Aviseringar
Rensa alla

vad har sex och religion gemensamt?


mynona

Anura:

Jag tror i och med att feminismen har uppstått att dessa normer sakta men säkert dör ut. Det finns idioter som tycker och tänker hursomhelst om tjejer och deras sexualitet men dom är inte i majoritet som förr i tiden.

Ja, det förändrar ju inte vad jag sade. Religion nuför tiden tycker heller inte att tjejer ska få ligga runt utan håller på den moral som gör att tjejer skadas av sexrykten. Det handlar inte om förr i tiden, det kan du se på mellanöstern och USA. Det är religion som systematiserat en sådan sexmoral och den upprätthåller den fortfarande där den är stark och religion har alltså ingen förutsättning att lösa det problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

feminismen

mynona:

problemet

Alltid Mynona [cool]


   
SvaraCitera

Anura:

Ja eller jag vet att det låter lite sjukt men något kanske borde göras.

Borde göras åt vadå? Varför vill man verka FÖR en restriktiv syn på sex? :s Får inte människor själva bedöma om de mår bra av att vara restriktiva eller promiskuösa? Vad vinner samhället på att kämpa för en allmän avighet till sex och sexualitet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Borde göras åt vadå? Varför vill man verka FÖR en restriktiv syn på sex? :s Får inte människor själva bedöma om de mår bra av att vara restriktiva eller promiskuösa? Vad vinner samhället på att kämpa för en allmän avighet till sex och sexualitet?

Att saker som det här inte eskalerar. Det här bidrog nästan till att någon blev misshandlad rejält. Det är bara en tanke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla deltagande är helt knullade.

Hoppas ingen redan skrivit d [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Att saker som det här inte eskalerar. Det här bidrog nästan till att någon blev misshandlad rejält. Det är bara en tanke.

Det är ju religion det bör göras någonting åt. Det är en fin tanke och ska hjälpa folk, men när det går till överdrift som det så ofta gör i många länder så behövs det ju verkligen en ändring i tankesättet.


   
SvaraCitera

Anura:

Att saker som det här inte eskalerar. Det här bidrog nästan till att någon blev misshandlad rejält. Det är bara en tanke.

Folk blir misshandlade hela tiden för allt möjligt, varför ska vi inför en striktare syn på just sex? Och är det misshandel vi vill stoppa så borde vi väl ändå ÖKA kunskapen om sex och SLUTA lägga begränsningar, skam och negativa värderingar kring sex. Det är ju det som gör att folk blir arga. Om vi slutade förmedla att sex är dåligt så skulle ingen bli upprörd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

I religion är man mer restriktiv när det handlar om sex, right? Kanske religion är en bra sak trots allt?

För det första kan jag inte hålla med om påståendet att religiösa är mer restriktiva när det gäller sex. Kanske är det bara så att dom har en sådan fasad. Jag tror att om man försöker kväva, fördöma och tabubelägga sex så leder det bara till att massa perversioner och absurditeter utvecklas. Dess utom blir det svårare att utreda och handskas med övergrepp på t.ex. barn när man inte kan prata så öppet om detta. Katolskak kyrkans alla pedofilskandaler är väl klargörande.

Dess utom ser jag inte vad problemet med sex är förutom oönskade graviditeter och könssjukdomar. Tar man itu med den saken så behövs inte en massa kyskhetssnack.


   
SvaraCitera