Aviseringar
Rensa alla

Vad har du ätit idag (ett liv utan anorexi och bulimi)


Ämnesstartare

Jag har upptäckt att det är mycket snack om ätstörningar, bantning och liknande här på UM och blir så ledsen av att så många drabbas av detta då jag själv är anorektiker (även diabetiker).

Jag tänkte därför göra en tråd för de som VILL bli friska och hur mycket de lyckas äta.

Här uppmuntrar vi varandra att äta och unna oss! [love]Vikt och längd får ICKE nämnas då det kan vara otroligt triggande.

Är denna tråd tillåtande?


   
Citera
Ämnesstartare

Idag har jag inte lyckas äta någonting, men efter att ha varit hos min psykolog, tänkte jag försöka mig på mammas middag lite senare ikväll.

Skinka och potatisgratäng.

Mina känslor när jag berättar detta är skam och ångest. Något som jag vet är naturligt hos ätstörda, men försöker nu tränga bort det för att försöka bli frisk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag unnade mig just icke-sockerfria tuggummin. Gick helt okej.


   
SvaraCitera

har ätit: två rostade mackor
två activiayoghurts
en portion spaghetti och köttbullar.

Choklad.


   
SvaraCitera

har käkat två mackor med ost på, en lakrits och citron kola, två pepparkakor (asgoda btw, citron och mandel i dom, ska fråga min kusin efter receptet), ris och gryta med torsk, paprika, äpple och kokosmjölk bland annat, sallad med tomat, gurka och babyspenat.

jag äter normalt, men ni andra kanske få lite inspiration av det jag ätit. har varit en bra matdag idag, god mat!


   
SvaraCitera
zIGGE

Jag har ätit lax+potatisgratäng (lunch) efter gymmet, en hönekaka med kalkonkött till frukost, och proteintillskott på gymmet. Typ

Och snart marineradkarre med ägg/tonfisk röra till middag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

(asgoda btw, citron och mandel i dom, ska fråga min kusin efter receptet)

Låter gott 🙂

trubdruider:

jag äter normalt, men ni andra kanske få lite inspiration av det jag ätit. har varit en bra matdag idag, god mat!

Ja men verkligen! Skriv gärna morgondagens mål också, och jag hoppas att se några recept i det här forumet också.

elverpigen:

har ätit: två rostade mackor
två activiayoghurts
en portion spaghetti och köttbullar.

Choklad.

Duktigt 🙂 Siktar du på att äta mer imorgon? Kram.

zIGGE:

Och snart marineradkarre med ägg/tonfisk röra till middag.

Duktigt 🙂 Försöka äta mer imorgon? Kram.


   
SvaraCitera

Te, knäckebröd med ost på, rostad macka, kebabtallrik, en lakritsklubba, en mandarin, potatismos och torsk, en chokladtomte.

Är riktigt nöjd idag!


   
SvaraCitera

kindergartner:

Duktigt 🙂 Siktar du på att äta mer imorgon? Kram.

tror det, ska i alla fall försöka hålla mig till mattider och så, oc då lär jag ju kanske få i mig mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Är riktigt nöjd idag!

Det ska du verkligen vara! Starkt gjort! Får jag fråga hur länge du haft din ätstörning? 🙂

elverpigen:

tror det, ska i alla fall försöka hålla mig till mattider och så, oc då lär jag ju kanske få i mig mer

Ja gör så! 🙂 Att hålla rutiner är också en viktig del av tillfrisknandet. Vad för sorts störning lider du av, om jag får fråga?

Kram!


   
SvaraCitera

kindergartner:

Ja gör så! 🙂 Att hålla rutiner är också en viktig del av tillfrisknandet. Vad för sorts störning lider du av, om jag får fråga?

har ingen diagnos på den, vet bara om att den är störd


   
SvaraCitera

kindergartner:

Det ska du verkligen vara! Starkt gjort! Får jag fråga hur länge du haft din ätstörning? 🙂

Har ingen diagnos, det har aldrig varit så illa. Jag är bara extremt dålig på att äta i och med att jag i princip aldrig är sugen. Och min ångest har gjort det svårt för mig att äta också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

har ingen diagnos på den, vet bara om att den är störd

Och det behöver man inte heller. Att ha en ätstörning är precis som vad det låter - att ha en störd bild på mat och vikt samt ens egna kroppsuppfattning. Men för att veta om man har anorexi eller bulimi bör man nog kanske bli diagnostiserad då de har vissa krav, men det betyder inte att ätstörning UNS eller andra ätstörningar är mindre farliga. Jag skulle dock rekommendera dig att få en utredning i alla fall, då det är bra på så många andra sätt.

Kram! [smile]

Fingerprints:

Har ingen diagnos, det har aldrig varit så illa. Jag är bara extremt dålig på att äta i och med att jag i princip aldrig är sugen. Och min ångest har gjort det svårt för mig att äta också!

Men om du varit dålig på att äta och fått ångest i samband med mat är det ju en ätstörning. [sad] Du behöver inte en diagnos för att veta det. Sedan är det svårt att veta om man har typ, anorexi eller bulimi då det har vissa krav och så.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Men om du varit dålig på att äta och fått ångest i samband med mat är det ju en ätstörning. [sad] Du behöver inte en diagnos för att veta det. Sedan är det svårt att veta om man har typ, anorexi eller bulimi då det har vissa krav och så.

fast jag har ju inte ångest för att äta, jag har ångest för andra saker och den ångesten gör att jag inte kan äta.. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

fast jag har ju inte ångest för att äta, jag har ångest för andra saker och den ångesten gör att jag inte kan äta.. :/

Jaha! Ja men det är ett problem med mat likt förbannat... Och alla sådana problem kan ställa till de med. Samma sak som kvällsätare inte tror att de har någon form av ätstörning, skulle jag tänka mig. [sad]


   
SvaraCitera