Aviseringar
Rensa alla

Vad gör man när folk säger


Ämnesstartare

Att man försöker vara vit/svensk?


   
Citera

antagligen försöker man vara vit/svensk annars kommer de ju med obefogad kritik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad som helst och gå vidare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

elverpigen:
antagligen försöker man vara vit/svensk annars kommer de ju med obefogad kritik

men hur ska man sluta då? Jag vet inte vad man gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Att man försöker vara vit/svensk?

antar att det menas att man försöker passa in och anpassa sig
du behöver inte sluta med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trivs du med hur du är så säg "jag tycker att du har en fjantig och stereotyp bild av invandrare som endast drar ned oss"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

säg att du bara är dig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

ennie:

antar att det menas att man försöker passa in och anpassa sig
du behöver inte sluta med det?

jag förstår bara inte vad de betyder när någon säger något sådant? Vad betyder de exakt att någon säger att man försöker vara vit/svensk? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: jag förstår bara inte vad de betyder när någon säger något sådant? Vad betyder de exakt att någon säger att man försöker vara vit/svensk?

har aldrig hört någon säga det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
 
jag förstår bara inte vad de betyder när någon säger något sådant? Vad betyder de exakt att någon säger att man försöker vara vit/svensk? 

Antagligen att du beter dig på ett sätt som inte stämmer överens med det typiska/stereotypiska beteendet associerat med ditt hemland/hudfärg/etniticet osv. Alltså, att du beter dig som en vanlig svensk. Inget fel på det? Du behöver inte försöka bete dig som nån speciell grupp. Om de påstår att du "försöker" bete dig svenskt har de säkert bara fått för sig att du försöker... fast du egentligen bara är dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg: typiska/stereotypiska beteendet associerat med ditt hemland/hudfärg/etniticet osv.

Men skulle de inte vara konstigt om jag bettedde mig sådär? Då hade de väl inneburit att jag hade brytit i språket? Trots att jag är född här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Burg: har de säkert bara fått för sig att du försöker... fast du egentligen bara är dig själv.

hur försöker man vara svensk? Förvirrad (förlåt om de låter som en dum fråga).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men skulle de inte vara konstigt om jag bettedde mig sådär? Då hade de väl inneburit att jag hade brytit i språket? Trots att jag är född här.

ja därför är de som säger så dumma i huvudet


   
SvaraCitera

frågar vad de menar med det

eller så säger man bara att de är dumma i huvudet, pga man är dum i huvudet om man tror att ett visst beteende hör till att vara vit respektive svart


   
SvaraCitera

Vafan spelar det för roll? Om jag sticker till Turkiet/vilket land somhelst och bor där, är det fel att jag försöker vara som dom är där? Nej, fan skulle Sverige vara mer annorlunda för?


   
SvaraCitera