Aviseringar
Rensa alla

Vad göra om man blir mobbad?


Ämnesstartare

Patrick:
Låter urbota dumt. Är man inte uppkäftig tillbaka och inte reda att använda våld som kommer man att fortsätta att bli mobbad om man inte hittar en annan lösning. Men motstånd är oftast den bästa lösningen. Folk som mobbar är ofta osäkra själva och har en tendens att ogilla motstånd.

Jag tror du har rätt i det du säger. Om det inte vore för att jag är feg och dessutom rätt liten och svag fysiskt hade jag nog gjort mer motstånd. Är rädd att jag ska provocera igång något som ska bli värre. Men kanske får man ta risken...hm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandor:
har aldrig blivit mobbad. men jag hade slagit sönder dom.

Antagligen anledningen varför du inte blivit det 😉 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine: Jag tror du har rätt i det du säger. Om det inte vore för att jag är feg och dessutom rätt liten och svag fysiskt hade jag nog gjort mer motstånd. Är rädd att jag ska provocera igång något som ska bli värre. Men kanske får man ta risken...hm

Träna. Det ger dig både självförtroende och gör dig fysiskt stark.

Det är tragiskt, men av all min erfarenhet så har jag aldrig uppevt att anti mobbing grupper hjälper så mycket. Det slutar oftast med att dom som blir mobbade flyttar.

Utifrån min egen och erfarenhet av andra så är dom flesta konflikträdda. Mobbare som vet att deras offer är redo att ta en stor fet konflikt, som kanske leder till våld, tenderar att välja andra offer.


   
SvaraCitera

Smephine: Annat

Berätta för någon + säga ifrån! Oavsett hur svårt det må vara, ibland kanske det också förvärrar det. Men då är det bra att man berättat för någon.

Reeeetooo: Svärvde ett baseball trä i sjuan en dag ba var så jävla förbannad och när det va klart skulle jag "testa det". Sprang ut på skolgården och hitta honom och jagade honom till han va rädd för en gångs skull,

oj, vad skönt. undrar om det skulle funka så lätt för alla som testar det. bara som hot egentligen, aldrig att slå på riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine:

Antagligen anledningen varför du inte blivit det 😉 

jag hängde mest med nördar. dom blev ibland retade av tuffingarna i min skola men mig lät dm allltid vara och görde high five med mig. wtf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berätta för någon. Vart mobbad i tre år och det hjälper med att berätta till folk som kan hjälpa till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

berätta för någon vuxen du litar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Utifrån min egen och erfarenhet av andra så är dom flesta konflikträdda. Mobbare som vet att deras offer är redo att ta en stor fet konflikt, som kanske leder till våld, tenderar att välja andra offer.

Okej. Imorgon är det måndag, ska försöka stå på mig och ta konflikten. Får se vad som händer....förhoppningsvis inte ihjälslagen..Censur 


   
SvaraCitera
Bakric

Blir man bara passivt mobbad (utfryst) så listar man ut sätt att ge igen på ett sätt som inte märks att det är du, t.ex. elda upp deras mopeder.
Är de mer offensiva så ger du igen med mjältbrandsbrev i brevlådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smephine:
Ja, vad är bäst? Argumentera för ert svar...

Jag vet att det är jobbigt, men det bästa är att stå på sig, säga emot. Visa att du är starkare. Ångrar själv att jag inte gjorde det...


   
SvaraCitera