Aviseringar
Rensa alla

Vad gör man när två katter inte kan vara sams?


Ämnesstartare

Vi har fått ett stort problem. [cry] Vi har tre katter:

* en kastrerad hankatt (Brittisk Korthår) som är dryga 10 år gammal

* en nykastrerad honkatt (huskatt) som är 11 månader gammal

* en okastrerad honkatt (Ragdoll/huskatt) som nu går på p-piller men som ska kastreras veckan efter påsk

I lördags fick vi hem vår senaste katt - en 7 år gammal kastrerad honkatt (Norsk Skogkatt). Våra tre andra katter var ute när vi kom hem med skogisen och hon verkade trivas bra ända tills vår 11 månader gamla kastrerade honkatt kom in i huset. Vår 11 månader gamla kattjej fick ett vansinnesutbrott och både fräste och morrade och klorna var på stridshumör. I sista sekunden fick jag tag i nackskinnet och slängde ut henne i trädgården. [mad]

Problemet uppstod lite senare på kvällen när skogisen skulle kissa. Vi har ju inga toalådor inomhus utan katterna går ju ut för att kissa och bajsa. Så vi släppte ut henne i trädgården i kolmörkret klockan 11 på kvällen. Inom 5 minuter var hon spårlöst borta. [cry]

Vi var ut större delen av dagen igår och ropade och lockade på henne utan resultat. Vi bor ju på landet så det är ett ganska stort område hon kan röra sig i och inga grannar har vi.

Ska tillägga att hon är ID-märkt (tatuerad).

Vi får väl höra av oss till till polisen och veterinärmottagningen och höra om de får in henne.

Frågan jag undrar över är - hur ska vi få katterna att bli sams? Att acceptera varandra? Vår 11 månader gamla kastrerade honkatt skulle säkerligen kunna riva ögonen ur skogisen och kanske tom bita ihjäl henne. Jag tycker så synd om lilla skogisen. Här är en bild på henne.

Image

Större bild:


   
Citera

Släpp aldrig ut en okastrerad katt. Försvinner hon så kan ni inte ge henne piller (som dessutom utsätter dem för risker).
Kanske blir det bättre efter kastrering och kanske inte. Man ska inte tvinga på sina husdjur en massa andra husdjur. Ditt ansvar är ju att se till att de mår bra, och det gör inte denna katt om den får utstå sådant. Kanske ska de inte bo tillsammans.


   
SvaraCitera

släng ut den ena genom fönstret


   
SvaraCitera

Tvinga dom inte till att vara tillsammans om dom så uppenbart inte tycker om varandra [sad]


   
SvaraCitera

och skaffa toalådor vadfasen


   
SvaraCitera

OF 5:

Tvinga dom inte till att vara tillsammans


   
SvaraCitera

OF 5:

Tvinga dom inte till att vara tillsammans

Ansvarslöst att fösa ihop en massa katter som inte har vuxit upp tillsammans.

isola:

Släpp aldrig ut en okastrerad katt.

Den här var ju kastrerad dock.


   
SvaraCitera

Ganon:

Den här var ju kastrerad dock.

Ah men ville bara poängtera eftersom en av dem är okastrerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Släpp aldrig ut en okastrerad katt. Försvinner hon så kan ni inte ge henne piller (som dessutom utsätter dem för risker).

Det är den yngsta katten (Ragdoll/huskatt) som bara är 10 månader som ännu inte är kastrerad men som går på p-piller. Hon ska kastreras veckan efter påsk. Så djup som snön är och så kallt som det är om nätterna så är hon mycket inomhus. Åtminstone om nätterna. Det gäller väl för övrigt alla tre katterna. Minstingen gjorde väl inte skogisen nämnvärt illa. Hon satt väl mer förundrat och tittade på skogisen.

isola:

Kanske blir det bättre efter kastrering och kanske inte. Man ska inte tvinga på sina husdjur en massa andra husdjur. Ditt ansvar är ju att se till att de mår bra, och det gör inte denna katt om den får utstå sådant. Kanske ska de inte bo tillsammans.

Det är den nyligen kastrerade katten som är på stridshumör. Har faktiskt aldrig sett en sådan arg katt. Vanligtvis ligger hon på bröstet när jag ligger på soffan eller sängen och slickar mig i ansiktet med sin sträva tunga. [smile]

OF 5:

Tvinga dom inte till att vara tillsammans om dom så uppenbart inte tycker om varandra [sad]

I så fall finns det ju bara ett alternativ när veterinärmottagningen alt polisen får inne henne och det är att söka ett nytt hem åt henne.

Vi bor ju så till att under den varmare årstiden har vi ytterdörren alt terrassdörren öppen så att katterna kan komma och gå som dom själva vill. För att det inte ska bli för varmt inomhus. Vill inte ha ACn påkopplad för att den drar så mycket ström.


   
SvaraCitera

vissa konstellationer av katter funkarinte ihop. punkt. min katt bodde hos min mormor med tre andra katter några år, men rymde och var borta månadsvis så närjag flyttade hemifrån fick honflytta in hos migochvara ensamkatt och det trivs hon långt bättre med. hittar ni katten kan jag tycka att ni bör se er om efter nytt hem åt den. och skaffa toalådor, ärju ohållbart att hoppas katterna håller sighela natten osv :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Ansvarslöst att fösa ihop en massa katter som inte har vuxit upp tillsammans.

Ansvarslöst var väl kanske att ta i. Har många vänner som fyller på sin kattflock med både nya katter och hundar och mig veterligen har aldrig detta hänt tidigare. Det är nog väldigt vanligt att vi som bor på landet utökar sin kattflock med både katter och även hundar.

isola:

och skaffa toalådor vadfasen

Nej, kissa o bajsa får de göra utomhus. Äldsta katten sätter sig vid dörren och jamar när han vill ut. Hör vi inte det och vi ligger och sover så sätter han sig nedanför sängen och jamar. Hör vi inte det så hoppar han helt enkelt upp på oss och jamar. [bigsmile]

Toalådor är till för dom som bor i lägenhet och inte kan släppa ut sina katter hur som helst.


   
SvaraCitera

Super Macho:

Det är nog väldigt vanligt att vi som bor på landet utökar sin kattflock med både katter och även hundar.

för många djur på sammayta ökar risk för epedemier, typ. bear in mind. max 5 katter, säger vetrinärer och sjv


   
SvaraCitera

http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R

Du kan ju läsa lite om det här och kolla om det verkar vara något. Ni kan ju testa om inte annat.

Det är alltså en doftavgivare som man mig veterligen kopplar in i ett vägguttag. Har hört både väldigt goda lovord om den, och en del ris (att den inte fungerade så bra). Det är nog olika från katt till katt hur den fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

vissa konstellationer av katter funkarinte ihop. punkt. min katt bodde hos min mormor med tre andra katter några år, men rymde och var borta månadsvis så närjag flyttade hemifrån fick honflytta in hos migochvara ensamkatt och det trivs hon långt bättre med. hittar ni katten kan jag tycka att ni bör se er om efter nytt hem åt den. och skaffa toalådor, ärju ohållbart att hoppas katterna håller sighela natten osv :S

Där fick du onekligen in en poäng. Innan människan förvandlade vildkatten till att bli en huskatt så levde ju aldrig kattdjuren som flockdjur. Det är ju människans "fel" som börjat utfodra katterna som på det sättet trubbat av kattens naturliga förmåga att jaga sitt byte som gjort att katten har accepterat att leva som flockdjur. En katt som själv får jaga sitt byte skulle ju aldrig acceptera att leva i en flock.

Vintertid när det är kallt och snön ligger djup så väntar de och går ut tills vi vaknar. Under den ljusare årstiden släpper vi ut dom när det börjar ljusna. Sommartid är de ute dygnet runt, då äter och dricker de bara inomhus. Får väl ordna med en kattlucka så att dom kan komma och gå som dom själva vill. Risken är väl att det blir en ingång för skogsmöss och fladdermöss.

elverpigen:

för många djur på sammayta ökar risk för epedemier, typ. bear in mind. max 5 katter, säger vetrinärer och sjv

Har också hört detta. Nu är vi iof sig väldigt noga med vacinationer. Dessvärre är det väl så att har man honkatter - även om dom är kastrerade - så drar de till sig massor av hankatter... kanske vildkatter eller hankatter på drift. [sad][n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliwa​y-R

Du kan ju läsa lite om det här och kolla om det verkar vara något. Ni kan ju testa om inte annat.

Det är alltså en doftavgivare som man mig veterligen kopplar in i ett vägguttag. Har hört både väldigt goda lovord om den, och en del ris (att den inte fungerade så bra). Det är nog olika från katt till katt hur den fungerar.

Bra förslag! Ska kolla med veterinärmottagningen. Funderar för övrigt på att börja odla kattmynta på olika platser i trädgården till sommaren. Sägs ju att kattmyntan håller katter "lugna och kärleksfulla". [bigsmile]


   
SvaraCitera