Aviseringar
Rensa alla

Vad har du för ljudsystem?


Ämnesstartare

göteborg_:

BOSE LIFESTYLE® 48 har vi här hemma

för det priset kan man för fan få en 7.1-uppsättning av adam a7+adam p33a, och en redig htpc på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

för det priset kan man för fan få en 7.1-uppsättning av adam a7+adam p11a, och en redig htpc på det.

Det enda jag förstog var 7,1, förklara resten tack.
Systemet är bra, vad är det för fel på det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

göteborg_:

Det enda jag förstog var 7,1, förklara resten tack.
Systemet är bra, vad är det för fel på det?

det må vara bra, men för dyrt. adam tillverkar studiomonitorer, vilket är några rejäla snäpp över i princip alla konsumentgrejer. aktiva monitorer på 80w rms, sub på typ 200w rms. räcker och blir över, och renare ljud går inte att få tag på under 200.000. banddiskanter är det nya svart.

och nej, jag har inga egna, men en dag. en dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

det må vara bra, men för dyrt. adam tillverkar studiomonitorer, vilket är några rejäla snäpp över i princip alla konsumentgrejer. aktiva monitorer på 80w rms, sub på typ 200w rms. räcker och blir över, och renare ljud går inte att få tag på under 200.000. banddiskanter är det nya svart.

Bose Lifestyle 48 kostar lite drygt 50 000 kr, plus lite extra tillbehör. Det är ett klockrent ljud, lättstyrt.
Vad kostar det om man köper alla grejerna du rabblade upp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

göteborg_:

Vad kostar det om man köper alla grejerna du rabblade upp?

i 5.1 så kostar det nog runt 45.000, om du importerar smart. 7.1 är väl runt 60.000. sen beror det lite på vad du köper/bygger för htpc också, behöver du inte bry dig om ad så behöver det inte bli så löjligt dyrt. och för hemmabioanvändning så behöver man inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

i 5.1 så kostar det nog runt 45.000, om du importerar smart. 7.1 är väl runt 60.000. sen beror det lite på vad du köper/bygger för htpc också, behöver du inte bry dig om ad så behöver det inte bli så löjligt dyrt. och för hemmabioanvändning så behöver man inte det.

Runt 50 lax är lagom. Vi använder det egentligen bara till tv, film och musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi har ett par BeoLab 8000 i hemmet. Bättre ljud får du fan googla på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

göteborg_:

Runt 50 lax är lagom. Vi använder det egentligen bara till tv, film och musik.

den som ens lägger 50.000 på ett hemmabiosystem gör inget annat än att slänga pengar i sjön. faktiskt. om man inte lägger ner rätt många tusenlappar på akustikbehandling på samma gång så får man ändå inget vidare ljud. det är det största misstaget som de flesta hemanvändare gör.

http://www.auralex.com/

läs, köp och förundras.


   
SvaraCitera

Ljudsystem wott??

Biltema nr 23275 högtalare har jag till datorn, duger. Sen har jag stereo med högtalare och ett antal hörlurar lite här och var.

inga dyra grejor 🙂


   
SvaraCitera
Exner

mörknäs:

den som ens lägger 50.000 på ett hemmabiosystem gör inget annat än att slänga pengar i sjön. faktiskt. om man inte lägger ner rätt många tusenlappar på akustikbehandling på samma gång så får man ändå inget vidare ljud. det är det största misstaget som de flesta hemanvändare gör.

Till sakens hör ock, att de flest inte tycker att dämpmattor på alla ytor ser så tjusigt ut, och ett dyrt system låter - även om det inte lever upp till sin fulla potential - bättre än ett billigt.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Till sakens hör ock, att de flest inte tycker att dämpmattor på alla ytor ser så tjusigt ut, och ett dyrt system låter - även om det inte lever upp till sin fulla potential - bättre än ett billigt.

har man 50 små lappar med gustav vasa att bränna på en ljudanläggning så har man även råd med snygg akustikbehandling! beror lite på rummet, men folk som köper en sån ljudanläggning har förmodligen ett rätt stort vardagsrum, och då kan väl diffusering anses vara berättigat, och auralexdiffusatorer är faktiskt inte så fula ens i grundutförandet.

Image

Image

Image

seriöst, det finns ingen som har ett för snyggt vardagsrum för något av det där. sen ett par heimholzresonatorer undangömda i något hörn, och man har genast tagit ett stort steg mot vettigt ljud. eventuellt med lite diffusion i taket också, men seriöst, när såg du senast ett tak som är snyggare än så här?

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, det är nice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

super:

Vad har du för ljudsystem?

logitech z-5500 är i rummet nu.

super:

Och vilket är ditt drömsystem?

rent linn system är ju aldrig fel [wink]. men är mer inne på billjud


   
SvaraCitera

för att vara fjorton har man väl rätt mkt... förstärkaren kostade 20 ny min låtsasfarsa hade den innan. det e en onkyo, en marantz dvd, ganska usla jvc högtalare men ska få nya, en stor plattskärm, fan så bortskämd jag e!

min låtsaspappa e dock knäpp... hans frontar kostar över 100.000


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.minhembio.com/Z3M-johan

rätt nice setup


   
SvaraCitera