Forumet - Vad hände med chatten?

Vad hände med chatten?

167 0 20
en sorglig dag för ett år sedan infann sig ett faktum att chatten var sönder

tänkte aaa den är väll sönder en helg eller zå dåraaaa deee häär eee lugna puckar inge o få adhd övetr likzzzooom

å här sitter jag ett år senare lika förbannad klickar 10 ggr per dag på de där fliken gråter mig till söms varje natt

aaa så va d d va d s om hände någe detaljer på d?

Spana också in:

Chibibbi:

Vilken chatt?

Newfag lr? [confused][confused][confused]

Nahlén och jag har pratat lite om vilket det bästa sättet att implementera en ny chatt är, men det är ett stort projekt som dels kräver en del kunskap för att göra rätt, och även en hel del pengar. Ett problem är att en chatt inte inbringar några direkta inkomster, så det är svårt att rättfärdiga investeringen när det handlar om en såpass stor utgift. Personligen tror jag att det finns ett stort värde i det, men jag tror ändå inte att det kommer att bli aktuellt förrän slutet på året/början på nästa år, av hemliga anledningar.
honolulu:

[shake][shake][shake][shake][shake]

Chatten ger inte fler sidvisningar och den ger inte heller mer material för sökmotorer att mumsa på. Däremot så har den som jag sade stort värde för existerande användare. Men säg att det tar två veckors jobb (ganska lågt räknat, misstänker jag) att få igång en ordentlig webbchatt som integreras med UMs kontosystem, har modereringsmöjligheter, o.s.v. Det blir ca. 40000 spänn. Inte precis småpotatis.
honolulu:

vad vad det för fel på den förra chatten

Den skrevs i Flash för en eon sedan. Så när det kom säkerhetsuppdateringar till Flash så kunde den helt plötsligt sluta fungera. Vad serverkomponenten består av har jag ej koll på, men även den skrevs för väldigt länge sedan. Så när den dog för ett år sedan så kunde de helt enkelt inte få igång den igen, och jag misstänker att det är mer ekonomiskt att investera i en ny, modern chatt än att försöka återuppleva den gamla - eftersom den kommer att behöva lagas igen och igen och igen.
Åtta:

Rent teoretiskt så kan jag nog det, men det skulle kräva tillgång till UMs databas, en stor hög pengar, tillgång till servern så att jag kan sätta upp den servermjukvara som behövs, samt mången timme studerande. Dessutom skulle det inte bli billigare bara för att jag gör det. [crazy]

Jo.. specialpris! Men de kanske känner att det är mer värt om pengarna går till en UMare som varit till stor hjälp förut och är det nu helt gratis(?)!!!1111
Chibibbi:

Vad är det som kostar pengar med att göra en chatt?

Arbetet och servern.

Chibibbi:

Har man kunskap om programmering bör väl vem som helst kunna bygga en och "ge" till UM.

Sure, om man räknar bort det faktum att man måste ha tillgång till deras databas för att kunna integrera användarkonton och användarnivåer. Frågan är om någon känner för att lägga ned 80 arbetstimmar gratis.

honolulu:

Jo.. specialpris!

De får redan specialpris från Youmeet. [wink]