Aviseringar
Rensa alla

Vad händer om...?


Ämnesstartare

Man brukar ju få läsa på nyheterna att det är nån förälder som har dödar sitt/sina barn. Eller att ett barn har dödat ett barn. Men det händer ju aldrig att ett barn dödar sina föräldrar. Inte vad jag har hört/läst iaf. Men vi säger att en 11-12 åring skulle döda sina föräldrar men låta sina syskon leva, vad skulle hända med 11-12 åringen och med hens syskon? För när man är 11-12 så kan man ju inte direkt straffas. 

M


   
Citera

Gör det inte, inte värt det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"De överförs till vård inom socialtjänsten. Socialtjänsten avgör sedan i samråd med lämpliga instanser, oftast barnpsykiatrin, vad som är lämpliga insatser.

Det kan handla om att de får bo i särskild boende för barn med psykiska problem, vårdas inom barnpsykiatrin, hamnar i fosterhem eller annat alternativ som syftar till att hjälpa barnet med sin problematik och in i en normal tillvaro.

Grunden är att man straffar inte barn -- utan åtgärden är vårdinsatser av olika slag, och rehabilitering in i samhället igen.

Straff kommer inte i fråga förrän man är straffmyndig - 15 år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tar hand om d...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får prata med en soc-tant över saft och bullar, men inte mer än så tyvärr.

Tacka vet jag USA där barn kan åtalas som vuxna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mord är mord och då  ska man straffas för det oavsett ålder .  Tar man livet av sina föräldrar så vet man att man gör en medveten hemsk handling och ska sitta isolerad  för omgivningens bästa ! 


   
SvaraCitera