Aviseringar
Rensa alla

vad har sex och religion gemensamt?


Ämnesstartare

I religion är man mer restriktiv när det handlar om sex, right? Kanske religion är en bra sak trots allt? Vad tycker ni? Sverige är ju så selektiva inom religion ju.


   
Citera

Folk får idka älgskog när och hur mycket det vill hemma hos sig det bekommer mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Folk får idka älgskog när och hur mycket det vill hemma hos sig det bekommer mig inte.

va? Jag snackade om att de sexrykten som pågår idag kan ha något med avsaknadet av religon.


   
SvaraCitera

Anura:

va? Jag snackade om att de sexrykten som pågår idag kan ha något med avsaknadet av religon.

Okej det var inte jättetydligt. De sexrykten som florerat i Göteborg och som givit upphov till upplopp är ju dåligt. Om de har med religion att göra vet jag inget om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utan aktuell religion hade inte sexryktena väckt sådan förbannad uppståndelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Utan aktuell religion hade inte sexryktena väckt sådan förbannad uppståndelse.

Va? Nu hänger jag inte riktigt med [crazy] Religion får inte människor att bli mer sexgalna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Va? Nu hänger jag inte riktigt med [crazy] Religion får inte människor att bli mer sexgalna.

Nej, flertalet av rådande religioner leder till sanktioner mot sexuellt aktiva, i synnerhet tjejer.


   
SvaraCitera

Menar du att religion skulle vara en bra sak FÖR ATT den ofta är restriktiv kring sex?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

I religion är man mer restriktiv när det handlar om sex, right? Kanske religion är en bra sak trots allt? Vad tycker ni? Sverige är ju så selektiva inom religion ju.

Vad då "selektiva inom religion"..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Menar du att religion skulle vara en bra sak FÖR ATT den ofta är restriktiv kring sex?

Ja eller jag vet att det låter lite sjukt men något kanske borde göras.


   
SvaraCitera

Du menar "var fruktsamma och föröka er"? Och "spill inte mannens säd" och allt det där? Religion verkar bara vilja ha nya kids, inte att människor ska knulla runt som åsnor.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

I religion är man mer restriktiv när det handlar om sex, right?

Ja. Man tycker att sex är dåligt. Därför anses folk (tjejer) som har sex vara dåliga och därför skadas dom av

Anura:

sexrykten

Anura:

Jag snackade om att de sexrykten som pågår idag kan ha något med avsaknadet av religon.

Samhället har fortfarande kvar mycket av den sexnorm som fanns på den tiden då samhället var religiöst och tyckte att sex var dåligt. Därför kan en tjej som har mycket sex skadas av

Anura:

sexrykten

... och

Anura:

Kanske religion är en bra sak trots allt?

... hade religion inte funnits alls skulle det inte finnas kvar något av den sexnorm som skapades av religionen och som gör att tjejer fortfarande kan skadas av sexrykten, och därför

Anura:

Vad tycker ni?

... är religion en dålig sak.

För att få bort problemet med sexrykten måste vi få bort normen som säger att en tjej är dålig om hon har mycket sex, och det är en norm som skapats till stor del pga religionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

För att få bort problemet med sexrykten måste vi få bort normen som säger att en tjej är dålig om hon har mycket sex, och det är en norm som skapats till stor del pga religionen.

Många i Sverige, en stor del är ju ateister. Så jag har väldigt svårt att tro att det är där normen kommer ifrån.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Många i Sverige, en stor del är ju ateister. Så jag har väldigt svårt att tro att det är där normen kommer ifrån.

Ja nästan alla är ateister, men det finns traditioner och normer i samhället som skapades på den tiden när Sverige fortfarande var religiöst och de normerna och traditionerna finns fortfarande kvar trots att folk numera är ateister[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

men det finns traditioner och normer i samhället som skapades på den tiden när Sverige fortfarande var religiöst och de normerna och traditionerna finns fortfarande kvar trots att folk numera är ateister

Jag tror i och med att feminismen har uppstått att dessa normer sakta men säkert dör ut. Det finns idioter som tycker och tänker hursomhelst om tjejer och deras sexualitet men dom är inte i majoritet som förr i tiden.


   
SvaraCitera