så?

kan vara stress


   
SvaraCitera

Fingerprints:

kan vara stress

du kan ju försöka stressa ner innan du ska sova då el ngt, om det går (vet att sånt är pissvårt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

du kan ju försöka stressa ner innan du ska sova då el ngt, om det går (vet att sånt är pissvårt)

jo kanske... men hur? funkar inte med fågelkvitter, hav och delfinskrik, då ligger jag bara och tänker på allt ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Imorse vaknade jag så svettig (varsågod för informationen alla um-boyzzz)

Våt dröm? [confused] Ok, ne, Razor ska vara seriös och snäll nu.[smile]

Fingerprints:

Har drömt mardrömmar varje natt i typ två veckor nu, vaknar aldrig utsövd, utan det känns alltid som att jag vaknar tröttare.

Jag känner igen det där. Har såna problem i perioder. Många här verkar vilja knapra piller men sådant är inget jag rekommenderar.

Sömnpiller gör en bara avdankad dagen efter och antidepp har rätt rejält med biverkningar. Ångestdämpande är beroendeframkallande...och alkohol får man ytlig sömn utav så det går inte heller. Kvällsro téet funkar inte ett skit. Om du vill kan du prova naturläkemedel som Neurokan eller Valeriana. För mig fungerar de inte heller, men du kan prova. Annars kan det ibland hjälpa mig med två Alvedon. Det är viktigt att du varvar ner ordentligt innan du går och lägger dig. Alltså helst ingen dator, ingen tv, bara någon lugn musik eller liknande. Varm dusch kan också hjälpa för avslappning.

Du kan prova de här ljudfilerna​​ som har guidad avslappning, de sista spåren har bakgrundsljud också. Kolla först om du stör dig på rösten eller om den är ok. Om du stör dig är det bäst att strunta i det.

Egentligen är det bäst att du funderar över vad som stressar dig och hur du kan minska din stress under dagen. Det är det mest effektiva sättet att få en bättre nattsömn. Om du kan, träna bort stressen fysiskt antingen genom högintensiv träning eller lågintensiv (promenad för att rensa tankarna).

Hoppas något av allt det här funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lär dig klardrömma lr nåt, så när mardrömmarna kommer kan du ba powpowpow med dina karateskills, mot alla monster, eller nakna gubbar, eller vad du brukar mardrömma om[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Våt dröm? Ok, ne, Razor ska vara seriös och snäll nu.

[rolleyes][cute]

- Razorblade -:

Många här verkar vilja knapra piller men sådant är inget jag rekommenderar.

bra för det tänker jag inte testa!

- Razorblade -:

Du kan prova de här ljudfilerna​​ som har guidad avslappning, de sista spåren har bakgrundsljud också. Kolla först om du stör dig på rösten eller om den är ok. Om du stör dig är det bäst att strunta i det.

tack!

- Razorblade -:

Egentligen är det bäst att du funderar över vad som stressar dig och hur du kan minska din stress under dagen. Det är det mest effektiva sättet att få en bättre nattsömn. Om du kan, träna bort stressen fysiskt antingen genom högintensiv träning eller lågintensiv (promenad för att rensa tankarna).

jag vet till viss del vad som stressar mig och det är inget jag kan ändra på just nu tyvärr. så det suger, men måste lära mig att koppla bort det helt enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man dricker mjölk och sover med mysiga personer [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar kunna märka att jag drömmer när det är mardrömmar och då ta över drömmen. Bestämma lite själv och kunna fly till mitt eget lilla paradis [blush] Vet dock inte hur jag gör då jag "lärde" mig det när jag var väldigt liten. Blir dock svårare för varje år känns det som och jag vaknar ofta när jag vet att det är en dröm [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

jag vet till viss del vad som stressar mig och det är inget jag kan ändra på just nu tyvärr. så det suger, men måste lära mig att koppla bort det helt enkelt

Nja, det fungerar inte så bra om man försöker tvinga bort tankarna. När man inte kan förändra en situation kan man åtminstone försöka förändra sin inställning så att man sänker kraven en aning. Det kan göra under mot stressen.

Kan du försöka med den här korta övningen några ggr under dagen:
1) Andas in djupt, håll andan.
2) Räkna långsamt till 3.
3) Andas långsamt ut och tänkt orden "slappna av", samtidigt som du försöker slappna av i alla muskler.

Upprepa den 3-4 ggr. Tar inte lång tid att göra övningen och den hjälper en att minska spänningsnivån under dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fasiken:

dock inte hur jag gör då jag "lärde" mig det när jag var väldigt liten.

Det kallas Lucid dreams, kolla på Youtube det finns rätt mycket info om hur man kan öva sig.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

jo kanske... men hur? funkar inte med fågelkvitter, hav och delfinskrik, då ligger jag bara och tänker på allt ändå

det kanske funkar bara du tar det lite lugnt innan du ska sova, typ läser en bok eller kollar på någon serie eller något mysigt som du känner att du kan slappna av lite av


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värt att bland det första som tipsas om är tabletter.
Hälsosam livssyn! [y]

Har annars inget bra tips faktiskt då jag själv lider utav mardrömmar. Tror kanske det kan vara saker man behöver bearbeta på något sätt. Drömmar är ju blandade intryck man fått under dagens gång som blandas om.


   
SvaraCitera