Aviseringar
Rensa alla

Vad i HELA friden håller UM på med?


Ämnesstartare

Var på ungdomshälsan här i uppsala och ville testa mig.. ja, mot rubbet, för att stringis och jag ska slippa oroa oss.

Jag sade det till barnmorskan där, och hon tyckte att jag bara skulle testa mig för klamydia eftersom att det tydligen inte var nån risk att jag smittats av de andra sjukdomarna. Jag låg i och krävde ett HIV-test (okej, jag ljög lite om att stringis har oskyddat sex med män lite då och då men..) och gonorrétest men det är saker som jag vet själv, hon sade liksom aldrig till mig att om jag nu haft oskyddat sex så finns det andra (visserligen mer sällan förekommande men ändå..) saker att testa sig för än klamydia. Hon avrådde mig även från att testa mig för något annat än det..

Brukar de göra såhär? På deras hemsida finns bara kondylom och klamydia listat bland könssjukdomar!

Alltså, jag vet inte.. Borde de inte vara glada över att jag vill testa mig? Eller vill de helt enkelt spara pengar?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

ja det kostar ju pengar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det går ju alltid att hänvisa till smittskyddslagen, som jag vill minnas i princip säger att tester för sjukdomar som ligger under smittskyddslagen ska vara gratis att testa för, och jag har för mig att de ska kunna testas för på väldigt många ställen. om inte annat så kan du ju gå till en vårdcentral.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kom på en annan sak också. Måste de få veta anledningen till att man testar sig?

Leijonsparf:

om inte annat så kan du ju gå till en vårdcentral.

Mjo, nu är jag ju redan testad men tänk om det hade varit någon som inte är lika envis som jag? Känns ju sjukt att nån stackare ska välja bort ett test bara för att barnmorskan är negativt inställd till det.

Tillägg: Dessutom vill man ju inte dit igen nu när jag vet hur ifrågasättande och negativa de är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill krama stringis. Krama ifrån mig också.

OnT: Ja UM dåligt att neka ansvarstagande ungdomar tester!!! fy på er!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta testa er för helt onödiga sjukdomar som bara äcklon får! Jag är så förbaskat trött på att mina skattepengar går till skit hela tiden!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Idiotiskt.

Angelize:

Sluta testa er för helt onödiga sjukdomar som bara äcklon får! Jag är så förbaskat trött på att mina skattepengar går till skit hela tiden!

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Sluta testa er för helt onödiga sjukdomar som bara äcklon får! Jag är så förbaskat trött på att mina skattepengar går till skit hela tiden!

om fler hade varit som du så hade vi sluppit testa för könssjukdomar helt och hållet. skit i testet - behandla för allt. och med tanke på hur snabbt biotekniken går framåt så kommer vi nog snartuppfunnit sexuellt överförbara bromsmediciner också, och då är ju problemet löst för all framtid.


   
SvaraCitera

Gå tillbaka ock kräv testen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är så det funkar. Jag har blivit nekad att göra ett gonorrétest - de sade att det var onödigt och bad mig göra ett klamydiatest istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Havstomat:

stringis och jag ska slippa oroa oss.

shiiat congratz


   
SvaraCitera

Havstomat:

jag ljög lite om att stringis har oskyddat sex med män lite då och då men..)

[confused]


   
SvaraCitera